Διώρυγα Σουέζ: Οι διελεύσεις πλοίων ανεπηρέαστες από την κρίση

Διώρυγα Σουέζ: Οι διελεύσεις πλοίων ανεπηρέαστες από την κρίση

195
Διώρυγα Σουέζ: Οι διελεύσεις πλοίων ανεπηρέαστες από την κρίση
Φωτό αρχείου

Σύμφωνα με το τελευταίο report της BIMCO, οι διελεύσεις πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ κατά την περίοδο της πανδημίας αυξήθηκαν κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, παρά τις δυσοίωνες εκτιμήσεις για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Οι διελεύσεις πλοίων από τη διώρυγα ανέτρεψαν τις όποιες εκτιμήσεις, δείγμα ότι η ναυτιλία αποτελεί ζωτικής σημασίας κλάδο για την παγκόσμια οικονομία. Το εν λόγω report της BIMCO αναφέρει τη διέλευση 6.166 πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ, κυρίως bulk carriers και tankers, ενώ παράλληλα οι υφιστάμενες δυσκολίες στον κλάδο των containerships έχουν μειώσει δραστικά τη διέλευση αυτού του τύπου πλοίων. «Η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει στο επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας και διευκολύνει την καθημερινότητά μας. Αντιμέτωπη με μια άνευ προηγουμένου ανθρωπιστική και οικονομική κρίση, η δραστηριότητα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου παρέμεινε εκπληκτικά ανθεκτική στις δυσκολίες», ανέφερε ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BΙΜCO, Peter Sand. Μάλιστα ο ίδιος τόνισε ότι τα πλοία που διήλθαν από το κανάλι του Σουέζ ήταν αυξημένα κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020».

Οικονομία και ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές:Ένα χαοτικό πρώτο εξάμηνο

Οι ναυτιλιακές αγορές ήρθαν αντιμέτωπες με πολλές δυσκολίες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020. Η πανδημία του Covid-19 έχει πλήξει ισχυρά την παγκόσμια οικονομία, κάτι το οποίο, σύμφωνα με τους αναλυτές της BIMCO, θα έχει και ανάλογο αντίκτυπο στον τομέα της παγκόσμιας ζήτησης για θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων. Το δυσοίωνο μέλλον σχετικά με την παγκόσμια ζήτηση έρχεται να επιβεβαιώσει και η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία εκτιμά ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα σημειώσει μείωση κατά 13,4% το 2020, τη μεγαλύτερη στα χρονικά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Διελεύσεις-ρεκόρ για τα oil tankers

Τα σκαμπανεβάσματα στους ναύλους των oil tankers φαίνεται να ωφέλησαν ιδιαίτερα τα tankers που διέσχισαν τη διώρυγα του Σουέζ, με τις συνολικές διελεύσεις των πλοίων αυτών να ανέρχονται σε 457 τον Απρίλιο και στις 485 τον Μάιο.

Dry bulk: οι διελεύσεις αυξάνονται

Η BIMCO αναφέρει ότι οι διελεύσεις των dry bulk carriers από τη διώρυγα του Σουέζ αυξήθηκαν το α΄ πεντάμηνο κατά 42% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, κάτι το απρόσμενο δεδομένων των συνθηκών που επικρατούσαν στην αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2020. Τα πλοία που διέσχισαν το κανάλι του Σουέζ ανήλθαν σε 2.116, σημειώνοντας αύξηση κατά 621 πλοία σε σχέση με το 2019. Το 51% αυτών των πλοίων ήταν panamaxes. Ο παράγοντας Χ για την αύξηση των διελεύσεων bulk carriers από τη διώρυγα του Σουέζ παραμένει άγνωστος, αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες που έπρεπε να αντιμετωπίσει ο κλάδος τους πρώτους πέντε μήνες του 2020. Μέρος της εξήγησης ίσως να έγκειται στο γεγονός της επέκτασης των εκπτώσεων στα τέλη διέλευσης που εφάρμοσε η Αρχή της Διώρυγας στα bulk carriers. Επίσης, καθώς ο κανονισμός του IMO σχετικά με τις εκπομπές θείου αύξησε το κόστος των καυσίμων, κατέστησε ουσιαστικά αναγκαία τα ταξίδια μικρότερων αποστάσεων για την εξοικονόμηση καυσίμων.

Η εναλλακτική οδός του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας Αν και οι ναύλοι στη spot αγορά των containerships δίνουν την εντύπωση πως όλα βαίνουν καλώς στον κλάδο, η εν λόγω αγορά έχει δεχτεί πληθώρα χτυπημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, αναφέρει η BIMCO. Αρχικά, τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν από την Κίνα για τη διαχείριση της κρίσης είχαν τεράστιο αντίκτυπο στον όγκο φορτίων που μεταφέρθηκαν την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαρτίου. Επιπλέον, η εξάπλωση του ιού επηρέασε αρνητικά την καταναλωτική δαπάνη του παγκόσμιου πληθυσμού. Τέλος, οι μεσοπρόθεσμες εκτιμήσεις σχετικά με την παγκόσμια οικονομία κάνουν λόγο για αυξημένα επίπεδα ανεργίας και χαμηλές καταναλωτικές δαπάνες, γεγονός που ενδεχομένως να πλήξει τον κλάδο των containerships. Όταν οι συνθήκες είναι δυσμενείς στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ορισμένοι μεταφορείς επιλέγουν τη διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας backhaul, για να αποφύγουν τα τέλη διέλευσης από το κανάλι του Σουέζ. Τον Απρίλιο του 2020, εν μέρει λόγω της εξαιρετικά χαμηλής ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων και της χαμηλής τιμής καυσίμων, ορισμένοι μεταφορείς επέλεξαν να χρησιμοποιούν τη θαλάσσια οδό του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας για fronthaul ταξίδια

Το μέγεθος του στόλου και οι διελεύσεις από τη διώρυγα του Σουέζ 

Το report της BIMCO αναφέρει ότι οι διελεύσεις containerships από το κανάλι του Σουέζ έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία δέκα χρόνια. Μάλιστα, ο μέσος όρος μηνιαίων διελεύσεων έφτασε τα 384 πλοία για τους πρώτους πέντε μήνες του 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αντίστοιχος μηνιαίος μέσος όρος για το 2011 ήταν 602 πλοία και 437 το 2016. Παράλληλα, η απρόσκοπτη αναζήτηση επίτευξης οικονομιών κλίμακας στον κλάδο των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων έχει μερίδιο ευθύνης για τις ολοένα μειωμένες διελεύσεις. Τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα containerships που εισέρχονται στην αγορά αντικαθιστούν τα μικρότερα για τις τακτικές γραμμές Ασίας-Ευρώπης, μειώνοντας έτσι τον συνολικό αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ. Την τελευταία δεκαετία, οι αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ασία υπήρξαν μοχλός αύξησης των εισαγωγών μέσω θαλάσσιων μεταφορών, μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και την επόμενη δεκαετία. Αν υποθέσουμε ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει από το σοκ της πανδημίας του Covid-19 και ότι οι πολιτικές προστατευτισμού θα υποχωρήσουν, είναι πιθανό ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία, ωφελώντας παράλληλα και το κανάλι του Σουέζ, καταλήγει η BIMCO.

Φωτό: Ahmed Shaker/AΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.