
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Η ζήτηση για νέες παραγγελίες πλοίων ήταν ιδιαίτερα υποτονική τα τελευταία χρόνια, παρόλο που ένας περιορισμένος αριθμός ναυπηγείων ήταν σε θέση να εξασφαλίσει νέες ναυπηγήσεις, κυρίως για την κατασκευή πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους. Τωρινές βελτιώσεις στο περιβάλλον της ναυλαγοράς φαίνεται να παρέχουν υποστήριξη για περισσότερη ζήτηση νέων ναυπηγήσεων από τους ναυτιλιακούς παίκτες, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη στο Λονδίνο.
Σε μια ιστορικώς αδύναμη ναυλαγορά, υπήρχαν κατά 91% λιγότερες παραγγελίες, σε όρους dwt που τέθηκαν το 2016 σε σύγκριση με το έτος «αιχμής» το 2007. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, η συρρίκνωση των νέων παραγγελιών ήταν ασταθής, αντανακλώντας τις αλλαγές στις συνθήκες της ναυλαγοράς και το συναίσθημα των ναυτιλιακών παικτών. Εντούτοις, οι νέες ναυπηγήσεις των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου μειώθηκαν ως μερίδιο των συνολικών παραγγελιών σε όρους χωρητικότητας dwt, από 62% το 2007 σε 36% σήμερα.
Τα τελευταία δύο χρόνια η δραστηριότητα των νέων ναυπηγήσεων έχει μετατοπιστεί προς τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων κατηγορίας Capesize και Panamax, τα οποία σε συνδυασμό, αντιπροσωπεύουν το 74% των παραγγελιών από τις αρχές του 2016 σε αριθμητικούς όρους, έναντι 38% από το 2007 έως το 2015. Συνολικά, 35 από τις 55 μεγαλύτερες παραγγελίες το 2016 ήταν για πλοία κατηγορίας Capesize, 31 από τις οποίες ήταν για τα πλοία μεγέθους «Valemax» (380.000-400.000 dwt).
Φέτος, το επίκεντρο ήταν κατά κύριο λόγο τα πλοία κατηγορίας Panamax, τα οποία αντιπροσώπευαν το ήμισυ (75) των συνολικών παραγγελιών στο έτος μέχρι σήμερα, εκ των οποίων οι 70 αφορούσαν πλοία κατηγορίας Kamsarmax. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην ελκυστική εικόνα των τιμών που επικρατούν σήμερα ύστερα από την πτώση που σημειώθηκε το 2016, με την τιμή ναυπήγησης στο μέγεθος Kamsarmax να παραμένει σταθερή στα 24,5 εκατομμύρια δολάρια από την αρχή του Οκτωβρίου.
Εν τω μεταξύ, η δραστηριότητα παραγγελιών στα μικρότερα μεγέθη Handymax και Handysize εμφανίζεται περιορισμένη, αντιπροσωπεύοντας το 12% και το 13% των συνολικών παραγγελιών bulkers από την αρχή του 2016, σε αριθμητικούς όρους.
Ο αριθμός των ναυπηγείων μειώθηκε με την πάροδο του χρόνου ως αποτέλεσμα της υποχώρησης της ζήτησης νέων παραγγελιών και της μετάβασης της δραστηριότητας προς τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων.
Σύμφωνα με την έρευνα από το Λονδίνο, από τις αρχές του 2017 έως και σήμερα 28 ναυπηγεία έχουν λάβει τουλάχιστον ένα συμβόλαιο ναυπήγησης bulk carrier, σε σύγκριση με 18 το πλήρες έτος 2016 και κάτω από το ανώτατο όριο των 211 το 2007.
Το 2016 τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν το 88% των συνολικών παραγγελιών σε όρους dwt , συμπεριλαμβανομένων 30 παραγγελιών «Valemax» από εγχώριους ναυτιλιακούς παίκτες σε έξι ναυπηγεία.
Μέσα στο τρέχον έτος τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν επιτύχει μερίδιο αγοράς 49% σε όρους χωρητικότητας – dwt. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία έλαβαν 16 παραγγελίες για πλοία κατηγορίας Panamax, συμβάλλοντας σε ποσοστό 21% των συνολικών παραγγελιών σε όρους dwt για το 2017 μέχρι σήμερα, από 11% το 2016. Τα κορεατικά ναυπηγεία έχουν λάβει το 25% των συνολικών παραγγελιών εντός του τρέχοντος έτους, σε όρους dwt, λόγω εντολής για τη ναυπήγηση 10 πλοίων μεγάλου μεγέθους μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος (VLOC) για ναύλωση στην Vale.
Φωτό: yzjship.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Ένα ακόμα ορόσημο στην αναπτυξιακή της πορεία σημείωσε πρόσφατα η ExxonMobil, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα για τη διεθνή επέκταση της αμερικανικής εταιρείας (και) στα……
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ