Χ. Βαφειάς: Πως διαγράφεται το μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας

Χ. Βαφειάς: Πως διαγράφεται το μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας

579
Χ. Βαφειάς: Πως διαγράφεται το μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας

Του Χάρη Βαφειά, Ιδρυτή και Διευθύνοντος Συμβούλου της StealthGas Inc.

Το μέλλον για τα δεξαμενόπλοια, τα LNG και τα LPG φαίνεται καλό όσον αφορά το 2019. Για τα φορτηγά οι απόψεις διίστανται, αλλά σίγουρα τα πράγματα θα είναι καλύτερα απ’ ό,τι το 2016-2017. Δυστυχώς για τα containers δεν βλέπουμε ακόμη φως στο τούνελ. Εάν μπορούσαμε να μειώσουμε τα newbuildings στο ελάχιστο, όλοι οι τομείς θα βρίσκονταν σήμερα σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Αλλά δυστυχώς, με το που ανεβαίνουν ελάχιστα οι ναύλοι, τρέχουμε όλοι μας για νέες παραγγελίες…

Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι και αυτό των κυρώσεων των ΗΠΑ εις βάρος του Ιράν. Δυστυχώς, οι κυρώσεις που επέβαλαν εκ νέου οι Αμερικανοί στο Ιράν ζημιώνουν πολύ τα δεξαμενόπλοια και τα υγραεριοφόρα πλοία. Παρά την τακτική των Ευρωπαίων να συνεχίσουν το εμπόριο με το Ιράν, όλοι μας σεβόμαστε τα αμερικανικά μέτρα και κόβουμε τις όποιες επαγγελματικές διασυνδέσεις είχαμε με το Ιράν. Το αποτέλεσμα είναι οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια να υποχωρούν, αλλά, αν συνεχίσει ο ΟΠΕΚ να εξάγει πιο πολύ πετρέλαιο και η τιμή του διατηρείται σε λογικά πλαίσια, τότε οι ναύλοι θα πάρουν την ανιούσα και θα έχουμε ακόμα καλύτερες ημέρες το 2019.

Μεγάλη επίδραση στη ναυτιλία όμως έχουν και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις. Δυστυχώς, εκεί που τα πράγματα δείχνουν ότι ισορροπούν και επανέρχεται ισορροπία στην παγκόσμια ναυτιλία και άρα καλύτερες ημέρες, κάτι γίνεται και τα φέρνει όλα ανάποδα. Ο πόλεμος Κίνας- Αμερικής είναι πολύ αρνητικός για τη ναυτιλία, και ειδικά για τα containers. Βέβαια, βλέπουμε κάποια σημάδια ανακωχής μετά το G20, αλλά με τον Ντόναλντ Τραμπ ποτέ δεν ξέρει κανείς τι θα του ξημερώσει. Ελπίζουμε να τα βρουν γρήγορα, αφού είναι οι δύο μοναδικές υπερδυνάμεις.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, να σημειώσουμε πως έχουν δημιουργηθεί τρεις ομάδες. Στην πρώτη ομάδα ανήκουν οι μεγάλες εταιρείες με holding structures και δυνατούς ισολογισμούς, που ουσιαστικά όλες οι τράπεζες θέλουν να τις δανείσουν. Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν οι νοικοκυρεμένες μικρομεσαίες εταιρείες μέχρι τα δεκαπέντε πλοία, που άλλες έχουν και άλλες δεν έχουν πρόσβαση σε δανεισμό με ανταγωνιστικό κόστος. Τέλος, είναι οι πιο μικρές ή οι πιο νέες εταιρείες, που ουσιαστικά δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και άρα προσφεύγουν σε ναυτιλιακά boutiques και δανείζονται με πολύ ακριβούς όρους.

Απόσπασμα από το άρθρο του κ. Χάρη Βαφειά με τίτλο «Δυστυχώς, με το που ανεβαίνουν ελάχιστα οι ναύλοι, τρέχουμε όλοι μας για νέες παραγγελίες…» από το ανασκοπικό τεύχος Ιανουαρίου 2019 των Ναυτικών Χρονικών, σελ.59.