
Η απόφαση του πρωθυπουργού να επανεξετάσει τις αρμοδιότητες ελέγχου και επιθεωρήσεων πλοίων από τον Κλάδο Επιθεώρησης εμπορικών πλοίων έχει προκαλέσει προβληματισμό και αμφιθυμία στη ναυτιλιακή αγορά.
Ο πρωθυπουργός έδωσε εντολές για την άμεση ανάκληση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που έχουν δοθεί με παράταση και τη διενέργεια έκτακτων ελέγχων. Ζήτησε επίσης την άμεση διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης όλων των εμπλεκομένων για την κρίση του αξιόπλοου του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και την αυστηρότατη τιμωρία όλων των υπευθύνων.
Όμως εντύπωση προκάλεσε σε όλο τον Πειραιά το γεγονός ότι ο κ. Τσίπρας έδωσε μάλλον αιφνιδιαστικά εντολή για την άμεση μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου και επιθεωρήσεων πλοίων, από τον Κλάδο Επιθεώρησης εμπορικών πλοίων στους Νηογνώμονες, για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας.
Γνώστες της ελληνικής ναυτιλιακής πραγματικότητας σχολιάζουν ότι η συγκεκριμένη απόφαση κινείται μεν προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και είναι εξαιρετικά αιφνίδια και ίσως επηρεασμένη από λάθος επιχειρηματολογία, αφού δεν έχει διαπιστωθεί μέχρι σήμερα ούτε κάποια παρατυπία από την έκδοση των πιστοποιητικών για το εν λόγω πλοίο αλλά ούτε και κάποια τεχνολογική ή κατασκευαστική δυσλειτουργία ή κακοτεχνία στο δεξαμενόπλοιο.
Αντιθέτως το πλοίο, αν και παλαιό, όπως ορίζει η νομοθεσία για όλα τα δεξαμενόπλοια της χωρητικότητάς του, που μεταφέρουν συγκεκριμένο φορτίο εντός Ελλάδος, είχε μετασκευαστεί σε double hull και είχε ενδελεχώς επιθεωρηθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές πριν λίγα χρόνια ως όφειλε. Όπως μας αναλύουν γνώστες του συγκεκριμένου θέματος, οι διατάξεις της MARPOL είναι ιδιαίτερα αυστηρές για τα νεότερα δεξαμενόπλοια και λιγότερο «απαιτητικές» για τα παλαιά, αφήνοντας τον εθνικό νομοθέτη να ορίσει το πλαίσιο και τα “όρια” λειτουργίας τους. Στην Ελλάδα η εθνική νομοθεσία ήταν και παραμένει αυστηρή ακόμα και για μικρά δεξαμενόπλοια που εκτελούν εσωτερικούς πλόες και μάλιστα πολύ πιο απαιτητική σε σχέση με άλλα ναυτιλιακά κράτη. Το πως όμως αντιμετωπίζεται μια κρίση όπως αυτή από τους κρατικούς λειτουργούς αλλά και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις εν Ελλάδι είναι ένα άλλο θέμα. Και εδώ οφείλουμε να τονίσουμε ότι δεν αφορά κανέναν το κατά πόσο ανταποκρίθηκαν άμεσα οι αρμόδιοι φορείς μετά το συμβάν αλλά το εάν η παρέμβασή τους ήταν αποτελεσματική και κυρίως επιτυχής. Δεν είναι θέμα δηλαδή χρονικής αμεσότητας αλλά ποιοτικής παρέμβασης η διαχείριση μιας κρίσης.
Επιπρόσθετα, σχετικά με την παραπάνω απόφαση του πρωθυπουργού ως προς τις επιθεωρήσεις πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι επιθεωρήσεις στα πλοία θα πρέπει να εκτελούνται από ανεξάρτητους νηογνώμονες, ενώ οι κρατικές αρχές θα πρέπει να επικεντρωθούν σε έναν ρόλο ελεγκτή και σύγχρονου ρυθμιστικού παράγοντα της ασφάλειας στην θάλασσα. Το βέβαιο είναι όμως ότι πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις αναζητούνται εξιλαστήρια θύματα και αποδιοπομπαίοι τράγοι. Όπως πολλοί τονίζουν αυτές τις μέρες, η εύκολα κατευθυνόμενη κοινή γνώμη αποπροσανατολίζεται από συγκεκριμένους αδαείς ή μεροληπτικούς δημοσιογράφους, κέντρα και φορείς με συγκεκριμένες ιδεολογικές ατζέντες αλλά και κάποιους άστοχους πειραματισμούς ή απειρία ατόμων σε κέντρα και φορείς ευθύνης. Ας μην ξεχνάμε, όπως μας υπενθυμίζουν κάποιοι πιο ειδικοί από τους ρεπόρτερ- ανακριτές, ότι και στο «Expess Samina» οι πρώτοι που κλήθηκαν προς απολογία από τον εισαγγελέα ήταν οι επιθεωρητές του τότε ΥΕΝ.
Αρκετοί σχολιαστές τονίζουν ότι σήμερα θα πρέπει να εξακριβωθούν τα αίτια του συγκεκριμένου «ατυχήματος», να εξεταστούν όλες οι εκδοχές που οδήγησαν στη βύθιση του πλοίου και τελικά να επανεξεταστεί ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τέτοιες αιφνίδιες καταστάσεις σε ευαίσθητες περιοχές. Συνιστώνται ψυχραιμία και νηφαλιότητα και όχι εξοστρακισμοί ή πολιτικές κορώνες αποπροσανατολισμού, που θυμίζουν άλλες εποχές. Διαφάνεια από τους αρμόδιους φορείς της δικαιοσύνης και υπευθυνότητα από τον Τύπο και τις οργανώσεις που διακρίνονται από βιασύνη να εκφέρουν απόψεις.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Γιάννης Κολεσίδης
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης…

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος ισχυρών επιδόσεων για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά, ωστόσο ο τομέας των Panamaxes κινήθηκε σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ