Μεγάλες προκλήσεις για τη βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων

Μεγάλες προκλήσεις για τη βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων

402
Μεγάλες προκλήσεις για τη βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων

Mε την παρουσία πολλών και σημαντικών εκπροσώπων της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, από όλο τα φάσμα της, έλαβε χώρα την Τετάρτη 3 Ιουλίου το 1ο Ετήσιο GMS Recycling Forum, στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace στο Καβούρι.

Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με σύντομο χαιρετισμό εκ μέρους του καθ. Ανδρέα Μερίκα, GMS (Hellas), ο οποίος σημείωσε ότι το συνέδριο αποσκοπεί στο να τεθούν επί τάπητος όλα τα θέματα που απασχολούν την βιομηχανία διαλύσεων, να αναγνωριστούν τα προβλήματα και να υπάρξει κινητοποίηση για τις αρμόζουσες λύσεις. Τον λόγο εν συνεχεία έλαβε ο Δρ. Anil Sharma, Ιδρυτής και CEO της GMS. Ο κ. Sharma αναφέρθηκε στο «beaching» και ότι δεν αυτό δεν συνιστά μία καινούργια πρακτική για τις ανακυκλώσεις πλοίων, ενώ υπογράμμισε την αναγκαιότητα επικύρωσης της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η οποία άλλαξε το πλαίσιο ανακύκλωσης πλοίων καθιστώντας το πιο περιβαλλοντικά φιλικό και η οποία προωθεί την ιδέα των υψηλής ποιότητας γιαρδών ανακύκλωσης ανά τον κόσμο. Παράλληλα, ο Δρ. Anil Sharma τόνισε ότι η εμπλοκή της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (IACS) στην βιομηχανία της ανακύκλωσης πλοίων προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στον κλάδο.

Η πρέσβειρα της Ινδίας στην Ελλάδα, Shamma Jain, σημείωσε αρχικά ότι η Ινδία κατέχει τα ηνία στις ανακυκλώσεις πλοίων παγκοσμίως, ενώ στάθηκε και στους ισχυρούς δεσμούς Ελλάδας και Ινδίας στην ναυτιλιακή βιομηχανία υπογραμμίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας των δύο χωρών, ιδιαίτερα καθώς οδεύουμε προς την εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ. Η κ. Shamma Jain στάθηκε στη συμβολή της Ινδίας στην παγκόσμια ναυτιλία ιδιαίτερα σε μία εποχή ψηφιοποίησης, καθώς όπως η ίδια χαρακτηριστικά τόνισε «η Ινδία αποτελεί συνώνυμο της τεχνολογίας και της πληροφορικής και αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο κέντρο συγκέντρωσης start-ups παγκοσμίως».

Οι προκλήσεις του κανονιστικού πλαισίου

Από την πλευρά της η κ. Gudrun Janssens, Director of Maritime Safety & Environment της ECSA, έκανε μια σύντομη αναδρομή στο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την βιομηχανία της ανακύκλωσης πλοίων. Η κ. Janssens υπογράμμισε την ανάγκη ύπαρξης ενός παγκόσμιου «οργάνου» για την ενίσχυση της ασφάλειας των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων αλλά και του περιβάλλοντος. Η ίδια συμπλήρωσε ταυτόχρονα ότι για τους πλοιοκτήτες είναι σημαντική η ύπαρξη ενός αριθμού πιστοποιημένων εγκαταστάσεων τις οποίες θα χρησιμοποιούν για την ανακύκλωση των πλοίων τους και εξέφρασε την αισιοδοξία της ότι η Ινδία, το Πακιστάν και η Κίνα θα επικυρώσουν σύντομα την Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (ΗΚC).

H προοπτική επικύρωσης της ΗΚC αλλά και η παρουσία πολλών κανονισμών που διέπουν (και) την βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων βρέθηκαν στο επίκεντρο της ανάλυσης του κ. Πάνου Ζαχαριάδη, Τεχνικού Διευθυντή της Atlantic Bulk Carriers, και του Γεώργιου Γαβριήλ, ο οποίος εκπροσωπούσε την ΕΕΕ. Από την πλευρά του ο κ. Γαβριήλ τόνισε ότι η επικύρωση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ από την Ινδία θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα και συμπλήρωσε ότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί υπάρχουν για να εφαρμόζονται έως ότου τεθεί σε ισχύ η HKC. Ο ίδιος σημείωσε, χαρακτηριστικά, ότι «έχουμε ανάγκη από πρακτικούς κανονισμούς» και συμπλήρωσε ότι «συχνά οι άνθρωποι που καλούνται να πάρουν αποφάσεις ή να διαμορφώσουν απόψεις είτε έχουν διαφορετική ατζέντα, είτε δεν έχουν γνώση του θέματος».

Σε ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Ζαχαριάδης, ο οποίος, ωστόσο, επεσήμανε με έμφαση ότι «οι διαχειρίστριες εταιρείες δέχονται ένα τσουνάμι περιβαλλοντικών κανονισμών με αποτέλεσμα οι κανονισμοί για τις ανακυκλώσεις πλοίων να μην βρίσκονται ψηλά στη λίστα» του διεθνούς ενδιαφέροντος. Παράλληλα, ο ίδιος εξέφρασε την απορία του για το γεγονός ότι υπάρχουν σε ισχύ δύο συμβάσεις, οι οποίες «αποτελούν εμπόδιο για τους ship-operators». Σχολιάζοντας, γενικά, την παρουσία τόσο πολλών κανονισμών που καθορίζουν την καθημερινότητα της ναυτιλίας, ο κ. Ζαχαριάδης τόνισε με έμφαση ότι «είμαστε πολύ θυμωμένοι και απογοητευμένοι» γι’ αυτήν την πραγματικότητα.

20190703_165804
Τα μέλη του πρώτου πάνελ (Α-Δ): Νίκος Μικέλης (Non-Executive Director, GMS), Δρ. Πέτρος Βαρελίδης (Σύμβουλος, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας), Δρ. Anand Hiremath (RSRP Lead Coordinator, GMS), Γεώργιος Γαβριήλ (ΕΕΕ), Gudrun Janssens (Director of Maritime Safety & Environment, ECSA), Ευάγγελος Χατζηγιάννης (SNP Trader, GMS), και Πάνος Ζαχαριάδης (Technical Director, Atlantic Bulk Carriers).

Έμμεση αναφορά στους κανονισμούς είχε και η τοποθέτηση του κ. Γεώργιου-Παύλου Περαντζάκη, Fleet Director, Naftomar Shipping & Trading Co. Ltd. Inc., ο οποίος επεσήμανε ότι πρέπει η διάλυση των πλοίων να γίνεται με όρους κοινωνικής υπευθυνότητας, τονίζοντας ότι «πρέπει να κάνουμε το καλύτερο για τις εταιρείες αλλά και για το περιβάλλον».

 

Το στοίχημα της χρηματοδότησης

Ένα άλλο ζήτημα που απασχόλησε τους συνέδρους ήταν και το οικονομικό περιβάλλον γύρω από τις διαλύσεις πλοίων. Στην τοποθέτησή του ο Ευάγγελος Χατζηγιάννης, SNP Trader της GMS, τόνισε ότι οι παράγοντες που διαμορφώνουν και επηρεάζουν το οικονομικό περιβάλλον δεν είναι άλλοι από τις δυνάμεις της προσφοράς και ζήτησης, μέσα στους οποίους κανείς θα πρέπει να συμπεριλάβει τις τιμές χάλυβα, το κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και τις διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες.

Στην πτυχή της χρηματοδότησης της βιομηχανίας ανακύκλωσης πλοίων αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Φράγκος, Senior Representative της YieldStreet Marine Finance, σημειώνοντας ότι ο βραχυχρόνιος ορίζοντας μεταβλητότητας της αγοράς καθιστά την χρηματοδότηση αρκετά ελκυστική, ενώ για τον ίδιο το γεγονός ότι οι παραδοσιακοί χρηματοδότες της ναυτιλίας όπως οι τράπεζες έχουν γυρίσει την πλάτη στην εν λόγω βιομηχανία επιτρέπει μία μεγαλύτερη ευελιξία σε ανάπτυξη νέων μορφών χρηματοδότησης. Από την πλευρά του ο κ. Murali Subramanian, CEO της FimBank Group ανέφερε ότι οι κανονισμοί που διέπουν τις ανακυκλώσεις πλοίων επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την χρηματοδότηση της εν λόγω αγοράς και στάθηκε στις μεγάλες προοπτικές του κλάδου για τις τράπεζες, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «υπάρχει ανάγκη οι τράπεζες να ξαναστρέψουν το βλέμμα τους στη ναυτιλιακή βιομηχανία με μία φρέσκια ματιά».

Ο κ. Αντώνης Λάμπρος, Director της Centrofin Management, τόνισε στην δική του τοποθέτηση ότι «η δουλειά των cash buyers αλληλοσυμπληρώνει τη δική μας» και προσέθεσε ότι «είμαστε ευτυχείς για το γεγονός ότι αναλαμβάνουν την βρώμικη δουλειά». Κατά τον ίδιο οι δυνάμεις της αγοράς είναι αυτές που οδηγούν τα πλοία προς το τέλος της ωφέλιμης ζωή τους και όχι οι κανονισμοί με τον κ. Λάμπρου να καταλήγει στο ότι «οι κανονισμοί θα πρέπει να εφαρμόζονται διεθνώς και να είναι πράσινοι».

«Οφείλουμε να σεβόμαστε τους κανονισμούς του ΙΜΟ για τις διαλύσεις πλοίων καθώς αποτελούν μέρος της βιομηχανίας», ανέφερε από πλευράς του ο κ. Γιάννης Δράγνης, CEO της Goldenport Holdings και συμπλήρωσε ότι οι υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας θα πρέπει να διέπουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Ενώ σε ό,τι αφορά τον ρόλο των τραπεζών στις ανακυκλώσεις πλοίων, ο κ. Δράγνης επεσήμανε ότι ήδη δύο ολλανδικά ιδρύματα με μακρά ιστορία στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχουν εισαγάγει ρήτρες για τις διαλύσεις πλοίων στις συμβάσεις τους.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.