Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2018

Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2018

423
Θεόδωρος Βενιάμης: η Ναυτιλία των Ελλήνων κυρίαρχη και το 2018

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2019 στο Ίδρυμα Ευγενίδου, η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Κατά την διάρκεια της ΓΣ ο Πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης, αναφέρθηκε λεπτομερώς στις εξελίξεις που σημειώθηκαν στην ποντοπόρο ναυτιλία τον περασμένο χρόνο, καθώς και στα πεπραγμένα του αντιπροσωπευτικού συλλογικού οργάνου του ελληνικού εφοπλισμού.

Διατηρεί τα πρωτεία η ελληνική ναυτιλία

Στην αρχή της ομιλίας του ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε στην ελληνική ναυτιλία τονίζοντας πως «και το 2018 συνέχισε να εκπροσωπεί άνω του 20% σε dwt της παγκόσμιας χωρητικότητας και να ενδυναμώνει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αποτελώντας άνω του 51% του κοινοτικού στόλου».

Προοπτικές ναυλαγοράς

Για τον πρόεδρο της ΕΕΕ παράγοντες όπως η επιβράδυνση στην κινεζική οικονομία, τα σημάδια κόπωσης της ευρωπαϊκής οικονομίας, οι εμπορικοί πόλεμοι προκαλούν ανησυχία ως προς τις προοπτικές της ναυλαγοράς. Πρόκειται για εξελίξεις που οδήγησαν εγκαίρως σε διορθωτικές κινήσεις περιορισμού της προσφοράς χωρητικότητας, με τα βιβλία παραγγελιών να βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο από το 2002 στα φορτηγά και σε ιστορικά χαμηλό ρεκόρ για τα δεξαμενόπλοια. Επομένως, σημείωσε ο κ. Βενιάμης, μάλλον συγκρατημένα αισιόδοξοι θα πρέπει να είμαστε για την πορεία της ναυλαγοράς το 2019 τόσο για τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων όσο και για τα φορτηγά ξηρού φορτίου.

Το ελληνικό ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο

Μετά τη λήξη, στο τέλος του 2018, του πενταετούς διάρκειας Συνυποσχετικού μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της Πολιτείας, η ναυτιλιακή μας κοινότητα σημείωσε ο κ. Βενιάμης στο λόγο του έχει ήδη αποφασίσει να συνάψει ένα νέο συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την Πολιτεία. Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου Συνυποσχετικού έγκεινται στην αόριστη χρονική διάρκεια αυτού και στην καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων.

Ναυτική εκπαίδευση και ναυτοσύνη

Για τον πρόεδρο της ΕΕΕ παρά τις προσπάθειες βελτίωσης που έχουν γίνει «το όλο σύστημα συνεχίζει να χωλαίνει, λόγω της έλλειψης μιας ολιστικής πολιτικής, προσανατολιζόμενης στη ριζική αναβάθμιση αυτής και όχι σε άστοχες μεμονωμένες προσπάθειες ανωτατικοποίησής της». Επίσης, στον λόγο του τόνισε πως προτεραιότητα της ΕΕΕ «παραμένει η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας, προκειμένου να μην χάσουμε ως έθνος τη ναυτική μας ταυτότητα και τεχνογνωσία. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η παραγωγή ικανοποιητικού αριθμού άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών».

Η πρόκληση του Sulphur Cap

Η ΕΕΕ, όπως δήλωσε ο  πρόεδρός της, εξέφρασε εγκαίρως και δημοσίως τις έντονες ανησυχίες της για τους νέους κανόνες παιχνιδιού στη λειτουργία της ναυτιλίας. Απαίτησή μας ήταν και παραμένει τα ναυτιλιακά καύσιμα που θα χρησιμοποιούμε μετά το 2020, όχι μόνο να συμμορφώνονται με την απαιτούμενη περιεκτικότητα σε θείο αλλά να είναι κατάλληλα για χρήση, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια των πλοίων, των πληρωμάτων και η προστασία του περιβάλλοντος. Έχουμε το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση ως υπεύθυνη βιομηχανία να προβάλλουμε τις ενστάσεις μας, και να απαιτούμε έγκαιρη συνεκτίμηση όλων των παραμέτρων του θέματος.

Η εναλλακτική των scrubbers

Ως εναλλακτική της χρήσης καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είναι η χρήση scrubbers, αλλά καταδεικνύεται, κατά τον κ. Βενιάμη, όχι ισοδύναμη, μέθοδος συμμόρφωσης με τους νέους Κανονισμούς. Η χρήση scrubbers είναι μια εξαίρεση στον κανόνα, για την οποία σε καμία περίπτωση δεν έχει μελετηθεί το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα εγκαίρως όπως θα έπρεπε. Θέση της ΕΕΕ είναι η υλοποίηση της αποθείωσης των καυσίμων να εκτελείται στην στεριά και όχι επί των πλοίων.

Σχέσεις με ξένες εφοπλιστικές ενώσεις και ΕΕ

Συνεχής ήταν και η ανταλλαγή απόψεων με φίλιες εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις, αλλά και με ενώσεις όπως της Δανίας, όπου παρά τον σαφώς διαφορετικό τρόπο προσέγγισης σε αρκετά θέματα, υπάρχει η κοινή επιθυμία και συναντίληψη για γεφύρωση των όποιων διαφορών, και στενότερη συνεργασία προς την επίτευξη κοινών προτεραιοτήτων. Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Βενιάμης και στη ενίσχυση της παρουσίας της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες, μέσω της λειτουργίας εκεί από την 1/1/2018 του γραφείου της ΕΕΕ, ενώ από την 1/1/2019 η έδρα του γραφείου μεταφέρθηκε εντός των γραφείων της ECSA.

Διεθνής παρουσία και εκπροσώπηση του ελληνικού εφοπλισμού

Σημαντική εξέλιξη εντός του 2018 ήταν η αποδοχή της ΕΕΕ ως μέλους στο Οικονομικό Συμβούλιο της Αρκτικής, που έρχεται εν πολλοίς ως αναγνώριση του γεγονότος ότι τα ελληνόκτητα πλοία ήταν από τα πρώτα που χρησιμοποίησαν τον διάπλου της Αρκτικής. Επίσης, η διεθνής παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού αναδεικνύεται πολύ περισσότερο, τόνισε ο κ. Βενιάμης, «από την παρουσία Ελλήνων στις προεδρίες διεθνών οργανισμών, ειδικότερα του Πάνου Λασκαρίδη στην ECSA, του Γιάννη Πλατσιδάκη και από 1/1/2019 του Δημήτρη Φαφαλιού  στην Ιntercargo, του Νίκου Τσάκου μέχρι πριν λίγο καιρό στην Intertanko, και του Τάσου Παπαγιαννόπουλου στην BIMCO».

Κοινωνική προσφορά

Τρία χρόνια προσφοράς κλείνει η «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», η Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού. Το έργο της αναπτύσσεται συνεχώς χάρη στις χρηματικές συνεισφορές των μελών της ΕΕΕ «και της προσωπικής εργασίας εθελοντών συναδέλφων μας», ανέφερε ο κ. Βενιάμης. «Το προηγούμενο έτος η «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», κλήθηκε να σταθεί στο ύψος των έκτακτων περιστάσεων από τις φονικές και καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού. Για άλλη μια φορά η άμεση και γενναιόδωρη ανταπόκριση πολλών μελών της ναυτιλιακής μας οικογένειας οδήγησε στη συγκέντρωση ενός κεφαλαίου ειδικού σκοπού, περίπου 7,5 εκατομμυρίων ευρώ έως σήμερα».

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.