Μύθοι και αλήθειες για την αγορά του dry

Μύθοι και αλήθειες για την αγορά του dry

574
Μύθοι και αλήθειες για την αγορά του dry

Φως στην αγορά των dry bulk carriers κατά το α΄ εξάμηνο του 2019, επιχειρεί να ρίξει με πρόσφατη έκθεσή της η BIMCO.

Κατά τον Peter Sand, Chief Shipping Analyst της BIMCO, η αγορά κατά τον εν λόγω διάστημα ήρθε αντιμέτωπη με αρκετές προκλήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αγορά των bulk carriers από την κερδοφόρα πρώτη εβδομάδα του φετινού Ιανουαρίου βρέθηκε να υποχωρεί τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, ενώ τον Απρίλιο κατέγραψε τις μεγαλύτερες απώλειες από τις αρχές του 2016. Ειδικότερα για τα πλοία τύπου Handysize, Supramax και Panamax η κατάσταση άρχισε να βελτιώνεται μετά το πέρας του Νέου Κινεζικού Έτους στα μέσα Φεβρουαρίου, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο και με τα Capesizes.

Οι μειωμένες εισαγωγές iron ore από την Κίνα σε συνδυασμό με τις στρεβλώσεις στην προσφορά τόσο από την Αυστραλία όσο και από την Βραζιλία είχαν σαν αποτέλεσμα οι ναύλοι για τα Capesizes να υποχωρήσουν στα $3.460/ημέρα στις 2 Απριλίου, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο κ. Sand. Έκτοτε η αγορά των Capesizes δείχνει σημάδια ανάκαμψης και στις 28 Μαΐου οι ναύλοι άγγιξαν τα $12.583/ημέρα.

Από την άλλη, η αφρικανική πανώλη των χοίρων, η οποία ξέσπασε τον Αύγουστο του 2018, έχει κάνει έκδηλα τα σημάδια της στην αγορά, καθώς η Κίνα μείωσε τις εισαγωγές της κατά 14,4% το α΄ τρίμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Κατά συνέπεια, όπως αναφέρει η BIMCO στην ανασκοπική της έκθεση, οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας είναι απίθανο να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδά τους τόσο λόγω της παραπάνω εξέλιξης όσο και λόγω των εμπορικών εντάσεων με την Κίνα.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Sand, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους κατά 13,2 εκατ. τόνους ή 3,7%, ενώ αυτές του άνθρακα αυξήθηκαν σε ετήσια κατά 2,2 εκατ. τόνους ή 2,3%, και όλα αυτά ενώ η παραγωγή χάλυβα στον ασιατικό γίγαντα αυξήθηκε 20,9 εκατ. τόνους ετησίως. Σαφέστατα μία από τις κυριότερες αιτίες για την μείωση των κινεζικών εισαγωγών iron ore αποτελεί το γεγονός ότι η κινεζική βιομηχανία το αντικαθιστά διαρκώς με scrap metals.

Από τη μεριά της προσφοράς, κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους παραδόθηκαν νεότευκτα bulk carriers συνολικής χωρητικότητας 10 εκατ. DWT, ενώ στάλθηκαν προς διάλυση 3,9 εκατ. dwt, τα οποία εν μέρει περιόρισαν την αρνητική επίδραση του νέου τονάζ στην αγορά. Ωστόσο, δεδομένου ότι η ζήτηση για την μεταφορά ξηρών φορτίων βάλλεται από την εποχικότητα, ακόμα και μία αύξηση της προσφοράς bulkers κατά 0,7% μπορεί να «βλάψει» την αγορά. Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, λόγω της αδυναμίας της αγοράς από αρχές του έτους, η BIMCO αναθεώρησε τις εκτιμήσεις της για τις διαλύσεις bulkers εντός 2019 στα 8 εκατ. dwt από τα 4 εκατ. dwt., ενώ στο 3% βλέπει την αύξηση του στόλου τόσο το 2019 όσο και το 2020.

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της εν λόγω αγοράς, η ζήτηση για χάλυβα από την Κίνα ακολουθεί μια καθοδική τάση σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Χάλυβα εξαιτίας των διενέξεων με τους κύριους εμπορικούς της εταίρους αλλά και της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας, ενώ σημαντική μείωση στις εξαγωγές άνθρακα των ΗΠΑ αναμένει και η Κοπεγχάγη. Συμπερασματικά, ο κ. Sand εκτιμά ότι το 2019 και 2020, η αύξηση του στόλου των bulk carriers θα υπερβεί την αντίστοιχη της ζήτησης με αποτέλεσμα το μέλλον να μοιάζει μάλλον απαισιόδοξο.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.