Απάτες στη ναυτιλία: Το πρόβλημα των τηλεπικοινωνιών

Απάτες στη ναυτιλία: Το πρόβλημα των τηλεπικοινωνιών

1156
Απάτες στη ναυτιλία: Το πρόβλημα των τηλεπικοινωνιών

Τα ηλεκτρονικά εγκλήματα που συνδέονται με φαινόμενα απάτης για αποπληρωμή χρεών συνεχίζουν να μαστίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Όπως καταδεικνύει πρόσφατη περίπτωση εγκληματικής ενέργειας που αναφέρει το International Transport Intermediaries Club (ITIC), τα φαινόμενα απάτης καλά κρατούν.

Σε μια πρόσφατη υπόθεση, η διοίκηση διαχειρίστριας εταιρείας ποντοπόρου πλοίου έλαβε ένα email από ναυπηγείο, όπου περιγραφόταν λεπτομερώς η αποπληρωμή για την πρώτη δόση εξόφλησης οφειλών που αφορούσαν συμφωνημένες επισκευές. Οι διαχειριστές του πλοίου προγραμμάτισαν έγκαιρα την πληρωμή, αλλά την ημέρα πριν από τη μεταφορά των χρημάτων έλαβαν ένα επιπλέον μήνυμα που ανέτρεψε τη διαδικασία αποπληρωμής. Αυτό το νέο μήνυμα εξηγούσε ότι, λόγω ορισμένων τεχνικών δυσκολιών, οι διαδικασίες σχετικά με τη μεταφορά των χρημάτων και του τρόπου πληρωμής θα άλλαζαν. Ωστόσο, το δεύτερο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ήταν προϊόν σωρευτικής απάτης: Οι διαχειριστές του πλοίου έλαβαν αμέσως μετά ένα νέο πλαστό τιμολόγιο αντικατάστασης του αρχικού και νέες οδηγίες μεταφοράς χρημάτων. Με αυτόν τον γνώμονα πραγματοποιήθηκε άμεσα από τη διαχειρίστρια εταιρεία ‒και θύμα απάτης πλέον‒ η αποπληρωμή της πρώτης δόσης. Λίγο αργότερα, μάλιστα, οι υπεύθυνοι του λογιστηρίου έλαβαν επιβεβαίωση πληρωμής.

Λίγες ημέρες αργότερα, το ναυπηγείο έστειλε ένα επιπλέον τιμολόγιο, το οποίο όμως ανιχνεύτηκε και εμποδίστηκε να αποσταλεί εκ νέου από τους δράστες της απάτης και μετέπειτα αντικαταστάθηκε από ένα πλαστό τιμολόγιο με στοιχεία πληρωμής που οδηγούσαν σε λογαριασμούς των δραστών.

Συνολικά, οι διαχειριστές του πλοίου απέστειλαν τελικά σε εμβάσματα προς τους λογαριασμούς των δραστών 500.000 δολάρια ΗΠΑ. Καθώς στο ναυπηγείο δεν καταβλήθηκε κανένα ποσό για την εξόφληση, η διοίκησή του διεκδίκησε το αρχικά συμφωνηθέν ποσό των 500.000 δολαρίων από τους διαχειριστές του πλοίου. Με την παρέμβαση της ITIC, η απαίτηση μειώθηκε σε 360.000 δολάρια ΗΠΑ, αφού υποστηρίχτηκε επιτυχώς από τους διαχειριστές του πλοίου η μερική συνυπαιτιότητα του ναυπηγείου, μιας και δεν υπήρχαν τα κατάλληλα συστήματα ασφαλείας επικοινωνιών του ναυπηγείου, ώστε να αποφευχθεί η ενδεχόμενη ηλεκτρονική απάτη.

Η ITIC επιμένει, με ανακοίνωσή της, στη σύστασή της με την οποία παροτρύνονται όλες οι εταιρείες να γνωρίζουν πολύ καλά τους πωλητές ή τους συνεργάτες τους και να εξετάζουν προσεκτικά τις αλλαγές στα τραπεζικά στοιχεία των προμηθευτών και των συνεργατών τους. Σε τέτοια περίπτωση, για την αποφυγή οποιασδήποτε απάτης, πρέπει πάντα να τηλεφωνούν για επιβεβαίωση. Και, όταν το πράττουν, πρέπει να χρησιμοποιούν έναν αριθμό τηλεφώνου που εμπιστεύονται και να μην επαναπαύονται στον αριθμό που αναφέρεται στο (ενδεχομένως παραπλανητικό) τιμολόγιο.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.