
Η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της, καθώς και τα μέτρα επιβράδυνσης και ανάσχεσής της, αποτελούν πλέον μία από τις σημαντικότερες προτεραιότητες της παγκόσμιας κοινότητας, τόσο των κυβερνήσεων όσο και των πολιτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σουηδική λέξη «flygskam», που σημαίνει «ντροπή πτήσης» και έχει μετατραπεί σε κίνημα τα τελευταία χρόνια. Οι υποστηρικτές του κινήματος αποθαρρύνουν τα αεροπορικά ταξίδια και καταδικάζουν τη χρήση του αεροπλάνου. Ο λόγος είναι η τεράστια περιβαλλοντική ρύπανση που προκαλούν τα αεροπλάνα. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Southampton στην Αγγλία, η αεροπορική βιομηχανία καταναλώνει 5 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα και ταυτόχρονα, σύμφωνα με μελέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα είναι υπεύθυνη για το 22% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών CO2 έως το 2050.
Η περιβαλλοντική παράμετρος που έχουν αποκτήσει πλέον τα διεθνή ταξίδια φαίνεται να οδηγεί ορισμένους ταξιδιώτες σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς,με επικρατέστερο το τρένο. Σύμφωνα μάλιστα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, τα τελευταία χρόνια μεγάλες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες έχουν επαναφέρει τα «sleeper trains», δηλαδή τα νυχτερινά τρένα τα οποία είναι κατάλληλα διαμορφωμένα με καμπίνες για ύπνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Αυστριακός Σιδηρόδρομος (OBB), που ξεκίνησε το 2015 τα νυχτερινά δρομολόγια και το 2018 ο αριθμός των επιβατών έχει υπερδιπλασιαστεί. Η δημοτικότητα των νυχτερινών δρομολογίων έχει αυξηθεί τόσο πολύ τα τελευταία έτη, ώστε θα γίνει επαναφορά του νυχτερινού δρομολογίου ανάμεσα στη Βιέννη και τις Βρυξέλλες, δεκαέξι χρόνια μετά τη διακοπή του.
Η αναγκαιότητα των αεροπλάνων είναι αδιαμφισβήτητη. Η αεροπορική βιομηχανία όμως αρχίζει και βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικό ανταγωνισμό από τους σιδηροδρόμους, ειδικά στις πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Φωτό: Ernest Karchmit/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ