
Επανέρχεται στο προσκήνιο, μέσα από ρεπορτάζ τόσο στα ελληνικά και βαλκανικά όσο και σε κεντροευρωπαϊκά ειδησεογραφικά μέσα, το μεγαλεπήβολο σχέδιο για την διάνοιξη μίας πλωτής οδού μεταφοράς εμπορευματικών αγαθών που θα ξεκινά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον Αξιό ποταμό και μέσω του ποταμού Μοράβα θα καταλήγει στον Δούναβη και την κεντρική Ευρώπη.
Στο μεγαλόπνοο σχέδιο, που αντιμετωπίζει μεγάλες τεχνικές προκλήσεις και για την κατασκευή του οποίου θα απαιτηθούν δισεκατομμύρια ευρώ, αναφέρθηκε πριν από λίγες ημέρες ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος τόνισε ότι στην πρόσφατη επίσκεψή του στα Σκόπια ο εκεί δήμαρχος, Djordje Ivanov, τον ενημέρωσε πως το έργο μπορεί να γίνει πραγματικότητα, ενώ του παρουσίασε και σχετικό βίντεο.
Στη συζήτηση των δύο δημάρχων αναφορά έγινε και στο έντονο ενδιαφέρον της Κίνας για το συγκεκριμένο έργο. Μάλιστα, οι Κινέζοι φέρονται να έχουν μελετήσει το έργο και τα αβαθή σημεία καθώς και το απαραίτητο μήκος των πλοίων για να μπορούν να διασχίζουν τους ποταμούς.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, όπως αναφέρεται στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Hansa, για την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθεί ένα ποσό της τάξης των 17 δις ευρώ, ενώ θα χρειαστούν περισσότερα από έξι χρόνια για την αποπεράτωση των κατασκευαστικών εργασιών, έτσι ώστε ο Αξιός και το ποτάμιο σύστημα του Μοράβα να καταστούν πλεύσιμοι.
Η κατασκευή της διώρυγας Δούναβη – Μοράβα και Αξιού, εφόσον ολοκληρωθεί, θα «φέρει» την Βόρεια Ευρώπη πιο κοντά στο Αιγαίο και την Θεσσαλονίκη, κατά 1.200 χλμ. Ωστόσο, αρκετές είναι και οι φωνές που εναντιώνονται στο συγκεκριμένο έργο, όχι μόνο για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και γιατί θεωρούν ότι τα τεχνικά ζητήματα της κατασκευής είναι τεράστια, ενώ αμφισβητείται έντονα και η πραγματική χρησιμότητα και αποδοτικότητα αυτής της πλωτής οδού.
Από την άλλη παραδείγματα όπως το Κανάλι της Ευρώπης, δηλαδή το κανάλι που συνδέει τους ποταμούς Ρήνο-Μάιν-Δούναβη, που χρειάστηκε αρκετές δεκαετίες να ολοκληρωθεί, δείχνουν τις μεγάλες δυσκολίες που πρέπει να υπερπηδηθούν και στην περίπτωση της ποτάμιας οδού Αξιού-Μοράβα-Δούναβη.
Φωτό Αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/THOMAS FREY
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ