
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Σύμφωνα με ανάλυση της Capital Link, η αύξηση των εισαγωγών άνθρακα από την Κίνα περιορίσθηκε φέτος, καθώς η άνοδος, κατά περίπου 23% που σημείωσε το 2016, μειώθηκε σε λιγότερο από το ήμισυ κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το γεγονός ότι υπήρξε μια αναπάντεχη ανοδική πορεία φέτος στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, ενώ ταυτόχρονα οι όγκοι εισαγωγών άνθρακα είναι κάτω από τα μέγιστα επίπεδα του 2013 και 2014. Δεδομένου ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας άνθρακα, η απότομη πτώση έπαιξε σημαντικό ρόλο στην γενική επιδείνωση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Η πρόσφατη τάση στην Κίνα προς την όλο και μεγαλύτερη εξάρτηση από το φυσικό αέριο για την κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών με το κλείσιμο αρκετών ορυχείων και χαλυβουργείων φέτος αποτελεί ένδειξη της δέσμευσης της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ταυτόχρονα, με την εγχώρια παραγωγή να «αγωνίζεται» κάτω από τις κυβερνητικές πιέσεις που επέβαλαν κλείσιμο μονάδων, οι αγοραστές έχουν στρέψει την προσοχή τους προς τις εισαγωγές άνθρακα υψηλότερης ποιότητας.
Από την άλλη πλευρά λόγω των πρόσφατων ειδήσεων σχετικά με την έλλειψη φυσικού αερίου κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου, σε συνδυασμό με στοιχεία που δείχνουν αύξηση κατά 3,6% των αποστολών άνθρακα τον περασμένο Νοέμβριο, (σε σχέση με τον περασμένο Οκτώβριο), στους 22 εκατ. τόνους, εκτιμάται ότι η ζήτηση εξακολουθεί να υφίσταται και μπορεί ακόμα να υποστηρίζει την ανοδική τάση της ναυλαγοράς.
Aξίζει να σημειωθεί ότι το συνολικό θαλάσσιο εμπόριο παρουσίασε πολύ ισχυρότερη ανάπτυξη φέτος, παρά την υστέρηση που παρατηρήθηκε στις εισαγωγές της Κίνας καθώς χώρες, όπως η Νότια Κορέα σημείωσαν απότομη άνοδο του όγκου εισαγωγών και στήριξαν την αγορά.
Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές δεν φαίνονται ρόδινες όμως. Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς είναι αυτοί που παρουσιάζουν – κατά το μεγαλύτερο μέρος – αναιμικά επίπεδα ανάπτυξης στις εισαγωγές, ενώ οι μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες, όπως η Ινδία, που κάποτε θα αποτελεί πρωταθλήτρια αγορά, επιδιώκουν επίσης να μειώσουν την εξάρτησή τους από τον άνθρακα και να στρέψουν την προσοχή τους σε καθαρότερες πηγές ενέργειας.
Με την μετάβαση στην καθαρή ενέργεια και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να γίνονται πιο ανταγωνιστικές, μακροπρόθεσμα η πρόβλεψη της κατανάλωσης άνθρακα βρίσκεται σε ύφεση, γεγονός που θα έχει σημαντική επίδραση στο ναυτιλιακό εμπόριο του τρίτου μεγαλύτερου εμπορεύματος χύδην ξηρού φορτίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ