
Η μεγάλη κρίση του κορονοϊού επανέφερε τον δημόσιο διάλογο για το ενδεχόμενο μιας απο-παγκοσμιοποίησης και της στροφής στην εγχώρια παραγωγή. Δεν προκαλεί βέβαια καμία απορία το γεγονός ότι οι μεγάλοι επικριτές της παγκοσμιοποίησης αισθάνονται δικαίωση μπροστά σε όλα όσα εκτυλίσσονται λόγω της πανδημίας.
Με μήνυμά του από την ιστοσελίδα της εταιρείας, ο CEO της DHL Express, John Pearson, επιχειρεί να σκιαγραφήσει το τι μέλλει γενέσθαι στην παγκόσμια συνδεσιμότητα και στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Ο κ. Pearson τονίζει ότι βρισκόμαστε εν μέσω μιας σφοδρής κρίσης, ίσως μεγαλύτερης από αυτήν του 2008, καθώς το εμπόριο συρρικνώνεται, όπως και οι κεφαλαιακές ροές, ενώ εκτιμάται ότι οι ξένες άμεσες επενδύσεις θα μειωθούν 30-40% το 2020-2021.
Σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές, σημειώνει ότι φέτος η επιβατική κίνηση θα μειωθεί κατά 1,5 δισ. επιβάτες. Ο επικεφαλής της DHL Express θεωρεί ότι, παρά τις απαισιόδοξες εκτιμήσεις για την παγκόσμια οικονομία φέτος, δεν θα καταγραφεί μια μαζική και μόνιμη μείωση της παγκόσμιας συνδεσιμότητας μετά την κρίση. «Θεωρώ ότι η παγκοσμιοποίηση θα επανέλθει. Ακόμη και τα πλέον απαισιόδοξα σενάρια δεν περιλαμβάνουν κατάρρευση του εμπορίου ή των κεφαλαιακών ροών», επισημαίνει ο κ. Pearson και προσθέτει: «Η πανδημία σε πολλά μέρη κατέστησε ιδιαίτερα σαφές πόσο σημαντική είναι η παγκοσμιοποίηση για το οικονομικό και κοινωνικό μας “ανοσοποιητικό σύστημα”».
Εταιρείες με διεθνή προσανατολισμό αντεπεξέρχονται καλύτερα στην κρίση σε σχέση με εταιρείες με αποκλειστικά εγχώρια έκθεση, καθώς οι πρώτες είναι περισσότερο ευέλικτες. Ο κ. Pearson εκφράζει την άποψη ότι οι εκκλήσεις για εστίαση στην εγχώρια παραγωγή και στην επανεθνικοποίηση των οικονομιών είναι λανθασμένες και συμπληρώνει ότι στο άμεσο μέλλον οι εφοδιαστικές αλυσίδες θα χρειαστούν μεγαλύτερη διαφοροποίηση και συνεπώς μεγαλύτερη παγκοσμιοποίηση. Ο παγκόσμιος καταμερισμός εργασίας παραμένει ζωτικής σημασίας για την ευημερία, σημειώνει ακόμη.
Τέλος, ο ίδιος αναφέρεται στα μέτρα εμπορικού προστατευτισμού που είχαν επιβληθεί από πολλές χώρες στις εισαγωγές φαρμάκων, τονίζοντας ότι οι περιορισμοί στην ελεύθερη διακίνηση τέτοιων αγαθών, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, δημιουργούν στρεβλώσεις για τα εθνικά συστήματα υγείας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ