Παθήματα-μαθήματα από το «Belt and Road Initiative»

Παθήματα-μαθήματα από το «Belt and Road Initiative»

130
Παθήματα-μαθήματα από το «Belt and Road Initiative»

Μόνο ασυγκίνητο δεν μένει το Τζιμπουτί μπροστά στις μεγάλες προοπτικές που ανοίγονται για την χώρα της ανατολικής Αφρικής από την φιλόδοξη κινεζική πρωτοβουλία «Βelt and Road Ιnitiative», η οποία βασίζει πολλά στη «Μαύρη Ήπειρο».

Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Tokyo International Conference on African Development, ο Aboubaker Omar Hadi, επικεφαλής του Djibouti Ports and Free Zones Authority, διαχειρίστριας εταιρείας των λιμένων της αφρικανικής χώρας, τόνισε ότι το Τζιμπουτί αναζητά κεφάλαια ύψους $11 δις για την αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών και την ανάπτυξη νέων, συμπεριλαμβανομένων και αεροδρομίων.

«Στο σημείο αυτό, το Τζιμπουτί δεν έχει άλλη επιλογή από το να βασιστεί στην κινεζική χρηματοδότηση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Aboubaker Omar Hadi. Το δίκτυο υποδομών της αφρικανικής χώρας κατά κύριο λόγο χρηματοδοτείται από κινεζικά κεφάλαια και μάλιστα το 40% της μεγαλύτερης ζώνης ελεύθερου εμπορίου της Αφρικής, η οποία εγκαινιάστηκε πέρσι, βρίσκεται σε κινεζικά χέρια.

Σημειώνεται επίσης ότι η Κίνα έχει επενδύσει σε δύο ακόμη λιμάνια του Τζιμπουτί με το Πεκίνο να φλερτάρει και με το σιδηροδρομικό δίκτυο Τζιμπουτί-Αιθιοπίας. Ωστόσο ο κ. Hadi σε ερώτηση για το κατά πόσο η χώρα στο Κέρας της Αφρικής ουσιαστικά θα αποτελέσει τη «νέα Σρι Λανκα», ο ίδιος φάνηκε καθησυχαστικός σημειώνοντας ότι «δεν είναι αλήθεια ότι η Κίνα θα πάρει τον έλεγχο του συνόλου των περιουσιακών μας στοιχείων». Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα του 2000 το Κολόμπο (οικονομική πρωτεύουσα της Σρι Λάνκα) ήρθε σε συμφωνία με το Πεκίνο για την κατασκευή ενός λιμανιού στη Χαμπάντοτα. Αρχικά η συμφωνία θεωρούνταν αμοιβαία επωφελής: από τη μία η Σρι Λάνκα θεωρούσε σημαντικά τα οικονομικά οφέλη από τη διαχείριση του λιμένα και από την άλλη η Κίνα έκανε ένα σημαντικό άνοιγμα στον Ινδικό Ωκεανό. Ωστόσο από το 2015, η ύφεση στη Σρι Λάνκα την κατέστησε ανίκανη να αποπληρώσει τα μεγάλα δάνεια της από την Κίνα, τα οποία προορίζονταν για υποδομές, και εν τέλει το 2017 το λιμάνι Χαμπάντοτα πέρασε σε κινεζικά χέρια για 99 χρόνια. Το παράδειγμα της Σρι Λάνκα αποτελεί για μεγάλο αριθμό γεωπολιτικών και οικονομικών αναλυτών την «σκοτεινή πλευρά» του BRI.

Τέλος ο επικεφαλής του Djibouti Ports and Free Zones Authority τόνισε ότι η κυβέρνηση της χώρας της Αφρικής αναμένει ότι το 70% για τις σημαντικές αυτές επενδύσεις ενόψει θα προέλθει από ξένες άμεσες επενδύσεις.

Φωτό: Portdedjibouti.com