
Για 33η συνεχή χρονιά, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (γνωστό ως Committee) εξέδωσε τα πολύ ενδιαφέροντα ευρήματά της για την πορεία της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Να σημειωθεί ότι όλα τα στοιχεία προέρχονται από τον οίκο αναλύσεων IHS Markit.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο ελληνόκτητος στόλος (πλοία άνω των 1000 κοχ) στις 2 Μαρτίου 2020 απαρτιζόταν από 3.968 πλοία και παρουσιάζει μια ελαφρά πτώση 49 πλοίων σε σχέση με πέρσι.
Αντιθέτως ο ελληνόκτητος στόλος καταγραφεί αύξηση σε ετήσια βάση σε όρους μεταφορικής ικανότητας και χωρητικότητας καθώς αγγίζει τα 340.823.637 DWT (+ 1.274.280 DWT) και 199.169.859 GT (+1.529. 779 GT), αντίστοιχα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα ελληνόκτητα πλοία φέρουν 32 διαφορετικές σημαίες.
Σε ό, τι αφορά τα πλοία εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, αυτά ανέρχονται σε 636 (65.640.708 DWT) έναντι 671 (68.261.953 DWT) το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Μάλιστα σε η ελληνική σημαία έπαψε να είναι η μεγαλύτερη σε όρους DWT, καθώς πλέον αντιπροσωπεύει το 19,3% των συνολικών DWT των ελληνόκτητων πλοίων.
Πιο συγκεκριμένα και όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα, το 22% του ελληνόκτητου στόλου φέρουν σημαία Λιβερίας, το 21% των Νήσων Μάρσαλ, το 17% είναι εγγεγραμμένο στο νηολόγιο της Μάλτας και το 10% στο αντίστοιχο του Παναμά.
Συνεπώς στα νηολόγια της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ είναι εγγεγραμμένα τα περισσότερα πλοίων ελληνικών συμφερόντων και συγκεκριμένα 866 και 850 πλοία, αντίστοιχα.
Συγκριτικά με τα στοιχεία της περσινής περιόδου, τόσο σε όρους αριθμού πλοίων όσο και σε όρους DWT, η ελληνική σημαία κατέγραψε τις μεγαλύτερες απώλειες (-35 και -2.621.245 DWT, αντίστοιχα). Αντίθετα, η σημαία της Λιβερίας σημείωσε τη μεγαλύτερη ενίσχυση εγγεγραμμένων πλοίων σε όρους χωρητικότητας (+4.790.904 DWT) ενώ ο Παναμάς αύξησε κατά 38 τα πλοία που φέρουν τη σημαία του, αριθμός που είναι και ο μεγαλύτερος μεταξύ των κυριότερων νηολογίων του ελληνόκτητου στόλου.
Το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στον παγκόσμιο στόλο ανέρχεται σε 7,6% σε όρους αριθμού πλοίων, σε 13,2 % σε όρους χωρητικότητας και σε 15,6% σε όρους μεταφορικής ικανότητας.
Το ποσοστό συμμετοχής των ελληνόκτητων πλοίων στις βασικές κατηγορίες πλοίων του παγκοσμίου στόλου κατά το 2019 και 2020 (μέχρι στιγμής) έχουν ως εξής:
Δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου
Ποσοστό πλοίων το 2019: 26,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 26,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 26,2
Ποσοστό σε DW το 2020: 26,6
Δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών
Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,9
Ποσοστό πλοίων το 2020: 6,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 11,9
Ποσοστό σε DW το 2020: 11,5
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων
Ποσοστό πλοίων το 2019: 10,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 10,4
Ποσοστό σε DW το 2019: 12
Ποσοστό σε DW το 2020: 12,2
Πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου (OBO)
Ποσοστό πλοίων το 2019: 15,5
Ποσοστό πλοίων το 2020: 14,7
Ποσοστό σε DW το 2019: 17,4
Ποσοστό σε DW το 2020: 16,4
Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Ποσοστό πλοίων το 2019: 6,3
Ποσοστό πλοίων το 2020: 7
Ποσοστό σε DW το 2019: 6,7
Ποσοστό σε DW το 2020: 7
Επιβατηγά πλοία
Ποσοστό πλοίων το 2019: 3,8
Ποσοστό πλοίων το 2020: 3,6
Ποσοστό σε DW το 2019: 3,1
Ποσοστό σε DW το 2020: 3
Tέλος, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί ελαφρά σε σχέση με πέρσι και κυμαίνεται στα 11,7 χρόνια, ωστόσο και πάλι είναι κατά 2,4 έτη μικρότερος της μέσης ηλικίας του παγκοσμίου στόλου.
Πηγή: Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (GSCC)
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του διπλωματικού σώματός της, της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ), καλεί τα κράτη-μέλη να υποστηρίξουν μια δήλωση που θα επιτρέπει…
Στις αναδυόμενες τάσεις στην αγορά των bulk carriers με επίκεντρο τις αποστολές σόγιας εστιάζει πρόσφατη έκθεση της MB Shipbrokers. Συγκεκριμένα, η φύτευση σόγιας στη…
Τα πλοία εναλλακτικών καυσίμων συνιστούν μια πρωτοποριακή ‒πλην αβέβαιη κατά πολλούς‒ λύση για την «καθαρή» ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, και ιδιαίτερα στη ναυτιλία…
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ