
Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους 206 εστάλησαν προς ανακύκλωση εκ των οποίων τα 152 οδηγήθηκαν προς τις ακτές της Νότιας Ασίας με σκοπό τη διάλυση μέσω της, επικίνδυνης για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, τεχνικής του “beaching”.
Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι στιγμής έχει παρατηρηθεί ένας μεγάλος αριθμός θανάτων στις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων της Νοτίου Ασίας. Συγκεκριμένα 10 εργάτες έχασαν τη ζωή τους. ενώ άλλοι 2 έχουν τραυματιστεί σοβαρά στα ναυπηγεία της Chittagong στο Μπαγκλαντές.
Στις 18 Φεβρουαρίου 2018, πυρκαγιά η οποία ξέσπασε κατά τη διάρκεια ανακύκλωσης ενός νοτιοκορεάτικου πλοίου στο ναυπηγείο Jamuna του Μπαγκλαντές, κόστισε τη ζωή σε έναν τεχνίτη και προκάλεσε εγκαύματα σε άλλους δύο εργάτες. Επιπλέον η αποσυναρμολόγηση του δεξαμενόπλοιου ΕΚΤΑ στο ναυπηγείο Zuma Enterprise αποδείχτηκε μοιραία, καθώς δύο εργάτες έχασαν άδοξα τη ζωή τους σε δύο διαφορετικά συμβάντα.
Και τα θανατηφόρα περιστατικά στο Μπαγκλαντές, το οποίο χαρακτηρίζεται από «χαλαρά» εποπτικά και ρυθμιστικά πλαίσια αναφορικά με το scrapping, δεν σταματούν εδώ. Πιο αναλυτικά, έχουν εντοπιστεί και άλλα θανατηφόρα περιστατικά τα οποία οι τοπικές αρχές του Μπαγκλαντές και οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων προσπάθησαν να υπονομεύσουν αποδίδοντας τους θανάτους αυτούς σε καρδιακές προσβολές ή τροχαία ατυχήματα.
Στις 28 Απριλίου 2018 Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία, συνδικάτα εργατών που εργάζονται στα ναυπηγεία αυτά οργανώνουν διαδηλώσεις στο Chittagong για να διαμαρτυρηθούν για τη σοβαρή έλλειψη μέτρων ασφαλείας στα ναυπηγεία και για να καταγγείλουν το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ατυχημάτων που παρατηρείται σε αυτά μέχρι στιγμής φέτος. Οι διαμαρτυρίες των μελών θα συνεχιστούν επίσης την 1η Μαΐου 2018, η οποία είναι η Διεθνής Ημέρα Εργασίας.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι και στην Ινδία παρατηρήθηκαν τέτοιου είδους περιστατικά. Σύμφωνα με τους Τimes της Ινδίας, στις 14 Μαρτίου 2018 δύο εργαζόμενοι έφυγαν από τη ζωή λόγω διαρροής τοξικού αερίου σε ναυπηγείο της χώρας. Η έλλειψη διαφάνειας σχετικά με τις συνθήκες εργασίας στα ναυπηγεία Alang είναι ανησυχητική καθώς δεν έχει δημοσιοποιηθεί καμία αναφορά σχετικά με τα παραπάνω ατυχήματα.
Ο διεθνής τύπος και πολλές ΜΚΟ βάλλονται κατά των ιδιοκτητών των ναυπηγείων αλλά και των πλοιοκτητών οι οποίοι εξακολουθούν να πωλούν τα πλοία τους για ανακύκλωση παρά τις δεδομένες συνθήκες που επικρατούν στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις. Φαντάζει λογικό το γεγονός ότι τα ναυπηγεία της Νότιας Ασίας παρουσίασαν την μεγαλύτερη ζήτηση για το πρώτο τρίμηνο του έτους εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι τιμές που προσέφεραν για την αγορά των πλοίων αυτών απείχαν παρασάγγας από τις τιμές που προσέφεραν τα ναυπηγεία της Κίνας και της Τουρκίας.
Αναφορικά με την σύνθεση των πλοίων για scrapping, πλοιοκτήτες της Νότιας Κορέας και των ΗΑΕ έχουν πουλήσει τα περισσότερα πλοία σε ναυπηγεία της Νότιας Ασίας το πρώτο τρίμηνο του 2018 (14 σκάφη), ενώ ακολουθούν Έλληνες και Ρώσοι ιδιοκτήτες. Παράλληλα μετά την απαγόρευση εισαγωγής δεξαμενόπλοιων στο Πακιστάν λόγω σημαντικών εκρήξεων που σημειώθηκαν το 2016 και το 2017, δεν πωλήθηκαν δεξαμενόπλοια στα ναυπηγεία του Gadani κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Ωστόσο, το Πακιστάν επέτρεψε την επανέναρξη εισαγωγής πετρελαιοφόρων αυτή την εβδομάδα.
Τέλος να τονιστεί ότι είναι σύνηθες πριν το beaching τα πλοία να περνούν από τα χέρια των scrap-dealers και να αλλάζουν σημαία στο τελευταίο τους ταξίδι και αυτό γιατί είναι ρητή η απαγόρευση των Βρυξελλών αναφορικά με τις πρακτικές ανακύκλωσης των ευρωπαϊκών πλοίων. Περίπου τα μισά από τα πλοία που πουλήθηκαν στα ναυπηγεία της Νότιας Ασίας αυτό το τρίμηνο υιοθέτησαν σημαίες που ανήκουν στις μαύρες και γκρι λίστες και που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έφεραν κατά την διάρκεια της επιχειρησιακή τους ζωής. Δεν θα πρέπει να προκαλεί σε κανέναν μας εντύπωση το γεγονός ότι οι σημαίες αυτές χαρακτηρίζονται από μηδαμινή εφαρμογή του διεθνούς ναυτικού δικαίου.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/REHAN KHAN
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ