
Τη χειρότερη ύφεση στην ιστορία τους αντιμετωπίζουν οι χώρες του Περσικού Κόλπου, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών (Institute of International Finance – IIF), καθώς οι οικονομίες των έξι χωρών αναμένεται να συρρικνωθούν κατά 4,4% φέτος, όπως αναφέρεται σε άρθρο του Euronews.
Σύμφωνα με το IIF, ο κλάδος της πετρελαϊκής βιομηχανίας θα πληγεί περισσότερο στην καίριας σημασίας περιοχή του Κόλπου, με τις οικονομίες των χωρών να έχουν σαφή εξαγωγικό χαρακτήρα με επίκεντρο τον μαύρο χρυσό.
Ο Δρ Ιωάννης Σφακιανάκης, επικεφαλής οικονομολόγος του Ερευνητικού Κέντρου του Κόλπου στη Σαουδική Αραβία και επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστήμιου του Κέιμπριτζ, σχολίασε το πώς η τρέχουσα κατάσταση λειτουργεί αφενός ως πρόκληση και αφετέρου ως ευκαιρία για την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Οι εταιρείες πετρελαίου πρέπει να συγχωνευτούν, και θα συγχωνευτούν, και ο βαθμός στον οποίο αυτό θα συμβεί θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση. Είναι η ώρα οι πετρελαϊκές εταιρείες να κάνουν τους ισολογισμούς τους πιο υγιείς, να πάρουν τα αναγκαία μέτρα μείωσης του κόστους και να εξορθολογιστούν. Οι μεγάλες εταιρείες θα πρέπει να απορροφήσουν τις μικρότερες εταιρείες», ανέφερε ο Δρ Ιωάννης Σφακιανάκης.
Συγκεκριμένα, για την περιοχή των χωρών του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, ο Δρ Ιωάννης Σφακιανάκης πιστεύει ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για τις εταιρείες να «κόψουν το λίπος».
Η Κεντρική Τράπεζα των ΗΑΕ, για να αντισταθμίσει τον αντίκτυπο της παγκόσμιας πανδημίας, ανακοίνωσε πρόσφατα κίνητρα ύψους 13 δισ. δολαρίων για τη στήριξη του τραπεζικού και του εταιρικού τομέα.
Ο οίκος αξιολόγησης S&P πιστεύει ότι η «δημοσιονομική στήριξη» του Άμπου Ντάμπι θα είναι αρκετή για να απαλλάξουν το εμιράτο από τον οικονομικό αντίκτυπο του Covid-19 και την πτώση των τιμών του πετρελαίου.
«Κανείς δεν είναι πραγματικά ασφαλής, αλλά υπάρχουν ορισμένες χώρες, όπως τα ΗΑΕ, που είναι σε καλύτερη θέση για να ξεπεράσουν την κρίση», λέει ο Δρ Ιωάννης Σφακιανάκης. «Τα ΗΑΕ έχουν λάβει μέτρα, από την έναρξη της κρίσης, πολύ περισσότερα από τις χώρες της G20 και τις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ. Σχεδιάζουν με ακρίβεια πώς μπορούν να αναδιαμορφώσουν τη χώρα τους και το μέλλον της οικονομίας τους».
Από την άλλη, τα μέτρα που έλαβε η Σαουδική Αραβία, για να αντισταθμιστεί ο οικονομικός αντίκτυπος του Covid-19 και οι διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου, περιλαμβάνουν τριπλασιασμό του ΦΠΑ και εισροή πάνω από $13 δισ. στο τραπεζικό σύστημα.
«Κατά τη διάρκεια της κρίσης του 2015-2016, η Σαουδική Αραβία διέθετε αποθεματικά περίπου $724 δισ. Αυτή η κρίση βρίσκει τη Σαουδική Αραβία με περίπου $465 δισ., επομένως είναι μια διαφορετική κατάσταση», δήλωσε ο Δρ Ιωάννης Σφακιανάκης για τη μεγαλύτερη οικονομία του Κόλπου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 30 Μαΐου έλαβε χώρα η παράδοση του «Kohzan Maru VII», του πρώτου πλοίου μεταφοράς μεθανόλης διπλού καυσίμου, το οποίο εισέρχεται σε συμβόλαιο μακράς…
Η Ουκρανία θα χρειαστεί τουλάχιστον €500 εκατ. για να ανοικοδομήσει τις σημαντικότερες εγκαταστάσεις υποδομών στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας που καταστράφηκαν ολοσχερώς μετά τις…
H ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας προβλέπεται να παραμείνει ανθεκτική, με το ΑΕΠ να αυξάνεται 2% το 2025 και 2,1% το 2026, χάρη στις επενδύσεις…
Μετά την ανακοίνωση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών 50% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα, εντείνονται οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις αυτής…
Σε συμφωνία για τη σύσταση κοινοπραξίας που θα πρωταγωνιστήσει στη θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένου αερίου κατέληξαν οι Solvang ASA και ένα fund που διαχειρίζεται η…
Με σταθερό βήμα προς ένα βιώσιμο μέλλον, το λιμάνι της Κλαϊπέντα θέτει νέα πρότυπα όχι μόνο για τη λιμενική βιομηχανία της Λιθουανίας αλλά και…
Το outlook της αγοράς δεξαμενόπλοιων παραμένει θολό, με πληθώρα διαφορετικών παραγόντων να επιδρούν στη ζήτηση. Ειδικότερα, όπως αναφέρει έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson, ο σκοτεινός…
Η αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί κρίσιμο πυλώνα της παγκόσμιας στρατηγικής για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο, η πράσινη μετάβαση, δεν μπορεί να επιτευχθεί…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ