
Η πανδημία του κορονοϊού έπληξε σοβαρά τη ζήτηση για πετρέλαιο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στην αγορά πλεονάζουσα προσφορά και υψηλά αποθέματα και οι παραγωγοί να σπεύδουν να μειώσουν την παραγωγή, προκειμένου να διατηρήσουν τις τιμές σε κερδοφόρα επίπεδα.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Rystad Energy, ωστόσο, το 2021 ενδέχεται να αποτελέσει έτος ευκαιριών για τους παραγωγούς πετρελαίου. Παρά το γεγονός ότι η προσφορά πετρελαίου και παραγώγων αυτού θα ξεπεράσει τη ζήτηση το α΄ τρίμηνο του 2021, οι μαζικοί εμβολιασμοί κατά του Covid-19 θα επιταχύνουν την ανάκαμψη της ζήτησης. Μάλιστα η Rystad αναμένει ότι θα αρχίσουν να καταγράφονται ελλείμματα στην προσφορά από τον Μάιο, τα οποία τον Αύγουστο θα ανέλθουν σε 3,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα.
Παράλληλα, ο οίκος αναλύσεων εκτιμά ότι η αγορά τον Ιανουάριο θα παρουσιαστεί αρκετά ισορροπημένη, με την προσφορά και τη ζήτηση να κινούνται στα 77,7-77,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Ένα σημαντικό πλεόνασμα της προσφοράς θα καταγραφεί τον Φεβρουάριο και κυρίως τον Μάρτιο του 2021.
H Rystad σημειώνει ότι οι εν λόγω εκτιμήσεις βασίζονται στο base case σενάριο, σύμφωνα με το οποίο η παραγωγή από τον OPEC θα παραμείνει σταθερή μετά τον Ιανουάριο. Την ίδια ώρα αναμένει ότι η προσφορά από Ιράν και ΗΠΑ δεν θα παρουσιάσει σημαντική αυξητική τάση νωρίτερα από το 2022.
Η αλλαγή σκυτάλης στην αμερικανική προεδρία μπορεί να σημαίνει ότι το Ιράν θα παρουσιάσει μια ταχύτερη από το base case σενάριο επιστροφή στην εξορυκτική και εξαγωγική δραστηριότητα, είτε επειδή η νέα κρατική διοίκηση θα άρει τις κυρώσεις έναντι της Τεχεράνης είτε επειδή χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία θα στραφούν στις εισαγωγές από τη χώρα του Περσικού Κόλπου, θεωρώντας ότι η Ουάσιγκτον θα παραβλέψει τις ήδη υπάρχουσες κυρώσεις.
Η Rystad επισημαίνει στην ανάλυσή της ότι πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο απόκλισης από τις εκτιμήσεις. Για παράδειγμα, καταλήγει ότι ενδέχεται τα εκτιμώμενα ελλείμματα προσφοράς να πυροδοτήσουν μια αύξηση της παραγωγής από τα κράτη-μέλη του OPEC από τον Μάιο του 2021, εξέλιξη που θα επηρεάσει τα μηνιαία ισοζύγια.
Φωτό: Jan-Rune Smenes Reite/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Εν μέσω έντονης οικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών κατέγραψε αξιοσημείωτη επιτάχυνση στις αρχές του 2025, βάσει πρόσφατης έκθεσης του Παγκόσμιου Οργανισμού…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ