
H ευρωπαϊκή οικονομία κατέγραψε ύφεση 4,8% το δ΄ τρίμηνο του 2020, καθώς η αναζωπύρωση των κρουσμάτων έδωσε ένα τέλος στην ανοδική πορεία του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, η οποία είχε ξεκινήσει το γ΄ τρίμηνο.
Σύμφωνα με μακροοικονομικά στοιχεία της BIMCO, η ύφεση στην Ευρώπη το γ΄ τρίμηνο ήταν στο 4,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ως εκ τούτου, η περαιτέρω πτώση του ΑΕΠ το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους είχε ως απόρροια η ευρωπαϊκή οικονομία να κάνει βήματα πίσω στον μακρύ δρόμο προς την ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά το ΑΕΠ της Ευρωζώνης, η πτώση το δ΄ τρίμηνο ήταν στο 5,1% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.
Η όλη ανάλυση της BIMCO πραγματοποιήθηκε δεδομένου ότι η οικονομία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το εμπόριο και ως εκ τούτου με τη ναυτιλία.
Τα νέα περιοριστικά μέτρα ενάντια στον κορονοϊό είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις πωλήσεις λιανικής, καθώς ένας σημαντικός αριθμός καταστημάτων στην Ευρώπη αναγκάστηκαν να κλείσουν. Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, τη Γερμανία, οι πωλήσεις λιανικής για παράδειγμα μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 0,1% τον Δεκέμβριο, όταν τον Νοέμβριο παρουσίασαν ετήσια αύξηση 9,1%, σύμφωνα με την BIMCO. Στη Γαλλία, οι πωλήσεις λιανικής υποχώρησαν κατά 12,7% τον περασμένο Νοέμβριο, παρά την κατά 3,7% αύξηση τον Οκτώβριο, πάντα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους αριθμούς του 2019.
Εν αντιθέσει με τις πωλήσεις λιανικής, οι οποίες καταφέρνουν να ανακάμπτουν με το τέλος των lockdowns, η βιομηχανική δραστηριότητα στην Ευρώπη ανακάμπτει με πιο αργό ρυθμό, παρά το γεγονός ότι επηρεάστηκε λιγότερο από το δεύτερο κύμα περιοριστικών μέτρων. Τον Νοέμβριο, η ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 0,5%.
Με αφορμή τα παραπάνω στοιχεία, ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, σημειώνει ότι η παύση και η επανέναρξη της ευρωπαϊκής οικονομικής δραστηριότητας και τα περιοριστικά μέτρα καθιστούν δύσκολο τον οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχεδιασμό. Κατά τον ίδιο, τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφοδιαστική αλυσίδα των containers, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Από τη μία οι καταστηματάρχες λιανικής έπρεπε να αντιμετωπίσουν μια ραγδαία αύξηση της ζήτησης μετά το τέλος των lockdowns, ενώ οι εξαγωγές προϊόντων παρέμειναν «καθηλωμένες», με τη βιομηχανική παραγωγή να ανακάμπτει με πιο αργό ρυθμό στην Ευρώπη.
Πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να είναι «επί ποδός» για να προσαρμόζονται στην ταχέως μεταβαλλόμενη αυτή κατάσταση, καταλήγει ο κ. Sand.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για μια ιστορικής σημασίας MEPC στον ΙΜΟ, ιδιαίτερα στην περίπτωση που το Net Zero Framework υιοθετηθεί από τα κράτη μέλη, έκανε λόγο ο κ.…
Από το Λιμεναρχείο Κορίνθου ανακοινώθηκε η διακοπή της ναυσιπλοΐας στη Διώρυγα της Κορίνθου από σήμερα, Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 και μέχρι νεωτέρας, λόγω προγραμματισμένων…
Αν και οι διπλωματικές σχέσεις Ουάσιγκτον-Καράκας παραμένουν τεταμένες, οι εταιρείες ενέργειας που έχουν αφήσει «ανοιχτές υποθέσεις» στη Βενεζουέλα φιλοδοξούν ότι σύντομα θα εξαιρεθούν από…
Έντονη ήταν η παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών για ακόμη μία εβδομάδα στην αγορά των νεότευκτων, με τα δεξαμενόπλοια να έχουν την τιμητική τους. Συγκεκριμένα,…
Το 2025 δεν έχει εξελιχθεί ιδανικά για τις αποστολές σιτηρών ‒κυρίως για το σιτάρι‒, με τη συνολική μείωση των αγαθών να ξεπερνά το 10%.…
Εν αναμονή της εφαρμογής των λιμενικών τελών των ΗΠΑ στα πλοία που συνδέονται με την Κίνα, το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών…
Με ταχύτατους ρυθμούς βαίνει το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation, με την ελληνόκτητη εταιρεία να γνωστοποιεί πρόσφατα την παραλαβή ενός…
Εν μέσω συνεχιζόμενων εμπορικών αναταραχών και αβεβαιότητας γύρω από τη δασμολογική πολιτική του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ «ασθμαίνουν». Συγκεκριμένα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ