Οι αναπτυξιακές προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στην Ανατ. Μεσόγειο

Οι αναπτυξιακές προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στην Ανατ. Μεσόγειο

172
Οι αναπτυξιακές προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στην Ανατ. Μεσόγειο
(A-Δ): Ο κ. Tom Broadley, Γενικός Γραμματέας της CLIA Europe, ο κ. Airam Diaz Pastor, Πρόεδρος της MedCruise και Commercial Director της Λιμενικής Αρχής της Santa Cruz de Tenerife, ο κ. Κρις Θεοφιλίδης, CEO της Celestyal Cruises, ο κ. Charles Darr, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του τμήματος Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων της MSC GROUP και ο κ. David Shelby, Managing Owner της Travelyields Ltd και συντονιστής του πάνελ.

Στο πλαίσιο του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο διεξήχθη στις 28-29 Μαΐου στο συνεδριακό κέντρο Domotel Kastri, εκπρόσωποι εταιρειών κρουαζιέρας, λιμενικών φορέων, διεθνών ενώσεων και κορυφαία στελέχη από όλο το φάσμα της βιομηχανίας κρουαζιέρας έδωσαν το “παρών” συζητώντας τις αναπτυξιακές προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στην Ανατολική Μεσόγειο, τις προκλήσεις στην εν λόγω αγορά αλλά και τις ευκαιρίες για την προώθηση της βιώσιμης κρουαζιέρας και την προσέλκυση περισσότερων επιβατών.

PSTF Photo1 280519

Τις εργασίες του Forum εγκαινίασε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Φώτης Κουβέλης, ο οποίος επεσήμανε ότι οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για να εδραιωθεί ακόμα περισσότερο η Ελλάδα ως παγκόσμιος προορισμός της κρουαζιέρας, ενώ ο θαλάσσιος πλούτος της χώρας την κατατάσσει αυτομάτως στους καλύτερους προορισμούς του yachting. Ο κ. Κουβέλης προσέθεσε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός εξελίσσεται δυναμικά στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της τουριστικής της βιομηχανίας. Τέλος τόνισε ότι το ΥΝΑΝΠ έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή άφιξη και αναχώρηση των επιβατών κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας που επισκέπτονται την χώρα μας.

 

Από την πλευρά του ο ΥφυπDSC00689ουργός Τουρισμού της Κύπρου, κ. Σάββας Περδίος, ανέφερε ότι παρά το γεγονός ότι η συνολική τουριστική κίνηση έχει αυξηθεί στην Κύπρο κατά 85% από το 2010 έως σήμερα, το αντίθετο αποτέλεσμα καταγράφηκε την ίδια περίοδο στους επιβάτες κρουαζιέρας (-85%). Ο ίδιος επεσήμανε ότι είναι αναγκαία η συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων μερών για την προώθηση της ασφάλειας με στόχο την άνοδο της βιομηχανίας κρουαζιέρας τόσο στην Κύπρο όσο και στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου. Ο κ. Περδίος προσέθεσε ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής του Υπουργείου Τουρισμού για το 2030, ο τομέας της κρουαζιέρας αποτελεί έναν από τους δέκα στρατηγικούς πυλώνες της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας.

DSC00690

Στην συνέχεια τον λόγο έλαβε ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, δρ Γεώργιος Πατέρας, ο οποίος τόνισε ότι στόχος αποτελεί, μεταξύ άλλων, η ύπαρξη κατάλληλων λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα για την προσβασιμότητα των κρουαζιερόπλοιων, η δημιουργία ενός ισχυρού συστήματος διαχείρισης αφίξεων /αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων (berth allocation system), η προσέλκυση μεγαλύτερης επιβατικής κίνησης κρουαζιέρας σε περισσότερα μέρη της Ελλάδας καθώς και η προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων για εργασίες επισκευής και dry docking σε ναυπηγεία της χώρας μας. Ο κ. Πατέρας προσέθεσε επίσης την ανάγκη για πολιτική αρμονία και σταθερότητα για την προσέλκυση επιβατών κρουαζιέρας και ότι η Ελλάδα μπορεί να στοχεύσει στην προσέλκυση ποιοτικού θαλάσσιου τουρισμού, όχι μόνο μαζικού.

DSC00697

Στο πλαίσιο του πρώτου πάνελ από την πρώτη μέρα του forum με τίτλο “State of the Industry: The Mediterranean in Today’s Cruise Market”, ο κ. Tom Broadley, Γενικός Γραμματέας της CLIA Europe, αναφέρθηκε στις αναδυόμενες τάσεις στην βιομηχανία κρουαζιέρα παγκοσμίως, όπως το “Instagrammable Cruise Travel”, το οποίο αξιοποιεί το Instagram για να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα της κρουαζιέρας ως εναλλακτικού τρόπου διακοπών, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, τα βιωματικά ταξίδια, καθώς και την ενισχυμένη παρουσία της γενιάς Ζ στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, αλλά και τα μοναχικά ταξίδια. Ο κ. Bradley αναφέρθηκε στην σημαντική άνοδο των επιβατών κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια αγγίζοντας τους 30 εκατ. επιβάτες το 2019. Αναφορικά με την Ανατ. Μεσόγειο κατά την διάρκεια του 2017, σύμφωνα με στοιχεία της CLIA, 895.000 επιβάτες κρουαζιέρας ταξίδεψαν στην εν λόγω περιοχή, εκ των οποίων το 19% προήλθε από την Ιταλία, το 16% από το Ην. Βασίλειο και το 11% από τις ΗΠΑ.

DSC00704

Στη συνέχεια ο κ. Airam Diaz Pastor, Πρόεδρος της MedCruise και Commercial Director της Λιμενικής Αρχής της Santa Cruz de Tenerife, τόνισε ότι η Ελλάδα κατείχε το 2018 μερίδιο της τάξης του 10% αναφορικά με τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, με δεδομένο ότι η Μεσόγειος κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική σε ό,τι αφορά τους δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας. Σύμφωνα με στοιχεία της MedCruise εντός του 2019 οι επιβάτες κρουαζιέρας στην Μεσόγειο αναμένεται να σημειώσουν αύξηση κατά 22,2% συγκριτικά με πέρυσι, ενώ οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων θα αυξηθούν κατά 19,8%, γεγονός που όπως ανέφερε ο κ. Pastor θα ωφελήσει σημαντικά την Ελλάδα. Ο ίδιος επεσήμανε ότι η αγορά κρουαζιέρας διανύει μια χρυσή περίοδο ανάπτυξης με την είσοδο 25 κρουαζιερόπλοιων το επόμενο διάστημα να δίνει ώθηση σε μικρότερους λιμένες και νέους προορισμούς.

DSC00709

Από την πλευρά του ο κ. Κρις Θεοφιλίδης, CEO της Celestyal Cruises, αφού αναφέρθηκε στην θετική συμβολή των δραστηριοτήτων της εταιρείας στην αγορά κρουαζιέρας και στην οικονομία της Ελλάδας τόνισε ότι σε αντίθεση με την στρατηγική που ακολουθεί η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας για ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων μεγάλης χωρητικότητας, η Celestyal διαχειρίζεται μεσαίας χωρητικότητας κρουαζιερόπλοια καθώς θεωρεί ότι είναι η κατάλληλη επιλογή για τους προορισμούς και τις λιμενικές υποδομές της Ανατολικής Μεσογείου. Ο κ. Θεοφιλίδης επεσήμανε ότι η Celestyal διευρύνει το δίκτυό της τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ανατ. Μεσόγειο, προσθέτοντας στους προορισμούς της την Κύπρο, την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Επιπλέον σε ερώτηση για τους επερχόμενους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς ο κ. Θεοφιλίδης ανέφερε ότι δεν θεωρεί ότι οι νέοι αυτοί κανονισμοί θα επηρεάσουν την δραστηριότητα των κρουαζιερόπλοιων στην Ανατ. Μεσόγειο, καθώς έχουν παγκόσμια διάσταση.

DSC00742

Τέλος ο κ. Charles Darr, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του τμήματος Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων της MSC Group, εξέφρασε την αισιοδοξία του σε ό,τι αφορά τις προοπτικές ανάπτυξης της Ανατ. Μεσογείου ως προορισμού κρουαζιέρας, επισημαίνοντας ότι η MSC κατέχει μερίδιο αγοράς της τάξης του 15,07% σήμερα στην περιοχή με στόχο να αυξηθεί στο 25% έως το 2020. Ωστόσο τροχοπέδη για την ανάπτυξη της εν λόγω περιοχής και την μεγαλύτερη δραστηριοποίηση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων εκεί αποτελεί, σύμφωνα με τον ίδιο, η γεωπολιτική αστάθεια. Σε ερώτηση για το Sulphur Cap 2020 ο κ. Darr τόνισε ότι αποτελεί την πιο ριζική αλλαγή ιστορικά σε ό,τι αφορά τους κανονισμούς στη ναυτιλία, καθώς απαιτεί πολυδάπανες επενδύσεις με μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Φωτό: Posidonia Sea Tourism Forum & Nαυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.