
Τα θέματα βιωσιμότητας έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά στη ναυτιλιακή ατζέντα κατά την τελευταία δεκαετία, με τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) ζητήματα να επηρεάζουν πλέον χρηματοδοτικές αποφάσεις, την ανανέωση του στόλου καθώς και τις ρυθμιστικές αλλαγές σε όλο τον κλάδο. Το 2018, ο ΙΜΟ έθεσε ψηλά τον πήχη, βάζοντας ως στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 του ναυτιλιακού κλάδου κατά 40% έως το 2030 και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.
Με δεδομένα τα παραπάνω, η εταιρεία Watson Farley & Williams διενήργησε μια έρευνα με σκοπό να καταγράψει τις απόψεις των ενδιαφερόμενων μερών (τραπεζιτών, χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, εφοπλιστών, ναυλωτών, διαχειριστριών εταιρειών μεταξύ άλλων) αναφορικά με ζητήματα βιωσιμότητας και διακυβέρνησης στον ναυτιλιακό κλάδο, καθώς και το πώς αυτά αναμένεται να επηρεάσουν τόσο τον τρόπο χρηματοδότησης όσο και την ίδια τη δομή της αγοράς στο άμεσο μέλλον.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι η μείωση των εκπομπών άνθρακα αποτελεί για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη την κύρια και πιο άμεση πρόκληση του ναυτιλιακού κλάδου, αν και ζητήματα όπως οι εμπορικές εντάσεις, ο Covid-19 και η πρόσβαση σε χρηματοδοτικές πηγές θεωρούνται επίσης σημαντικά. Ένα ακόμα σημαντικό εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα φαίνεται να αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία στα ζητήματα βιωσιμότητας απ’ ό,τι οι διαχειρίστριες εταιρείες. Ωστόσο, βάσει αποτελεσμάτων, παρά τη δέσμευση των παραδοσιακών τραπεζών που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία στους στόχους της βιωσιμότητας, υπάρχει περιορισμένη διάθεση εκ μέρους τους να παράσχουν χρηματοδότηση σε αναβαθμίσεις που προωθούν νέες καθαρές τεχνολογίες. Παρά τις αποκλίνουσες προτεραιότητες μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών, πάντως, φαίνεται ότι η προσπάθεια απανθρακοποίησης ευνοεί την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των παικτών της αγοράς.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τα ευρήματα, η ναυτιλιακή βιομηχανία προσβλέπει στην ανάληψη πρωτοβουλιών από μέρους των κυβερνήσεων, αναφορικά με τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες και την έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα, καθότι το χρηματοδοτικό ρίσκο της έρευνας, της ανάπτυξης και της εγκατάστασης νέων τεχνολογιών είναι μεγάλο και για τον λόγο αυτόν πολλοί πλοιοκτήτες είναι επιφυλακτικοί να δεσμευτούν τη δεδομένη στιγμή σε πολλές νέες πράσινες τεχνολογίες.
Η ναυτιλία έχει αποδειχθεί ότι είναι μια εξαιρετικά ανθεκτική και προσαρμοστική βιομηχανία στην πάροδο του χρόνου. Έτσι και τώρα, είναι πλέον εδραιωμένη η πεποίθηση στον ναυτιλιακό κλάδο ότι βρισκόμαστε στο κατώφλι μιας νέας εποχής, η οποία ενδεχομένως επιφυλάσσει σημαντικές αλλαγές στο άμεσο μέλλον, που θα αναμορφώσουν τον κλάδο.
Την έρευνα μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Πηγή: Watson Farley & Williams
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η λήξη της σχολικής χρονιάς στη Γαλλία κινδυνεύει σήμερα, Παρασκευή 4 Ιουλίου, να συνδυαστεί με την ταλαιπωρία όσων επέλεξαν να ταξιδέψουν για τις διακοπές…
Η αξιοποίηση μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Uncrewed Surface Vessels – USVs) και τηλεχειριζόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles – ROVs) ανοίγει νέους ορίζοντες στην…
Καθώς οι ανησυχίες για την επέκταση του «σκιώδους» στόλου εντείνονται σε διεθνές επίπεδο, το Βερολίνο σκληραίνει τη στάση του απέναντι στα δεξαμενόπλοια που διέρχονται…
Έντονη κατεγράφη η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παραγγελίες πλοίων την περασμένη εβδομάδα, με τέσσερις εταιρείες να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Το Βιετνάμ αναμένεται να αγοράσει 50 αεροσκάφη Boeing, αξίας $8 δισ., σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico, το οποίο επικαλείται κοινό σχέδιο δήλωσης. Η χώρα…
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι «έτοιμη να συνάψει μία συμφωνία» με τις ΗΠΑ για τους δασμούς, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ…
Σε μια πρωτοβουλία-ορόσημο για την αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών προχωρά η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Amon Maritime. Σύμφωνα με σχετική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,…
Η DryDel Shipping προέβη στην ανακοίνωση μιας επιτυχημένης επενδυτικής κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία συμφερόντων του κ. Κώστα Δελαπόρτα ολοκλήρωσε μια επικερδή πώληση στον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ