
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Καθώς η ζήτηση για χύδην ξηρό φορτίο έχει αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, με τις εισαγωγές να αυξάνονται από περίπου 140 εκατομμύρια τόνους το 2000 σε πάνω από 1,6 εκατομμύρια τόνους το 2016, το δίκτυο εφοδιασμού της χώρας έχει επεκταθεί σημαντικά. Η μακροπρόθεσμη τάση είναι η σταδιακή διεύρυνση του εμπορικού δικτύου για την τροφοδοσία της αυξανόμενης όρεξης της Κίνας.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ταχεία εκβιομηχάνιση και η αστικοποίηση στην Κίνα οδήγησε σε δραματική αύξηση της ζήτησης για τα εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου. Το 2000, η Κίνα εισήγαγε από περίπου 23 χώρες, αλλά μέχρι το 2013 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 57. Η αύξηση αυτή αντικατοπτρίζει, σε μεγάλο βαθμό, την τεράστια επέκταση της ζήτησης της Κίνας, καθώς και τη διαφοροποίηση των προμηθειών για τη διασφάλιση πρώτων υλών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η πλειοψηφία των νέων προμηθευτών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας είναι οι αναπτυσσόμενες χώρες. Η Κίνα εισήγαγε εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου από 14 αναπτυσσόμενες χώρες το 2000 και περισσότερες από 40 το 2013, ποσοστό που αντιπροσώπευε περίπου το 75% του συνόλου των προμηθευτών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας εκείνο το έτος. Οι νέες εμπορικές ροές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου αυτού περιελάμβαναν σιδηρομετάλλευμα από τη Μαυριτανία και τη Σιέρα Λεόνε, βωξίτη από τη Γουινέα και άνθρακα από τη Μοζαμβίκη.
Ωστόσο, οι χαμηλότερες τιμές των βασικών προϊόντων από το 2014 άσκησαν πίεση σε ορισμένους μικρότερους παραγωγούς υψηλότερου κόστους και ο αριθμός των εμπορικών εταίρων της Κίνας μειώθηκε το 2014 και το 2015. Εν τω μεταξύ, η έναρξη της απαγόρευσης εξαγωγών πρώτων υλών στην Ινδονησία το 2014 συνέβαλε σε 18 % πτώση των εισαγωγών της Κίνας από αναπτυσσόμενες χώρες μεταξύ 2013 και 2015.
Συγκριτικά με τον αριθμό των εισαγωγών από τις αναδυόμενες οικονομίες, ο αριθμός των ανεπτυγμένων χωρών από τις οποίες η Κίνα εισάγει εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί πολύ λιγότερο, από περίπου 9 χώρες το 2000 σε 13 πέρυσι. Παρά τον μικρότερο αριθμό χωρών, ο όγκος των εισαγωγών από τις αναπτυγμένες οικονομίες αντιπροσώπευε περισσότερο από το 50% των συνολικών εισαγωγών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας τα τελευταία τρία χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 90% της αύξησης των εισαγωγών χύδην ξηρού φορτίου στην Κίνα από τις ανεπτυγμένες χώρες μεταξύ 2000 και 2016 οφείλεται στην Αυστραλία.
Κοιτάζοντας μπροστά, το δίκτυο εφοδιασμού χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας μπορεί να συνεχίσει να επεκτείνεται. Το 2016, ο αριθμός των χωρών από τις οποίες η Κίνα εισήγαγε εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκε για πρώτη φορά μέσα σε τρία χρόνια.
Το δίκτυο εφοδιασμού χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας, παρόλο τις κάποιες διαταραχές που βίωσε τα τελευταία χρόνια, παραμένει τεράστιο, συνδέοντας την Κίνα με ένα σημαντικό και αυξημένο αριθμό χωρών σε όλο τον κόσμο. Οι επενδύσεις της κυβέρνησης της Κίνας στο εξωτερικό καθώς και η μεγάλη πρωτοβουλία της για το έργο “One Belt, One Road” για την ανάπτυξη υποδομών στις αναδυόμενες οικονομίες είναι σημαντικοί παράγοντες που θα υποστηρίξουν περαιτέρω τη διαφοροποίηση του δικτύου προσφοράς χύδην ξηρού φορτίου στην Κίνα.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/WU HONG
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ