
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
O συνολικός αριθμός των ενεργών ναυπηγείων μειώθηκε απότομα την τελευταία δεκαετία, κυρίως λόγω της σημαντικής μείωσης του μεγέθους του βιβλίου παραγγελιών.
Ο συνολικός αριθμός των ενεργών ναυπηγείων, μειώθηκε από 860 το 2007 σε 357 στις αρχές του Σεπτεμβρίου 2017, γεγονός που αντανακλά τον υψηλό αριθμό ναυπηγείων που εγκαταλείπουν την αγορά και δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν νέες παραγγελίες. Επίσης παρατηρείται σημαντική δραστηριότητα αναδιάρθρωσης και συγχωνεύσεων των ενεργών ναυπηγείων. Ενώ ο αριθμός των ναυπηγείων που αντιπροσωπεύουν το «πρώτο» 25% του βιβλίου παραγγελιών παρέμεινε σταθερός κατά την τελευταία δεκαετία, από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2017, το 50% ήταν σε παραγγελία σε 24 ναυπηγεία, από 32 ναυπηγεία δέκα χρόνια νωρίτερα. Εν τω μεταξύ, το 75% του βιβλίου παραγγελίας ήταν σε παραγγελία σε 59 ναυπηγεία, συγκριτικά με τα 101 ναυπηγεία μια δεκαετία πριν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κλίμακα συγχωνεύσεων ποικίλλει ανάλογα με τη χώρα. Στην Κίνα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων έχει μειωθεί απότομα από 384 το 2009 σε 114 τον Σεπτέμβριο του 2017. Πολλά ναυπηγεία της Κίνας, που άνοιξαν κατά τη διάρκεια της έκρηξης ζήτησης για νέες παραγγελίες, αγωνίστηκαν για την εξασφάλιση συμβάσεων όταν η ζήτηση μειώθηκε σημαντικά και η δραστηριότητα τελικά κατέληξε σε μεγάλο βαθμό να καθοδηγείται από κρατικές οντότητες.
Επιπλέον, το μερίδιο του κινεζικού βιβλίου παραγγελιών σε όρους CGT που αντιπροσωπεύουν τα «κορυφαία 10» ναυπηγεία στην Κίνα αυξήθηκε από 34% το 2007 σε 43% το Σεπτέμβριο του 2017. Ομοίως, στην Ιαπωνία και στην Ευρώπη τα «κορυφαία 10» ναυπηγεία από 49% και 30% αντίστοιχα σε 60% και 76% κατά την ίδια περίοδο, ενώ πολλά ευρωπαϊκά ναυπηγεία παύουν να λειτουργούν, ακόμη και αν άλλα έχουν επωφεληθεί πρόσφατα από παραγγελίες εταιρικών κρουαζιερόπλοιων. Εν τω μεταξύ, στην Κορέα, τα μεγάλα ναυπηγεία (Daewoo, Hyundai Heavy Industries και Samsung Heavy Industries) είδαν το μερίδιό τους στο βιβλίο παραγγελιών της Κορέας να αυξάνεται στο 92%, από 70% δέκα χρόνια νωρίτερα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Εγκαινιάζουμε ένα σύγχρονο σύστημα προσομοίωσης, που θα επιτρέψει στα στελέχη μας να αποκτούν σε ελεγχόμενα και κλιμακούμενα σενάρια, την εμπειρία η οποία απαιτείται. Είμαστε…

Αεροσκάφος της Aegean Airlines από την Αθήνα προσγειώθηκε σήμερα στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Βαγδάτης – στην πρώτη απευθείας πτήση που εκτελεί έπειτα από 35…

Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) convened the 39th Hellenic Marine Technical Committee meeting in Athens on December 3, bringing together leading stakeholders of…

Σφίγγει ο κλοιός της ΕΕ προς τη Μόσχα με το καθεστώς κυρώσεων σε βάρος νομικών και φυσικών προσώπων που διευκολύνουν το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου…

Σε κλίμα άρτιας συνεργασίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ενεργώντας υπό την ιδιότητά του ως εργοδοτικός σύνδεσμος, υπέγραψε στις 15 Δεκεμβρίου 2025 την ανανέωση της…

Η CEVA Logistics ανακοίνωσε στις 15 Δεκεμβρίου την υπογραφή συμφωνίας αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% του Fagioli Group, που επίσης δραστηριοποιείται στα…

Σε τροχιά «στρατοσφαιρικής» ανόδου κινείται η αγορά του χαλκού, σύμφωνα με το CNBC, με τις τιμές spot στο London Metals Exchange (LME) να καταγράφουν…

Tη συμφωνία της για την απόκτηση της σκανδιναβικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Grieg Shipbrokers ανακοίνωσε η SSY. Η Grieg Shipbrokers, η οποία θα ενταχθεί στην SSY…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ