Εκτός Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων παραμένει η Ναυτιλία

Εκτός Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων παραμένει η Ναυτιλία

112
Εκτός Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων παραμένει η Ναυτιλία

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν εχθές Πέμπτη (9 Νοεμβρίου) το πλαίσιο της αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU Emissions Trading System – ETS). Προς το παρόν στη νέα αναθεωρημένη οδηγία για το EU ETS δεν συμπεριλαμβάνεται η ναυτιλία.

Πιο συγκεκριμένα, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εμπλεκομένων μερών ήταν ολονύχτιες και μακρές αλλά εν τέλει επετεύχθη συμφωνία για μία αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας ρύπων. Να σημειωθεί ότι  το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε εκδηλώσει προ πολλού την προθυμία του να συμπεριληφθεί και η ναυτιλία στο ETS από το 2023, στην περίπτωση ανεπαρκούς προόδου στις διαπραγματεύσεις του ΙΜΟ όσον αφορά την στρατηγική μείωσης του CO2.

Στην ουσία, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και τα μέλη του να αντιμετωπίσουν σε μία σαφώς πιο διεθνοποιημένη βάση το θέμα των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία. Ωστόσο, η ΕΕ αναμένεται να παρακολουθεί πολύ στενά την εξέλιξη της όλης διαδικασίας, με την Επιτροπή να καλείται να υποβάλλει τουλάχιστον μία φορά ετησίως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μία έκθεση που θα παρουσιάζει την πρόοδο των εργασιών και διαπραγματεύσεων του IMO για μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων. Στην έκθεση θα πρέπει να καταδεικνύεται ότι η ναυτιλία συμμετέχει και αυτή από την πλευρά της στην επίτευξη των στόχων που τέθηκαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα.

Σε ό,τι αφορά τον οδικό χάρτη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική μείωσης των εκπομπών CO2 από τον ΙΜΟ, αυτός περιλαμβάνει τον Απρίλιο του 2018 την υιοθέτηση ενός αρχικού στρατηγικού σχεδίου με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία, όπου θα συμπεριλαμβάνεται τόσο ο καθορισμός συγκεκριμένων φιλόδοξων στόχων όσο και η περιγραφή όλων των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων, που θα πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη των στόχων. Τέλος, η άνοιξη του 2023 αποτελεί το απώτατο χρονικό όριο για την υιοθέτηση μίας αναθεωρημένης στρατηγικής μείωσης των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία.

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις η Ένωση Δανών Εφοπλιστών εξέφρασε με επίσημη ανακοίνωσή της την ικανοποίησή της για το γεγονός πως απετράπη η επιβολή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λήψης περιφερειακών μέτρων, ενάντια στον στόχο των μελών του ΙΜΟ και της ναυτιλιακής βιομηχανίας για εφαρμογή μίας διεθνούς πολιτικής μείωσης των εκπομπών ρύπων.

«Πλέον είναι η ώρα του ΙΜΟ να προτείνει μία φιλόδοξη στρατηγική. Αλλά το καλό είναι πως τα κράτη-μέλη του έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να το πράξουν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Casper Andersen, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης των Δανών Εφοπλιστών.

Να σημειωθεί, όπως έχουν ήδη γράψει σε παλαιότερα δημοσιεύματά τους τα Ναυτικά Χρονικά, πως τόσο η ECSA και η INTERTANKO αλλά και η INTERCARGO έχουν εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή τους στη συμπερίληψη της Ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων της ΕΕ, υποστηρίζοντας πως: «Η ναυτιλία είναι εξ ορισμού μια διεθνής δραστηριότητα και ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο όργανο για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεών του».

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/Neptune Orient Lines Limited