Ανήσυχη η ελληνική ναυτιλία από τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν

Ανήσυχη η ελληνική ναυτιλία από τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν

2837
Ανήσυχη η ελληνική ναυτιλία από τις επιθέσεις στον Κόλπο του Ομάν

Εντείνεται το κλίμα ανησυχίας στην διεθνή ναυτιλιακή -κι όχι μόνο- κοινότητα μετά την επίθεση που δέχθηκαν εχθές δύο δεξαμενόπλοια στον Κόλπο του Ομάν. Ο λόγος για τα τάνκερ «Front Altair» της Frontline, το οποίο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας, και το υπό τη διαχείριση της BSM Ship Management «Kokuka Courageous», το οποίο μετέφερε μεθανόλη από τη Σαουδική Αραβία προς την Σιγκαπούρη. Πρόκειται για το δεύτερο παρόμοιο περιστατικό μετά από την επίθεση που είχαν δεχθεί τέσσερα πλοία στα Στενά του Ορμούζ στα μέσα Μάιου, προκαλώντας σφοδρή ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.

Οι ΗΠΑ κατηγόρησαν ευθέως το Ιράν ενώπιον του ΟΗΕ για απρόκλητη επίθεση και πιθανή στρατιωτική σύρραξη με τον πρεσβευτή των ΗΠΑ, Τζόναθαν Κόεν να σημειώνει ότι οι επιθέσεις στα πλοία στον Κόλπο του Ομάν είναι ανησυχητικές και είναι απαράδεκτο από οποιαδήποτε πλευρά να επιτίθεται με αυτό τον τρόπο στην διεθνή εμπορική ναυτιλία. Μάλιστα, ο αμερικανικός στρατός δημοσιοποίησε βίντεο στο οποίο φέρεται ένα ιρανικό πλοίο να απομακρύνει νάρκη από ένα εκ των δύο δεξαμενοπλοίων που δέχθηκαν επίθεση. Η Τεχεράνη αντέκρουσε τις αμερικανικές κατηγορίες με τον Ιρανό υπουργό Εξωτερικών να σημειώνει ότι πρόκειται για «δάκτυλο» άλλων που προσπαθούν να κλιμακώσουν την ένταση στις σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν.

 

Η άποψη των θεσμικών φορέων της διεθνούς ναυτιλίας

Τo συμβάν σχολίασε τόσο η ΙΝΤΕRTANKO, όσο και από την BIMCO καθώς και το ICS. Ενδεικτικά ο Angus Frew, BIMCO Secretary General & CEO,  καλεί όλα τα κράτη σε κινήσεις για αποκλιμάκωση της έντασης, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια για τα πλοία που διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ, προσθέτοντας ότι είναι απαράδεκτο οι ζωές αθώων ναυτικών να τίθενται σε κίνδυνο. Ο Paolo d’ Amico, πρόεδρος της ΙNTERTANKO, σημείωσε ότι με δεδομένο πως το 30% του διά θαλάσσης μεταφερόμενου όγκου αργού πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά, η επίθεση θέτει σε κίνδυνο την προσφορά αργού σε όλο τον δυτικό κόσμο. Από την πλευρα του ο Guy Platten, ICS Secretary General, ανέφερε: «Τα Στενά του Ορμούζ είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία και κάθε προσπάθεια να απειληθεί η ναυσιπλοΐα μέσω αυτών πρέπει να καταδικαστεί».

 

Οι πρώτες αντιδράσεις εκ μέρους της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας

Τα Ναυτικά Χρονικά σε μία προσπάθεια να αποκρυπτογραφήσουν τις ραγδαίες εξελίξεις συνομίλησαν με υψηλόβαθμα στελέχη ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στην αγορά του wet και τα οποία έχουν βαθιά γνώση της αγοράς και ιδίως της περιοχής του Κόλπου.

  • «Προς το παρόν δεν υπάρχει το παραμικρό στοιχείο ή ένδειξη για το ποιος προχώρησε σε αυτήν την άθλια ενέργεια. Αυτήν τη στιγμή το μόνο που υπάρχει είναι αίσθημα αγανάκτησης και τίποτε άλλο», σημείωσε με έμφαση υψηλόβαθμο στέλεχος μίας εκ των παραδοσιακών εταιρειών της ελληνικής ναυτιλίας. Ο ίδιος, έχοντας δεκαετίες εμπειρίας σε tankers, είχε βιώσει αντίστοιχα συμβάντα την εποχή του πολέμου Ιράν-Ιράκ την δεκαετία του 1980, και «είναι δυστύχημα», προσέθεσε ότι «μετά από 30 χρόνια ξαναβλέπουμε την ίδια κατάσταση» μπροστά μας, που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πλοίων και τις ζωές αθώων ναυτικών.
  • Ένα από τα πλέον σεβαστά πρόσωπα της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας σχολίασε τα εξής: «Ένα μήνα μετά τη μη διευκρινισμένη έως σήμερα επίθεση σε τέσσερα δεξαμενόπλοια των ΗΑΕ στον κόλπο του Ομάν, εχθές 13.06.2019 δύο έμφορτα δεξαμενόπλοια “Fron Altair” και “Kokuka Courageous” επλήγησαν στον κόλπο του Ομάν, χωρίς ξεκάθαρες έως τώρα συνθήκες και χωρίς ανάληψη ευθύνης από κάποιο μέρος. Στο “Front Altair” προκλήθηκε πυρκαγιά στο χώρο των δεξαμενών φορτίου, ενώ στο “Kokuka Courageous” φέρεται να έχει εκδηλωθεί φωτιά στο Μηχανοστάσιο. Ευτυχώς το πλήρωμα και των δύο πλοίων είναι ασφαλές. Η αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου σε ποσοστό σχεδόν 3% και ο σκεπτικισμός των πλοιοκτητών κατά πόσο είναι ασφαλής πλέον η προσέγγιση σε λιμένες του Περσικού κόλπου, είναι τα πρώτα επακόλουθα. Είναι πρόωρο να εικάσουμε ποιος προκάλεσε τις επιθέσεις, αλλά η ένταση βαίνει κλιμακούμενη ιδιαίτερα μεταξύ Σαουδικής Αραβίας-Ιράν. Η έντονη παρουσία του αμερικανικού στόλου στην περιοχή, βάση του 5ου στόλου είναι το Μπαχρέιν, είναι σημαντική παράμετρος και πιθανών σοβαρών επιπτώσεων. Το φορτίο και των δύο πληγέντων δεξαμενοπλοίων φέρεται να είναι ιαπωνικών συμφερόντων και καθ’ ην ώρα ο Πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σίνζο Αμπε, είναι σε διπλωματική αποστολή στο Ιράν, δεν φαντάζει λογικό η επίθεση να προήλθε από το επίσημο κράτος του Ιράν».
  • Έτερος συνομιλητής μας, επίσης υψηλόβαθμο στέλεχος μιας εκ των πλέον σημαντικών ελληνικών ναυτιλιακών στην αγορά του wet, τόνισε ότι «η νούμερο-ένα επίπτωση που μπορεί να φέρει το χθεσινό συμβάν είναι η δημιουργία ανασφάλειας στους πλοιοκτήτες, οι οποίοι θέλουν να φέρουν τα πλοία τους στον Περσικό Κόλπο. Ειδικά για τα VLCCs, τα οποία κατευθύνονται στις χώρες του Κόλπου και φορτώνουν πετρέλαιο». Για τον συνομιλητή μας η χθεσινή επίθεση μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή δρομολογίων και πηγών προμήθειας. «Τα VLCCs θα προτιμούν πλέον να φορτώνουν πετρέλαιο από την δυτική Αφρική ή από την Αμερική για την Ασία, κάτι που σημαίνει αύξηση στα τονομίλια και κατά συνέπεια αύξηση στους ναύλους». Μία άνοδος των ναύλων που οφείλεται στην -πρόσκαιρη (;)- αύξηση της ζήτησης για χωρητικότητα. Μάλιστα, ήδη έχει καταγραφεί αύξηση των ναύλων στα VLCC. Στο ερώτημα σχετικά με το ποιος μπορεί να κρύβεται πίσω από το συμβάν, ο συνομιλητής μας -καλός γνώστης των εξελίξεων στην περιοχή και βαθύς γνώστης της αγοράς- θεωρεί ότι κατά την γνώμη του είναι «δύσκολο το επίσημο Ιράν να προέβη σε μία τέτοια ενέργεια σαμποτάζ. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν οι συγκεκριμένες τρομοκρατικές ενέργειες και ομάδες είναι ιρανικές» και κατά πόσο γνωρίζει και αποδέχεται την δράση τους ή όχι η Τεχεράνη. Ωστόσο, μια τέτοια ενέργεια μοιάζει να «δίνει πάτημα στον πρόεδρο Τραμπ» να προχωρήσει ίσως και σε άλλες πιο δυναμικές ενέργειες με στόχο να «βγάλει έξω από την πετρελαϊκή αγορά το Ιράν», κάτι που ισοδυναμεί με «στραγγαλισμό της ιρανικής οικονομίας». «Δεν πρέπει να ξεχνούμε» προσέθεσε ο ίδιος ότι «πολλοί πόλεμοι γίνονται με αφορμή τον έλεγχο των ενεργειακών πηγών». Τέλος, σημείωσε με έμφαση το γεγονός ότι πλέον ο ΗΠΑ αναδεικνύονται ως τον μεγαλύτερο εξαγωγέα πετρελαίου, μπροστά ακόμα και από τους γίγαντες, Σαουδική Αραβία και Ρωσία, ενώ μετά τις κυρώσεις της Ουάσιγκτον εις βάρος του Ιράν, η δική του παραγωγή πετρελαίου έχει περιοριστεί από τα 3,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα (προ των κυρώσεων του περασμένου Νοεμβρίου) στα πέριξ των 2,5 εκατ. βαρελιών/ημέρα (στοιχεία Απριλίου 2019).

Οι επιπτώσεις των επιθέσεων στους ναύλους

Σε επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών με την κ. Εύα Τζίμα, Intermodal Research & Valuations, και στο ερώτημα τι μέλλει γενέσθαι με τους ναύλους και πόσο έχουν επηρεαστεί αλλά και θα επηρεαστούν από το χθεσινό συμβάν, η κ. Τζίμα επισημαίνει τα εξής: «Μια από τις πρώτες συνέπειες των πρόσφατων επιθέσεων στον κόλπο του Ομάν, για τις οποίες ακόμα δεν υπάρχει ανάληψη ευθύνης, είναι η άνοδος των ναύλων στον Περσικό κόλπο. Χθες, οπότε και έγιναν γνωστές οι επιθέσεις, τα ναύλα των VLCC διαδρομών από την περιοχή προς το USG αλλά και την Άπω Ανατολή έχουν σημειώσει άνοδο της τάξεως του 15% περίπου (σε ΤCE επίπεδα), ενώ εξίσου σημαντική αναμένεται να είναι η άνοδος και σήμερα Παρασκευή με την αβεβαιότητα για την ασφάλεια στη περιοχή να δίνει σημαντικό premium στα ναύλα εκείνων των πλοίων που θα συνεχίσουν να εμπορεύονται στον Περσικό κόλπο τις επόμενες μέρες. Μέχρι ωσότου να γίνει γνωστό ποιοι τελικά βρίσκονται πίσω από τις επιθέσεις και το αίσθημα ασφάλειας στη περιοχή να αποκατασταθεί πλήρως, περιμένουμε η όλη αβεβαιότητα να συνεχίσει να στηρίζει τα ναύλα τόσο στη περιοχή αλλά και γενικότερα, με όλες τις διαδρομές για όλα τα μεγέθη δεξαμενόπλοιων να κινούνται ανοδικά τις τελευταίες δύο μέρες».

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.