Θ. Βενιάμης: Διανύουμε την πιο κρίσιμη περίοδο της παγκόσμιας ναυτιλίας

Θ. Βενιάμης: Διανύουμε την πιο κρίσιμη περίοδο της παγκόσμιας ναυτιλίας

1477
Θ. Βενιάμης: Διανύουμε την πιο κρίσιμη περίοδο της παγκόσμιας ναυτιλίας
(Α-Δ): Ο κ. Γεώργιος Κ. Αγγελόπουλος, Αντιπρόεδρος της ΕΕΕ, ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ, ο κ. Ιωάννης Κ. Λύρας, πρώην προέδρος της ΕΕΕ και μέλος του Διοικητικού της Συμβουλίου και ο κ. Δημήτριος Φαφαλιός, πρόεδρος της INTERCARGO και μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΕ.

Ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, θέλοντας να περιγράψει την κρισιμότητα της κατάστασης στην οποία βρίσκεται η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα καθώς και τον αντίκτυπο που έχουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί -ιδίως εν όψει εφαρμογής του Sulphur Cap 2020-, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, τόνισε με έμφαση ότι: «Διανύουμε την πιο κρίσιμη περίοδο της παγκόσμιας ναυτιλίας, η οποία μπορεί μονάχα να συγκριθεί με την μετάβαση της ναυτιλίας από το ιστίο στον ατμό». Η συνέντευξη Τύπου του προέδρου της Ενώσεως δόθηκε νωρίτερα σήμερα στο Ίδρυμα Ευγενίδου στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου «Greek Shipping Summit».

Ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών έκανε λόγο για δυσανάλογες ευθύνες που βαρύνουν τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές πλοίων. Ο ίδιος μάλιστα εξέφρασε την απορία του για την στάση νηογνωμόνων, P&I Clubs, ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανών αλλά και διεθνών φορέων εκπροσώπησης της πλοιοκτησίας, που μοιάζει να μην αντέδρασαν εγκαίρως στις παράλογες δεσμεύσεις και στόχους που τέθηκαν το 2008 σχετικά με την χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ορισμένοι «είχαν πάθει αφωνία» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βενιάμης και τώρα μόλις κάποιοι αρχίζουν να «αντιδρούν».

Ο κ. Βενιάμης αναφερόμενος στο ζήτημα των scrubbers ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει κανενός είδους διάθεση για αντιπαραθέσεις με συναδέλφους που λαμβάνουν συγκεκριμένες εμπορικές αποφάσεις, αρκεί να μην υπάρχει παραπληροφόρηση και κινήσεις επιρροής προς τα ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα, εκτός της θεσμικής οδού. «Ο εφοπλισμός πρέπει να λειτουργεί με βάση το συμφέρον των πολλών», τόνισε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, ο πρόεδρος της ΕΕΕ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις ευθύνες των πετρελαϊκών εταιρειών, οι οποίες παραμένουν άμοιρες ευθυνών και οι οποίες ακόμη και σήμερα δεν είναι σε θέση να δεσμευθούν πως τα καύσιμα τα οποία θα παράγουν θα είναι συμβατά με τις μηχανές των πλοίων και πως θα μπορούν με ασφαλή τρόπο να αναμειγνύονται με ίδιου είδους καύσιμα, σε διαφορετικά όμως λιμάνια ανά τον κόσμο. «Είναι λυπηρό» σημείωσε ο κ. Βενιάμης «ότι κανείς δεν λέει τι θα συμβεί την άλλη μέρα και εάν θα επικρατούν συνθήκες δύσκολες για το πλήρωμα πάνω στο καράβι». Μάλιστα, ο κ. Βενιάμης εξέφρασε τον φόβο του ότι θα υπάρξουν «καραβοφάναρα εν τω μέσω του πελάγους», σημειώνοντας ότι «κάποιοι θα χάσουν τον ύπνο τους» όταν τεθεί σε εφαρμογή ο κανονισμός ΙΜΟ 2020, αλλά η ΕΕΕ έχει προειδοποιήσει εγκαίρως για όλα τα ζητήματα ασφαλείας που προκύπτουν, προσθέτοντας χαρακτηριστικά «ο θεός μαζί μας».

IMG_3495

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Βενιάμης τόνισε πως οι αποφάσεις που πάρθηκαν το 2008 από την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του IMO αφενός στηρίζονταν σε λανθασμένα στοιχεία και αφετέρου επηρεάστηκαν σημαντικά από συγκεκριμένες ομάδες συμφερόντων, οι οποίες καμία περιβαλλοντική ευαισθησία δεν είχαν, παρά μόνο στόχευαν στο κέρδος. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ προσέθεσε πως το ίδιο λάθος εξακολουθεί να υφίσταται ακόμη και σήμερα, καθώς με βάσεις τις εκτιμήσεις του IMO τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο θα είναι σε θέση, από 1 Ιανουαρίου 2020, να καλύψουν μόνο το 80% του δικτύου τροφοδοσίας καυσίμων των πλοίων, όταν τα πραγματικά στοιχεία δείχνουν πως η προσφορά αρκεί για να καλύψει μόλις το 60% της ζήτησης. Ο πραγματικός λόγος αυτής της σημαντικής διαφοράς είναι, όπως ανέφερε ο κ. Βενιάμης, πως πολύ λιγότερα πλοία από ό,τι αρχικά υπολογίζονταν θα φέρουν scrubbers, με αποτέλεσμα λίγους μόλις μήνες πριν το 2020 να επικρατεί ένα «πραγματικό χάος».

Ο κ. Βενιάμης, μάλιστα, σημείωσε πως για την εξασφάλιση αρκετής ποσότητας καυσίμων περιεκτικότητας 0,5% σε θείο απαιτούνται σημαντικότατες επενδύσεις από τα διυλιστήρια, στις οποίες από ό,τι φαίνεται δεν είναι διατεθειμένα να προβούν, καθώς πρόκειται για βιομηχανίες εντάσεως κεφαλαίου με ιδιαίτερα υψηλό εμπορικό ρίσκο. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΕΕ ανέφερε πως ένα διυλιστήριο στην Ελλάδα απαιτεί επένδυση της τάξης των €750 εκ. προκειμένου να μπορεί να παράγει το συγκεκριμένο ναυτιλιακό καύσιμο.

Παρά ταύτα, ο κ. Βενιάμης χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα θετική εξέλιξη την πρόσφατη πρόταση που κατατέθηκε στην Επιτροπή Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 74) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, η οποία δεν καταψηφίστηκε από καμία χώρα και η οποία ζητά επανεξέταση των scrubbers, ενώ θέτει επίσημα ζήτημα επαρκούς προσφοράς αλλά και ασφάλειας, για το πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ ανέφερε, μάλιστα, πως η συγκεκριμένη πρόταση οφείλεται σε ένα παλαιότερο «λάθος» εκ μέρους του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο όμως λειτούργησε για καλό, ενώ επεσήμανε πως αυτή τη στιγμή η πρόταση αποτελεί κύριο θέμα της συζήτησης της 100ης Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας του IMO (MSC 100), τα αποτελέσματα της οποίας αναμένονται το αργότερο μέχρι την Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2019.

Σημαντική ήταν και η παρέμβαση του πρώην προέδρου της ΕΕΕ και μέλους του Διοικητικού της Συμβουλίου κ. Ιωάννη Κ. Λύρα, ο οποίος επεσήμανε πως ο IMO, βάσει καταστατικού, είναι σε θέση να διαμορφώνει και να ψηφίζει κανονισμούς οι οποίοι αφορούν αποκλειστικά τη ναυτιλιακή βιομηχανία και κατά συνέπεια όχι τα διυλιστήρια, ενώ αρκείται απλώς στην έκδοση -μη δεσμευτικών- οδηγιών για τους λοιπούς εταίρους της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Ο κ. Βενιάμης, τέλος, με αφορμή σχετικό ερώτημα αναφέρθηκε και στο ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της ΕΕΕ σημείωσε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση αντιπαράθεσης με οποιαδήποτε κυβέρνηση ως προς το ζήτημα της εκπαίδευσης, παρ’ ότι καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν την έχει αντιμετωπίσει «κατάματα», και για αυτό άλλωστε συρρικνώνεται διαρκώς ο αριθμός των εισακτέων σπουδαστών στις ΑΕΝ. Ο κ. Βενιάμης τόνισε ότι υφίστανται σημαντικές αγκυλώσεις αλλά και γραφειοκρατικά κολλήματα που εμποδίζουν την πρόοδο στον τομέα της εκπαίδευσης. Για του λόγου το αληθές αναφέρθηκε στο παράδειγμα της χρηματοδότησης -εκ μέρους της ΕΕΕ- του ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας, το οποίο εγκαινιάστηκε πριν από δυόμιση χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμμία εξέλιξη ως προς τη λειτουργία του.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.