
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Καθώς η ζήτηση για χύδην ξηρό φορτίο έχει αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, με τις εισαγωγές να αυξάνονται από περίπου 140 εκατομμύρια τόνους το 2000 σε πάνω από 1,6 εκατομμύρια τόνους το 2016, το δίκτυο εφοδιασμού της χώρας έχει επεκταθεί σημαντικά. Η μακροπρόθεσμη τάση είναι η σταδιακή διεύρυνση του εμπορικού δικτύου για την τροφοδοσία της αυξανόμενης όρεξης της Κίνας.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ταχεία εκβιομηχάνιση και η αστικοποίηση στην Κίνα οδήγησε σε δραματική αύξηση της ζήτησης για τα εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου. Το 2000, η Κίνα εισήγαγε από περίπου 23 χώρες, αλλά μέχρι το 2013 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 57. Η αύξηση αυτή αντικατοπτρίζει, σε μεγάλο βαθμό, την τεράστια επέκταση της ζήτησης της Κίνας, καθώς και τη διαφοροποίηση των προμηθειών για τη διασφάλιση πρώτων υλών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η πλειοψηφία των νέων προμηθευτών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας είναι οι αναπτυσσόμενες χώρες. Η Κίνα εισήγαγε εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου από 14 αναπτυσσόμενες χώρες το 2000 και περισσότερες από 40 το 2013, ποσοστό που αντιπροσώπευε περίπου το 75% του συνόλου των προμηθευτών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας εκείνο το έτος. Οι νέες εμπορικές ροές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου αυτού περιελάμβαναν σιδηρομετάλλευμα από τη Μαυριτανία και τη Σιέρα Λεόνε, βωξίτη από τη Γουινέα και άνθρακα από τη Μοζαμβίκη.
Ωστόσο, οι χαμηλότερες τιμές των βασικών προϊόντων από το 2014 άσκησαν πίεση σε ορισμένους μικρότερους παραγωγούς υψηλότερου κόστους και ο αριθμός των εμπορικών εταίρων της Κίνας μειώθηκε το 2014 και το 2015. Εν τω μεταξύ, η έναρξη της απαγόρευσης εξαγωγών πρώτων υλών στην Ινδονησία το 2014 συνέβαλε σε 18 % πτώση των εισαγωγών της Κίνας από αναπτυσσόμενες χώρες μεταξύ 2013 και 2015.
Συγκριτικά με τον αριθμό των εισαγωγών από τις αναδυόμενες οικονομίες, ο αριθμός των ανεπτυγμένων χωρών από τις οποίες η Κίνα εισάγει εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί πολύ λιγότερο, από περίπου 9 χώρες το 2000 σε 13 πέρυσι. Παρά τον μικρότερο αριθμό χωρών, ο όγκος των εισαγωγών από τις αναπτυγμένες οικονομίες αντιπροσώπευε περισσότερο από το 50% των συνολικών εισαγωγών χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας τα τελευταία τρία χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 90% της αύξησης των εισαγωγών χύδην ξηρού φορτίου στην Κίνα από τις ανεπτυγμένες χώρες μεταξύ 2000 και 2016 οφείλεται στην Αυστραλία.
Κοιτάζοντας μπροστά, το δίκτυο εφοδιασμού χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας μπορεί να συνεχίσει να επεκτείνεται. Το 2016, ο αριθμός των χωρών από τις οποίες η Κίνα εισήγαγε εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκε για πρώτη φορά μέσα σε τρία χρόνια.
Το δίκτυο εφοδιασμού χύδην ξηρού φορτίου της Κίνας, παρόλο τις κάποιες διαταραχές που βίωσε τα τελευταία χρόνια, παραμένει τεράστιο, συνδέοντας την Κίνα με ένα σημαντικό και αυξημένο αριθμό χωρών σε όλο τον κόσμο. Οι επενδύσεις της κυβέρνησης της Κίνας στο εξωτερικό καθώς και η μεγάλη πρωτοβουλία της για το έργο “One Belt, One Road” για την ανάπτυξη υποδομών στις αναδυόμενες οικονομίες είναι σημαντικοί παράγοντες που θα υποστηρίξουν περαιτέρω τη διαφοροποίηση του δικτύου προσφοράς χύδην ξηρού φορτίου στην Κίνα.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/WU HONG
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Η τεχνολογία τηλεχειρισμού και τεχνητής νοημοσύνης κάνει ένα αποφασιστικό άλμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) παρουσιάζει τα…

Η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων αμμωνίας ME-LGIA της Everllence αποτελεί ένα τεχνολογικό άλμα για τη ναυτική πρόωση, συνδυάζοντας την αρχή Diesel με εξελιγμένη τεχνολογία…

Ο αντιστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), και ο Pierre Éric Pommellet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Naval Group,…

Υπεγράφη η δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG στην Ουκρανία ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα για τη μεγάλη επένδυση στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθώς με την Α. Π.: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/97416/6779 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος…

Η Γαλλία υπέγραψε το Jeddah Amendment to the Djibouti Code of Conduct (DCoC-JA), μια περιφερειακή πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της πειρατείας, των ένοπλων ληστειών…

Σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το λειτουργικό τους κόστος αυξάνεται αισθητά σε σχέση με…

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβραδύνονται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (Climate Action Monitor 2025), η οποία καταγράφει την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ