
Παρότι τείνει να καταργηθεί, δεν είναι λίγες οι φορές που οι άνθρωποι της θάλασσας χρησιμοποιούν αντωνυμία θηλυκού γένους όταν αναφέρονται σε ένα πλοίο. Τους τίτλους τέλους, ωστόσο, σε αυτήν τη συνήθεια αποφάσισε πρώτο να βάλει το Ναυτικό Μουσείο της Σκωτίας ύστερα από βανδαλισμό που σημειώθηκε στους χώρους του. Ήταν η δεύτερη φορά φέτος που κάποιος επισκέπτης, εκφράζοντας προφανώς τη δυσαρέσκειά του, χάραξε με αιχμηρό αντικείμενο τη λέξη «she» πάνω σε πινακίδα που εξηγούσε την ιστορία ενός πλοίου-εκθέματος.
Πού έχει όμως τη ρίζα της αυτή η παράδοση;
Σύμφωνα με τη «γλωσσολογική» θεωρία, τόσο η ελληνική (ναῦς) όσο και η λατινική λέξη (navis) για το καράβι είναι γένους θηλυκού. Με το πέρασμα των χρόνων και ενώ σε πολλές γλώσσες το γένος άλλαξε, στους αγγλόφωνους λαούς έχει επικρατήσει η χρήση του «she» (αυτή), όταν γίνεται αναφορά σε πλοίο.
Φυσικά, μεταξύ των ναυτικών, υπάρχει η άποψη -την οποία αρκετοί αντιμετωπίζουν με χιουμοριστική διάθεση και άλλοι όχι- ότι, όπως ακριβώς συμβαίνει με μία γυναίκα, έτσι και ένα πλοίο «περιτριγυρίζεται» από πολλούς άνδρες, χρειάζεται πολλή μπογιά για να είναι εμφανίσιμο, η συντήρησή του είναι πολυέξοδη και χρειάζεται έναν έμπειρο άνδρα για να το καθοδηγεί.
Υπάρχει, ωστόσο, και μια πιο «ρομαντική» εξήγηση: σε έναν αυστηρά ανδροκρατούμενο χώρο εργασίας, ανέκαθεν οι πλοιοκτήτες επέλεγαν για το σκαρί τους γυναικείο όνομα (της μητέρας, της συζύγου, της θυγατέρας τους ή της αγαπημένης τους), εκφράζοντας έτσι εμπράκτως τον συναισθηματικό δεσμό τους με το συγκεκριμένο πρόσωπο.
Επίσης, πολύ διαδεδομένη ήδη από την αρχαιότητα ήταν η αφιέρωση του σκάφους σε μια γυναικεία θεότητα και αργότερα σε μία Αγία. Επρόκειτο για μια αφιέρωση η οποία «λειτουργούσε» ως παράκληση προστασίας από τους κινδύνους της θάλασσας. Εξίσου συχνή ήταν και η χρήση θηλυκών ονομάτων ιστορικής σημασίας (όπως π.χ. βασιλισσών). Υπάρχουν τέλος και οι αποκαλούμενες «πατριωτικές επιλογές» για την ονοματοδοσία των πλοίων, όπου επιλέγονταν ονομασίες κρατών συνοδευόμενες από τα επίθετα «ένδοξη», «μεγάλη», «κραταιά», «μητέρα» κ.ο.κ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του…

Η διεύθυνση και το δημοσιογραφικό προσωπικό των Ναυτικών Χρονικών και της εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας Isalos.net εύχονται σε όλους τους αναγνώστες τους Χρόνια Πολλά και Καλά…

Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ