Σε χαμηλά 17 ετών το βιβλίο παραγγελιών

Σε χαμηλά 17 ετών το βιβλίο παραγγελιών

457
Σε χαμηλά 17 ετών το βιβλίο παραγγελιών

Εξαιρετικά χαμηλούς αριθμούς καταγράφει το βιβλίο παραγγελιών του 2020.

Σύμφωνα με έκθεση της BIMCO, το orderbook εμφανίζει τους χαμηλότερους αριθμούς εδώ και 17 χρόνια, δείγμα ότι η παγκόσμια ναυτιλία έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία του Covid-19.

Πιο αναλυτικά, το orderbook για τον κλάδο των bulk carriers βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Απρίλιο του 2004 και συγκεκριμένα στους 63,4 εκατ. DWΤ. Από την άλλη, το orderbook για τα containerships σημείωσε πτώση κατά 10,3% σε σχέση με το 2019 που αποτελεί τον μικρότερο αριθμό από τον Σεπτέμβριο του 2003.

Αν και οι αριθμοί είναι εξαιρετικά χαμηλοί, το report της BIMCO αναφέρει, ότι οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων έχουν επιδείξει κάποια ανθεκτικότητα (-2% πτώση), καθώς τα ναυπηγεία έκαναν το καλύτερο δυνατόν για να παραμείνουν παραγωγικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Όπως ανέφερε ο Chief Shipping Analyst της BIMCO, Peter Sand, «οι παραγγελίες βιώνουν τις επιπτώσεις της πανδημίας, με τους πλοιοκτήτες και τους επενδυτές να μη δείχνουν θέληση για απόκτηση νέων πλοίων». Αν και το orderbook για τα tankers έχει και αυτό αναμφίβολα καταγράψει πτώση, εντούτοις σε καμία περίπτωση η πτώση αυτή δε μπορεί να συγκριθεί με αυτές των προαναφερθέντων κλάδων. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο, ότι το βιβλίο παραγγελιών για τα δεξαμενόπλοια βρίσκεται ήδη εδώ και δύο δεκαετίες σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά των bulkers και containerships.

Σύμφωνα με την έκθεση της BIMCO, οι παραγγελίες για crude oil tankers το τελευταίο δωδεκάμηνο ανήλθαν σε 36,3 εκατ. DWT, ενώ αυτές των product tankers ανήλθαν στους 12,1 εκατ. DWT, πτώση σε σχέση με πέρυσι κατά 4,2% και 12% αντίστοιχα.

Παράλληλα η μειωμένη δραστηριότητα στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, συνοδεύεται από αυξημένες διαλύσεις από πλευράς πλοιοκτητών. Καθώς τα περιοριστικά μέτρα λόγω κορονοϊού άρθηκαν σε πολλά κράτη του κόσμου, πολλά διαλυτήρια προέβησαν σε επανέναρξη των δραστηριοτήτων τους. Ως εκ τούτου, οι διαλύσεις πλοίων για το μήνα Ιούλιο ανήλθαν σε 1,8 εκατ. τόνους DTW, αύξηση κατά 1,2 εκατ. τόνους DTW σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 και κατά 400% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020.

Ο κ. Sand σημείωσε ότι «η απότομη αύξηση στις διαλύσεις έπειτα από το άνοιγμα των ναυπηγείων είναι απολύτως αναμενόμενη, λόγω του σοκ που υπέστη η παγκόσμια ζήτηση από την κρίση του κορονοϊού, καθώς και λόγω της κοινής πεποίθησης ότι ο δρόμος για την εξ’ολοκλήρου ανάκαμψη είναι μακρύς.

Παρά την αύξηση στις διαλύσεις πλοίων και τη μείωση στις παραγγελίες νεότευκτων για όλους τους τύπους πλοίων, ο παγκόσμιος στόλος φαίνεται να αυξάνεται. Αυτό συμβαίνει διότι σε όρους τονάζ, οι παραγγελίες είναι περισσότερες από τις διαλύσεις. Με άλλα λόγια, η μεταφορική ικανότητα που προστίθεται στον παγκόσμιο στόλο, είναι μεγαλύτερη από αυτή που αφαιρείται λόγω των διαλύσεων.

Ενδεικτικά, ο στόλος ξηρού φορτίου ξεπέρασε τους 900 εκατ. DWΤ, ενώ από την αρχή του 2020 καταγράφει αύξηση κατά 2,6%. Ακόμη, οι στόλοι των crude oil και product tankers έχουν αυξηθεί κατά 2% και 1,7% αντίστοιχα, ενώ τα containerships έχουν σημειώσει αύξηση 1,2% από την αρχή του έτους.

Φωτό: John Linton/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.