
Τη μεγάλη ανάγκη αλλά και το έλλειμμα ενημέρωσης και διαλόγου σχετικά με τα κρίσιμα ζητήματα ασφάλειας που άπτονται της χρήσης και λειτουργίας ιδιωτικών ή επαγγελματικών σκαφών αναψυχής ανέδειξαν η μαζική συμμετοχή και οι ζωηρές συζητήσεις που έλαβαν χώρα στη διάρκεια του διαδικτυακού workshop «Ασφάλεια στη Θάλασσα για σκάφη αναψυχής και mega-yachts», την Πέμπτη 4 Μαρτίου.
To workshop ήταν μια πρωτοβουλία της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος-HELMEPA και του Εταιρικού της Υποστηρικτή LAMDA Flisvos Marina Α.Ε., στο πλαίσιο των δράσεων του Προγράμματος «Ενισχύοντας το Πνεύμα Ναυτικής Ασφάλειας στην Ανατολική́ Μεσόγειο*», σε συνεργασία με την CYMEPA στην Κύπρο. Το παρακολούθησαν δωρεάν περισσότερα από 250 άτομα σε Ελλάδα και Κύπρο, κυβερνήτες και πληρώματα τουριστικών σκαφών και θαλαμηγών, αξιωματικοί και στελέχη ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, ιστιοπλόοι και χειριστές μηχανοκίνητων σκαφών αναψυχής, εκπρόσωποι ποικίλων εταιρειών και φορέων του ευρύτερου χώρου του θαλάσσιου τουρισμού και επαγγελμάτων, φοιτητές και πολλοί ακόμη ενδιαφερόμενοι.
Η εκδήλωση άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό του κ. Θεοδόση Σταματέλλου (Area Manager for Greece, East Mediterranean and Adriatic, Lloyd’s Register), του κ. Γιώργου Τσαβλίρη (Πρόεδρος CYMEPA) και του κ. Σταύρου Κατσικάδη (Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina Α.Ε. & Πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας), οι οποίοι υπογράμμισαν, μεταξύ άλλων, την ανάγκη ευρύτερης συνέργειας όλων των φορέων για την ενίσχυση της ναυτικής ασφάλειας. Ο Συντονιστής του Προγράμματος κ. Κώστας Τριανταφύλλου, παρουσίασε συνοπτικά τους στόχους και τις δράσεις, και ευχαρίστησε εκ μέρους της HELMEPA το Lloyd’s Register Foundation για τη συνεχιζόμενη υποστήριξη, ενώ στη συνέχεια ο κ. Λεωνίδας Μακρής, Επιθεωρητής μικρών σκαφών και yachts του LR, έκλεισε την πρώτη ενότητα του workshop, αναφερόμενος σε βασικές πτυχές αυτού που χαρακτηρίζουμε ως «κουλτούρα ασφάλειας» και στη σχέση προσωπικής συμπεριφοράς και πρόληψης ατυχημάτων στη θάλασσα.
Στη δεύτερη ενότητα, ο Καθηγητής Ναυτικής Μετεωρολογίας Δρ. Νικόλαος Μαζαράκης, παρέθεσε πρακτικές συμβουλές για την αποφυγή επικίνδυνων καιρικών φαινομένων, όπως τα μπουρίνια, και ο Αντιπλοίαρχος ΛΣ και Διευθυντής της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ) κ. Κωνσταντίνος Μουτζουβής, παρουσίασε στοιχεία από τις αναφορές περιστατικών σε σκάφη αναψυχής σε εγχώριο και ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσα από τα οποία διαφαίνονται συνήθεις παράγοντες και προβλήματα που συντελούν στην πρόκληση ατυχημάτων.
Αμείωτο κράτησε το ενδιαφέρον και η τρίτη ενότητα του workshop, όπου ο κ. Απόστολος Κόρακας, κυβερνήτης θαλαμηγών και Πρόεδρος της HYCA (Hellenic Yacht Crew Association) και o κ. Νικόλαος Μιχαλακόπουλος, Επιθεωρητής της Margetis Maritime Consulting, ανέδειξαν σε πρακτικό επίπεδο θέματα που χρήζουν προσοχής κατά τη λειτουργία και τη συντήρηση των σκαφών αναψυχής και θαλαμηγών. Στην ίδια ενότητα, ο κ. Κατσικάδης μίλησε για ζητήματα ασφάλειας κατά τον ελλιμενισμό, εγείροντας τον προβληματισμό των συμμετεχόντων για μια σειρά θεμάτων, όπως η επάρκεια των κανονισμών για τα μικρά σκάφη αναψυχής (<24 μέτρων), η εκπαίδευση, ιδίως των ερασιτεχνών χειριστών, η ασφαλιστική νομοθεσία, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις καλύψεις κατά τον ελλιμενισμό, και οι συνθήκες ασφάλειας κατά τη λειτουργία πλωτών εξεδρών αποβίβασης εκτός τουριστικών λιμένων.
Το πολυπληθές ακροατήριο, από την πλευρά του, είχε την ευκαιρία να θέσει και άλλα σημαντικά ζητήματα προς συζήτηση με τους ομιλητές, όπως οι ελλιπείς υποδομές στη στεριά για τη διάθεση ληγμένου εξοπλισμού ασφαλείας (π.χ. βεγγαλικών), λυμάτων και φαιόχροων υδάτων από τα σκάφη, η πρόσδεση των σκαφών και η ασφάλεια κατά τη χρήση θαλάσσιων παιχνιδιών.
Το ιδιαίτερα εποικοδομητικό αυτό workshop ολοκληρώθηκε με την πρόσκληση προς τους συμμετέχοντες αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του θαλάσσιου τουρισμού, μαρίνες σκαφών, εταιρείες yachting και άλλους, να συνδράμουν εθελοντικά στους στόχους του Προγράμματος «Πρεσβευτές Ασφάλειας» της HELMEPA, προωθώντας την εμπέδωση μιας ισχυρής κουλτούρας ναυτικής ασφάλειας στην τοπική κοινότητα και την ευρύτερη περιοχή στην οποία δραστηριοποιούνται.
Φωτό: Νίκος Δανιηλίδης/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ