
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε σήμερα η Επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε. κα Violeta Bulc, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων (ESPO). Η κα Bulc αναφέρθηκε σε σειρά ζητημάτων που απασχολούν τη λιμενική βιομηχανία, εκφράζοντας, παράλληλα, την δέσμευση της Επιτροπής να διασφαλίσει ότι τα λιμάνια θα λειτουργούν αποδοτικά προς όφελος των ευρωπαίων πολιτών καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό του εξωτερικού εμπορίου της Ε.Ε. διεξάγεται δια θαλάσσης.
Στόχος της Επιτρόπου είναι να εργαστεί προς την κατεύθυνση για μεγαλύτερη αυτονομία στη λειτουργία των λιμένων. Σε ό,τι αφορά τις προτεραιότητες της DG-MOVE αυτές περιλαμβάνουν:
1) Την περαιτέρω ψηφιοποίηση (digitalization) στη λιμενική βιομηχανία προκειμένου να απλοποιηθούν οι διοικητικές διαδικασίες. Μάλιστα, δήλωσε ότι προς τα τέλη του έτους θα υπάρξει σχετική έκθεση για την ανάπτυξη των single windows. Γενικότερα, η Επίτροπος δήλωσε υπέρμαχος της μετεξέλιξης των λιμένων σε smart ports.
2) Επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και λιμενικές υποδομές. Προς αυτήν την κατεύθυνση η πιστοποίηση και η συνεχής εκπαίδευση των εργαζομένων στη λιμενική βιομηχανία θα διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο
3) De-carbonization. Οι λιμένες πρέπει να επενδύσουν στις σχετικές τεχνολογίες αλλά και να αυξήσουν την διασυνδεσιμότητά τους, ιδίως με το σιδηροδρομικό δίκτυο προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές αέριων ρύπων και πρωτίστως του διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, οι λιμένες θα πρέπει να αυξήσουν τη συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη λειτουργία τους, να επενδύσουν στην χρήση του LNG, αλλά και στην κατασκευή τερματικών σταθμών για την παροχή LNG ως καυσίμου στα πλοία. Μάλιστα, τόνισε χαρακτηριστικά ότι στο πεδίο της βιώσιμης ανάπτυξης, τα λιμάνια θα πρέπει να παραδειγματιστούν από τα αεροδρόμια.
4) Κοινωνικός διάλογος ανάμεσα στους εμπλεκόμενους, στη λιμενική βιομηχανία, φορείς. Με αφορμή και τις πρόσφατες απεργίες στα ισπανικά λιμάνια, η Επίτροπος τόνισε τη σημασία του κοινωνικού διαλόγου, δηλώνοντας ότι «όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς εμπλέκονται σε εξαντλητικές διαδικασίες, και αντιπαραθέσεις, τότε κάποιος άλλος θα επωφεληθεί από την κατάσταση».
Η Επίτροπος ανακοίνωσε, επίσης, και τη σύσταση του European Ports Forum, το οποίο στην ουσία θα αποτελέσει την πλατφόρμα διαλόγου μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της λιμενικής βιομηχανίας. Στόχος να καθορισθούν κοινές πρωτοβουλίες για την βιώσιμη ανάπτυξη των λιμένων. Όπως τόνισε η κα Bulc, «Η διαδικασία των προσκλήσεων συμμετοχής στο Forum, το οποίο εξαγγέλθηκε σήμερα για πρώτη φορά, θα ξεκινήσει σύντομα».
Σε ερώτηση των Ναυτικών Χρονικών για το πως βλέπει η Επιτροπή την ανάπτυξη του νέου δρόμου του μεταξιού από την Κίνα (One Belt One Road project) και αν τον θεωρεί ευκαιρία ή απειλή για την ευρωπαϊκή βιομηχανία μεταφορών και τις γεωπολιτικές ισορροπίες, η κα Bulc απάντησε ότι σε πρώτη φάση η Επιτροπή παρακολουθεί τις κινήσεις της Κίνας και τις επενδύσεις που κάνει μέσω κρατικών εταιρειών σε ευρωπαϊκά λιμάνια. Δήλωσε, επίσης, ότι υπάρχουν εκτενείς συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές στο πλαίσιο του EU-China Summit, καθώς ο διάλογος είναι απαραίτητος για να υπάρξουν καθαρές θέσεις και προτεραιότητες. Βασικοί στόχοι του διαλόγου είναι να δοθεί έμφαση στην διασυνδεσιμότητα των δικτύων και των μέσων μεταφοράς ανάμεσα στην Κίνα και την Ε.Ε. Επίσης, να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει ενιαίο πλαίσιο, εναρμόνιση και τυποποίηση στο πεδίο των σχετικών πολιτικών με τις χώρες εκτός Ε.Ε., οι οποίες συμμετέχουν ως κόμβοι στον OBOR. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «βλέπει» τον OBOR ως διάδρομο (corridor), όπου βασίζεται και το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών, και όχι ως point-to-point δίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή αναμένεται να απευθύνει πρόσκληση στα κράτη εκτός Ε.Ε. που συμμετέχουν στον OBOR να εξετάσουν το ζήτημα υπό την οπτική του διαδρόμου.
Σε ό,τι αφορά την γεωπολιτική διάσταση του ζητήματος η κα Bulc σημείωσε χαρακτηριστικά, «Δεν πρέπει να εφησυχάσουμε, δεν πρέπει να μας πιάσουν στον ύπνο». Ενώ, προσέθεσε, πως πρέπει να συνεχίσουμε να θεωρούμε την Κίνα ανταγωνιστή. Μπορεί να συνεργαζόμαστε σε κάποιους τομείς αλλά πάντα θα είμαστε ανταγωνιστές. Μάλιστα, σημείωσε ότι οι κινήσεις της Κίνας δείχνουν ότι εξυπηρετούν μία στρατηγική για τη μετατροπή της σε παγκόσμια δύναμη. Για το λόγο αυτό, όπως τόνισε η κα Bulc, τα κράτη μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να μείνουν ενωμένα. Πρέπει να υπάρχει μία ολιστική προσέγγιση και πολιτική για την Κίνα στο πλαίσιο της Ε.Ε., καθώς έτσι ενισχύεται η θέση της αλλά και η θέση του κάθε κράτους μέλους, σε αντίθεση με το να κινείται το κάθε κράτος μέλος αυτόνομα στο συγκεκριμένο ζήτημα. Μάλιστα, τόνισε ότι η κινητικότητα της Κίνας σε σχέση με την Ε.Ε. θα αυξηθεί στο προσεχές μέλλον, καθώς εξαιτίας του τρόπου που κινούνται πολιτικά οι Η.Π.Α., το τελευταίο χρονικό διάστημα, η Κινα βλέπει στην Ε.Ε. έναν αξιόπιστο εταίρο.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντοναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιβάλλουν «πολύ αυστηρούς δασμού» στην Ρωσία σε 50 ημέρες εάν δεν υπάρξει…
Σκάφος της Frontex βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Βορειοδυτικά της Λέσβου μετά από πρόσκρουση σε ξέρα. Οι έξι επιβαίνοντες παρελήφθησαν καλά στην υγεία τους από…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Η τιμή του Βitcoin ξεπέρασε το επίπεδο των $123.000 για πρώτη φορά σήμερα, Δευτέρα 14 Ιουλίου, σηματοδοτώντας ένα ορόσημο για το κορυφαίο κρυπτονόμισμα παγκοσμίως.…
Η αξιοποίηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στη ναυτιλία δεν είναι νέα πρακτική, ωστόσο το «Blue Marlin» γίνεται το πρώτο πλοίο εσωτερικής ναυσιπλοΐας παγκοσμίως που αξιοποιεί ηλιακή…
Οι πλωτές ανεμογεννήτριες παρέχουντι μεγαλύτερη ευελιξία χωροθέτησης, μειωμένες οπτικές επιπτώσεις για παράκτιες κοινότητες και τη δυνατότητα για εγκατάσταση μονάδων μεγάλης ισχύος. Στο πλαίσιο αυτό,…
Με ανησυχητικούς ρυθμούς αυξήθηκαν τα περιστατικά πειρατικών επιθέσεων σε εμπορικά πλοία το α΄ εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με δεδομένα της ReCAAP. Η αύξηση ανήλθε…
Η ναυλαγορά τακτικών γραμμών εμφανίζει έντονες αυξομειώσεις τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, βάσει δεδομένων της Xeneta. Με την προσφορά να υπερβαίνει τις απαιτήσεις της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ