
H ευρωπαϊκή οικονομία κατέγραψε ύφεση 4,8% το δ΄ τρίμηνο του 2020, καθώς η αναζωπύρωση των κρουσμάτων έδωσε ένα τέλος στην ανοδική πορεία του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, η οποία είχε ξεκινήσει το γ΄ τρίμηνο.
Σύμφωνα με μακροοικονομικά στοιχεία της BIMCO, η ύφεση στην Ευρώπη το γ΄ τρίμηνο ήταν στο 4,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ως εκ τούτου, η περαιτέρω πτώση του ΑΕΠ το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους είχε ως απόρροια η ευρωπαϊκή οικονομία να κάνει βήματα πίσω στον μακρύ δρόμο προς την ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά το ΑΕΠ της Ευρωζώνης, η πτώση το δ΄ τρίμηνο ήταν στο 5,1% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.
Η όλη ανάλυση της BIMCO πραγματοποιήθηκε δεδομένου ότι η οικονομία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το εμπόριο και ως εκ τούτου με τη ναυτιλία.
Τα νέα περιοριστικά μέτρα ενάντια στον κορονοϊό είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις πωλήσεις λιανικής, καθώς ένας σημαντικός αριθμός καταστημάτων στην Ευρώπη αναγκάστηκαν να κλείσουν. Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, τη Γερμανία, οι πωλήσεις λιανικής για παράδειγμα μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 0,1% τον Δεκέμβριο, όταν τον Νοέμβριο παρουσίασαν ετήσια αύξηση 9,1%, σύμφωνα με την BIMCO. Στη Γαλλία, οι πωλήσεις λιανικής υποχώρησαν κατά 12,7% τον περασμένο Νοέμβριο, παρά την κατά 3,7% αύξηση τον Οκτώβριο, πάντα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους αριθμούς του 2019.
Εν αντιθέσει με τις πωλήσεις λιανικής, οι οποίες καταφέρνουν να ανακάμπτουν με το τέλος των lockdowns, η βιομηχανική δραστηριότητα στην Ευρώπη ανακάμπτει με πιο αργό ρυθμό, παρά το γεγονός ότι επηρεάστηκε λιγότερο από το δεύτερο κύμα περιοριστικών μέτρων. Τον Νοέμβριο, η ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 0,5%.
Με αφορμή τα παραπάνω στοιχεία, ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, σημειώνει ότι η παύση και η επανέναρξη της ευρωπαϊκής οικονομικής δραστηριότητας και τα περιοριστικά μέτρα καθιστούν δύσκολο τον οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχεδιασμό. Κατά τον ίδιο, τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφοδιαστική αλυσίδα των containers, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Από τη μία οι καταστηματάρχες λιανικής έπρεπε να αντιμετωπίσουν μια ραγδαία αύξηση της ζήτησης μετά το τέλος των lockdowns, ενώ οι εξαγωγές προϊόντων παρέμειναν «καθηλωμένες», με τη βιομηχανική παραγωγή να ανακάμπτει με πιο αργό ρυθμό στην Ευρώπη.
Πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να είναι «επί ποδός» για να προσαρμόζονται στην ταχέως μεταβαλλόμενη αυτή κατάσταση, καταλήγει ο κ. Sand.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ