Κινεζικό «θαύμα» στους σιδηροδρόμους

Κινεζικό «θαύμα» στους σιδηροδρόμους

333
Κινεζικό «θαύμα» στους σιδηροδρόμους

Οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλών ταχυτήτων στην Κίνα έχουν ξεπεράσει τα 25.000 χιλιόμετρα από το 2008, πολύ περισσότερα από το σύνολο όλου του υπόλοιπου κόσμου μαζί. Σε έρευνα που δημοσιεύει η Παγκόσμια Τράπεζα αναζητούνται τα εργαλεία, οι μέθοδοι και τα επιχειρηματικά μοντέλα που χρησιμοποιηθήκαν για αυτό το κινεζικό επίτευγμα τα οποία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως παράδειγμα και για άλλες χώρες.

Ο Martin Raiser, διευθυντής του Γραφείου της Παγκόσμια Τράπεζας για την Κίνα, ανέφερε ότι «η Κίνα κατασκεύασε το μεγαλύτερο δίκτυο σιδηροδρόμων υψηλών ταχυτήτων στον κόσμο. Τα αποτελέσματα αυτής της επέκτασης υπερβαίνουν τον κλάδο των σιδηροδρόμων και συμπεριλαμβάνουν θετικές επιδράσεις στην αστική ανάπτυξη, άνοδο του τουρισμού και προώθηση της περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης. Μεγάλος αριθμός ανθρώπων μπορεί πλέον να ταξιδεύει πιο άνετα και πιο αξιόπιστα, ενώ μέσω του δικτύου σιδηροδρόμων έχει τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο μελλοντικής μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».

Το στοιχείο-κλειδί για την ανάπτυξη των κινεζικών σιδηροδρόμων αποτέλεσε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο διάρκειας 15 ετών, το οποίο αναλυόταν σε τρία επιμέρους 5ετή σχέδια ανάπτυξης. Σε αποστάσεις μικρότερες των 1.200 χιλιομέτρων, τα τρένα υψηλών ταχυτήτων είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικά με τις οδικές και αεροπορικές συγκοινωνίες, ενώ και οι τιμές των εισιτηρίων ανέρχονται στο ¼ των τιμών άλλων χωρών. Πάνω από 1,7 δις άνθρωποι από όλες τις οικονομικές τάξεις χρησιμοποίησαν τα τρένα υψηλών ταχυτήτων το 2018.

Το κόστος κατασκευής στην Κίνα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 17 έως 21 εκατομμύρια δολάρια ανά χιλιόμετρο, το οποίο είναι κατά 30% χαμηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες, εκμεταλλευόμενη τις οικονομίες κλίμακας τόσο του πληθυσμού όσο και του εύρους του δικτύου σιδηροτροχιών.

Η έρευνα επισημαίνει ότι χώρες με μικρότερους πληθυσμούς θα πρέπει να είναι προσεκτικές στις επιλογές χάραξης του δικτύου σιδηροδρόμων και να σχεδιάζουν με λεπτομέρεια τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη προκειμένου να διατηρήσουν την χρηματοοικονομική βιωσιμότητα των σιδηροδρόμων τους.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ