Η ελληνική ναυτιλία δίνει το «παρών» στο 27ο ΙΑΜΕ Conference

Η ελληνική ναυτιλία δίνει το «παρών» στο 27ο ΙΑΜΕ Conference

404
Η ελληνική ναυτιλία δίνει το «παρών» στο 27ο ΙΑΜΕ Conference

Mε παρουσία πολλών και σημαντικών εκπροσώπων της ελληνικής αλλά και διεθνούς ναυτιλιακής και ακαδημαϊκής κοινότητας άνοιξε τις πύλες του την Τετάρτη 26 Ιουνίου το 27ο Ετήσιο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων, το οποίο φέτος επιστρέφει στην Αθήνα. Το διεθνές συνέδριο διοργανώνεται από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), μέσω του Εργαστηρίου και του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διεθνή Ναυτιλία, Χρηματοοικονομική και Διοίκηση.

Οι εργασίες του Συνεδρίου, στο οποίο θα παρουσιαστούν συνολικά 250 papers ναυτιλιακών οικονομολόγων από 48 χώρες, ξεκίνησαν στην κατάμεστη αίθουσα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Το «παρών» έδωσαν εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού χώρου αλλά και της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι οποίοι αντάλλαξαν απόψεις για όλα τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία σήμερα

Σύντομο χαιρετισμό απηύθυναν ο κ. Μανώλης Καβουσανός, Πρόεδρος του ΙΑΜΕ 2019, καθηγητής χρηματοοικονομικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) και διευθυντής, από την ίδρυσή του, του Προγράμματος Μεταπτυχιακών σπουδών στη διεθνή ναυτιλία, χρηματοοικονομική και διοίκηση, ο κ. Θάνος Πάλλης, πρόεδρος του ΙΑΜΕ και καθηγητής οικονομικής και πολιτικής λιμένων, στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο κ. Εμμανουήλ Γιακουμάκης, πρύτανης του ΟΠΑ και ο κ. Νικόλαος Καραμούζης, μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Ωνάση.

dig
O κ. Θεόδωρος Βενιάμης, Πρόεδρος της ΕΕΕ 

Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στο επιχειρησιακό μοντέλο της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας, στις προκλήσεις αλλά και στις προοπτικές του κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Βενιάμης στάθηκε στην δεσπόζουσα θέση της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, ενώ αναφερόμενος στις σύγχρονες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική ναυτιλία τόνισε ότι η προσέλκυση και η διατήρηση Ελλήνων ναυτικών, οι οποίοι αποτελούν το «πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο», είναι προσωπικός του στόχος και όνειρο. Σε ερώτηση του κ. Καβουσανού για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ, ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε τα θέματα ασφαλείας που είναι πιθανό να προκύψουν από τη συμβατότητα της πρόσμιξης καυσίμων, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει και την αμφιβολία του περί της χρήσης των scrubbers.

IMG_20190626_103620
Ο κ. Δημήτριος Φαφαλιός, Πρόεδρος της ΙΝΤΕRCARGO 

Aπό τη δική του πλευρά, ο κ. Δημήτριος Φαφαλιός, πρόεδρος της INTERCARGO, εστίασε στη ραγδαία ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τα τελευταία χρόνια, σημειώνοντας ότι όσο η εν λόγω αγορά αναπτύσσεται τόσο αυξάνεται και η ανάγκη ισχυρότερης εκπροσώπησής της. Αναφορικά με τους κανονισμούς του ΙΜΟ, ο κ. Φαφαλιός ανέφερε ότι η αβεβαιότητα για το πώς τελικά θα διαμορφωθεί η διαφορά τιμής μεταξύ LSFO και HSFO επηρεάζει τις επενδυτικές αποφάσεις των πλοιοκτητών. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι η ευθύνη θα πρέπει να επιμεριστεί και μεταξύ των ναυλωτών και προμηθευτών καυσίμων και εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με την επαρκή προμήθεια συμμορφούμενων καυσίμων από το 2020 και έπειτα.

IMG_20190626_105839
O δρ Νικόλας Τσάκος, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN) και τέως Πρόεδρος της INTERTANKO 

Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του δρα Νικόλα Τσάκου, Ιδρυτή και Διευθύνoντα Συμβούλου της Tsakos Energy Navigation και τέως προέδρου της ΙΝΤΕRTANKO,  ο οποίος ανέφερε ότι με την άνοδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα και την αντίστοιχη μείωση του ποσοστού συμμετοχής του πετρελαίου, το μέλλον για τις διαχειρίστριες εταιρείες δεξαμενόπλοιων είναι αβέβαιο. Αναφερόμενος στην ΙΝΤΕRTANKO τόνισε ότι «αποτελεί προϊόν της κρίσης» και συμπλήρωσε ότι «όπως και η ΙNTERCARGO είναι εκεί προκειμένου τα μέλη τους να μοιράζονται τις ανησυχίες τους».

Οι νέες τάσεις στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση αποτέλεσαν το αντικείμενο συζήτησης του δεύτερου πάνελ. Αρχικά ο κ. Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, μέλος του ΔΣ της Aegean Βaltic Bank, εστίασε στους ναυτιλιακούς κύκλους ενώ αναφερόμενος στις τράπεζες σημείωσε ότι δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο δανεισμό με μικρότερο ρίσκο με αποτέλεσμα άλλες μορφές χρηματοδότησης όπως το leasing ή τα equity funds να κερδίζουν συνεχώς έδαφος στη ναυτιλία. Από την πλευρά του ο κ. Τζέρι Καλογηράτος, CEO της Capital Product Partners, στάθηκε στις τάσεις των Συγχωνεύσεων και Εξαγορών στην ναυτιλία, σημειώνοντας ότι πλέον οι επενδυτές επιζητούν μεγαλύτερες εταιρείες και κατέληξε στο ότι τα τελευταία χρόνια ο εν λόγω τομέας παρουσιάζει έντονη δραστηριότητα.

Τέλος, ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και CEO της Seanergy Maritime Holdings, παρουσίασε επιγραμματικά τα συν και τα πλην των δημοσίων εγγραφών τονίζοντας ότι «η είσοδος μιας εταιρείας στις κεφαλαιαγορές δεν θα πρέπει να αλλάζει την επιχειρηματική της στρατηγική». Παράλληλα, ο κ. Τσαντάνης εστίασε στην στρατηγική της εταιρείας του κατά τη διάρκεια των ναυτιλιακών κύκλων και πρόσθεσε ότι «τα τελευταία χρόνια οι απώλειες για τους επενδυτές στην αγορά ξηρού φορτίου ανήλθε στα $5,8 δις».

Οι εργασίες του διεθνούς συνεδρίου συνεχίστηκαν στις αίθουσες του ξενοδοχείου Royal Olympic, όπου και πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις μελετών των ναυτιλιακών οικονομολόγων, οι οποίοι συμμετέχουν φέτος στο Συνέδριο ΙΑΜΕ 2019. Σταχυολογώντας ορισμένες από τις πιο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις της πρώτης ημέρας, αναφορά μπορεί να γίνει στον κ. Ιωάννη Ν. Λαγούδη (Πανεπιστήμιο Πειραιά), ο οποίος παρουσίασε τα συμπεράσματα έρευνας που εκπόνησε από κοινού με τους κ. Γιάννη Θεοτοκά (Πανεπιστήμιο Πειραιά) και κ. Αλέξανδρο Κατσαρό (Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Η εν λόγω έρευνα περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός μοντέλου παλινδρόμησης, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί από τους επενδυτές ως γνώμονας για την εξαγορά ή όχι ενός capesize, λαμβάνοντας υπόψη μεταβλητές, όπως οι αξίες μεταχειρισμένων και νεότευκτων capes, οι εξαγωγές iron ore, οι ναύλοι αλλά και το κόστος κεφαλαίου.

Ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση του κ. Στέλιου Παναγιώτου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου), ο οποίος εργάστηκε από κοινού με την κ. Ελένη Θανοπούλου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) πάνω στο φορολογικό σύστημα με βάση το τονάζ, το οποίο εφαρμόζεται στην Ελλάδα. Ο κ. Παναγιώτου κατέληξε στην παρουσίασή του στο συμπέρασμα ότι το υφιστάμενο φορολογικό σύστημα στη χώρα μας δεν ευνοεί τις εταιρείες που διαχειρίζονται παλαιότερα πλοία και πλοία με υψηλό δείκτη GT/NT όπως τα LNGs.

H κ. Βικτώρια Αθανασοπούλου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) στην δική της παρουσίαση ανέλυσε το νομοθετικό πλαίσιο των πλωτών μονάδων παραγωγής και αποθήκευσης πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι οποίες σήμερα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια παραγωγή και στο παγκόσμιο εμπόριο, όπως τόνισε. Το πώς αντιδρούν οι asset players στην ταχύτητα προσαρμογής των ναύλων στο μέσο (χωρίς υψηλές διακυμάνσεις ) αποτέλεσε το αντικείμενο έρευνας των κ.κ. Ελένης Θανοπούλου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και Pettersen Strandenes (Νοrwegian School of Economics) και του κ. Αlizadeh Amir (Cass Business School, University of London).

IMG_20190626_155617
Η κ. Ελένη Θανοπούλου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)

Η κ. Μαρία Λεκάκου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) αναφέρθηκε στη δική της παρουσίαση στη μεθοδολογία γύρω από την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα ελληνικά νησιά, σε έρευνα που εκπόνησε με τους συνεργάτες της. Κατά την κ. Λεκάκου, η εφαρμογή του μέτρου θα έχει αρκετά πλεονεκτήματα για την γαλάζια ανάπτυξη μειώνοντας, παράλληλα, τα μεταφορικά κόστη των κατοίκων των ελληνικών νησιών. Ενδιαφέρον είχε και η ανάλυση του κ. Δημήτρη Τσουκνιδή (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου), ο οποίος ανέπτυξε από κοινού με την κ. Στυλιανή-Ίρις Κροκίδα (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου), τον κ. Κωνσταντίνο Γαβριηλίδη (University of Stirling) και τον κ. Wolfgang Drobetz (University of Hamburg) ένα μοντέλο παλινδρόμησης για το κατά πόσο οι δείκτες Geopolitical Risk και Economic Policy Uncertainty επηρεάζουν τους ναύλους λαμβάνοντας υπόψη μεταβλητές όπως αξίες πλοίων και εμπορευματικές ροές. Τέλος, ο κ. Peng Wenhao (Hong Kong Polytechnic University) παρουσίασε paper που πραγματοποίησε με τον κ. Μανώλη Καβουσανό (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Ουσιαστικά αντικείμενο μελέτης τους αποτέλεσε το πώς η εποχικότητα επιδρά στην αγορά ξηρού φορτίου δίνοντας παράλληλα έμφαση στο ρόλο της Κίνας στο διεθνές εμπόριο.

Να σημειωθεί τέλος ότι το 27ο Ετήσιο Επιστημονικό Συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Παρασκευή 28 Ιουνίου.

 

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά