
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
O συνολικός αριθμός των ενεργών ναυπηγείων μειώθηκε απότομα την τελευταία δεκαετία, κυρίως λόγω της σημαντικής μείωσης του μεγέθους του βιβλίου παραγγελιών.
Ο συνολικός αριθμός των ενεργών ναυπηγείων, μειώθηκε από 860 το 2007 σε 357 στις αρχές του Σεπτεμβρίου 2017, γεγονός που αντανακλά τον υψηλό αριθμό ναυπηγείων που εγκαταλείπουν την αγορά και δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν νέες παραγγελίες. Επίσης παρατηρείται σημαντική δραστηριότητα αναδιάρθρωσης και συγχωνεύσεων των ενεργών ναυπηγείων. Ενώ ο αριθμός των ναυπηγείων που αντιπροσωπεύουν το «πρώτο» 25% του βιβλίου παραγγελιών παρέμεινε σταθερός κατά την τελευταία δεκαετία, από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2017, το 50% ήταν σε παραγγελία σε 24 ναυπηγεία, από 32 ναυπηγεία δέκα χρόνια νωρίτερα. Εν τω μεταξύ, το 75% του βιβλίου παραγγελίας ήταν σε παραγγελία σε 59 ναυπηγεία, συγκριτικά με τα 101 ναυπηγεία μια δεκαετία πριν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κλίμακα συγχωνεύσεων ποικίλλει ανάλογα με τη χώρα. Στην Κίνα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων έχει μειωθεί απότομα από 384 το 2009 σε 114 τον Σεπτέμβριο του 2017. Πολλά ναυπηγεία της Κίνας, που άνοιξαν κατά τη διάρκεια της έκρηξης ζήτησης για νέες παραγγελίες, αγωνίστηκαν για την εξασφάλιση συμβάσεων όταν η ζήτηση μειώθηκε σημαντικά και η δραστηριότητα τελικά κατέληξε σε μεγάλο βαθμό να καθοδηγείται από κρατικές οντότητες.
Επιπλέον, το μερίδιο του κινεζικού βιβλίου παραγγελιών σε όρους CGT που αντιπροσωπεύουν τα «κορυφαία 10» ναυπηγεία στην Κίνα αυξήθηκε από 34% το 2007 σε 43% το Σεπτέμβριο του 2017. Ομοίως, στην Ιαπωνία και στην Ευρώπη τα «κορυφαία 10» ναυπηγεία από 49% και 30% αντίστοιχα σε 60% και 76% κατά την ίδια περίοδο, ενώ πολλά ευρωπαϊκά ναυπηγεία παύουν να λειτουργούν, ακόμη και αν άλλα έχουν επωφεληθεί πρόσφατα από παραγγελίες εταιρικών κρουαζιερόπλοιων. Εν τω μεταξύ, στην Κορέα, τα μεγάλα ναυπηγεία (Daewoo, Hyundai Heavy Industries και Samsung Heavy Industries) είδαν το μερίδιό τους στο βιβλίο παραγγελιών της Κορέας να αυξάνεται στο 92%, από 70% δέκα χρόνια νωρίτερα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Η τεχνολογία των ημιβυθιζόμενων γερανοφόρων σκαφών (SSCV) αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα μεγάλα υπεράκτια έργα. Αυτό οφείλεται στο ότι συνδυάζει προηγμένες δυνατότητες ανύψωσης…
Η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καθαρή αμμωνία παίρνει σάρκα και οστά στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Βελγίου,…
Έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο κατακόρυφης πτώσης των ναύλων των containerships, η ναυλαγορά εμφάνισε σημάδια ζωής την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Ασταμάτητη είναι η πίεση της ΗΠΑ κατά του νέου ρυθμιστικού πλαισίου του IMO, Net-Zero Framework, η ψήφιση του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με…
Ένα υπηρεσιακό σκάφος που μετέφερε μέλη του πληρώματος για να επιβιβαστούν σε δεξαμενόπλοιο ανατράπηκε στα ανοιχτά της Μοζαμβίκης στις 16 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες,…
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε την Ενδιάμεση Έκθεση επί της Κλαδικής Έρευνας στην Ακτοπλοΐα, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025. Η Ενδιάμεση Έκθεση παρουσιάζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ