Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το LNG

Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το LNG

1011
Το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το LNG

Ο Χάρης Βαφειάς, ιδρυτής και πρόεδρος του ΔΣ της StealthGas Inc., παρουσιάζει τις σκέψεις του για το παρόν και το μέλλον των εξειδικευμένων δεξαμενοπλοίων:

Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι το 2017 θα είναι μια θετική χρονιά για τα LNG. Διαφαίνεται όμως ότι οι προβλέψεις θα διαψευστούν. Ποιοι είναι οι λόγοι για την παρατεταμένη ύφεση; Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο άμεσο μέλλον;

Πιστεύω πως όντως θα είναι μια καλή χρονιά για τα LNG η επόμενη. Ήδη έχουμε δει μια σταδιακή αύξηση των ναύλων αυτών των πλοίων, ενώ τα νεότευκτα μειώνονται. Σε συνδυασμό με την υψηλότερη τιμή πετρελαίου αλλά και την έμφαση των χωρών σε πιο καθαρά είδη ενέργειας, το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το αέριο. 

Πόσο πιστεύετε ότι θα επηρεάσει τη συγκεκριμένη αγορά η διαπλάτυνση της διώρυγας του Παναμά;

Η διαπλάτυνση του Παναμά είναι σίγουρα ένα πολύ σημαντικό έργο για όλα τα είδη των πλοίων. Τώρα, συγκεκριμένα για τα LNG πλοία, είναι οπωσδήποτε ένας ταχύτερος τρόπος μεταφοράς του αερίου από την Ανατολή στη Δύση και αντίστροφα. Ειδικά όταν οι ναύλοι γυρίσουν στα παλιά επίπεδα των 80-100.000 USD ημερησίως, όλο και περισσότεροι ναυλωτές θα προτιμούν την πιο γρήγορη διαδρομή για τα φορτία τους.

Η παρατεταμένη ύφεση στις τιμές του μαύρου χρυσού αντανακλά σε αναστολή δραστηριοτήτων και εργασιών τόσο σε θέματα εξόρυξης όσο και κατασκευής τερματικών σταθμών από τις μεγάλες πολυεθνικές. Πώς επηρεάζει η «δραματική» κατάσταση στις τιμές του πετρελαίου τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο της εξερεύνησης αλλά και της εμπορίας κοιτασμάτων φυσικού αερίου; Επίσης, η επιστροφή της Ιαπωνίας στην «πυρηνική ενέργεια» πόσο θα επηρεάσει τον κλάδο;

Σίγουρα η ύφεση στην τιμή του πετρελαίου επηρεάζει πολύ την παραγωγή αερίου είτε από shale είτε όχι. Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι τελευταία οι τιμές του πετρελαίου έχουν ανακάμψει και είναι γύρω στα 50 δολ./βαρέλι.

Οι μικρές εταιρείες δεν αντέχουν σε αυτές τις τιμές και κλείνουν. Όμως οι μεγαλύτερες και αυτές που έχουν μειωμένο κόστος εξόρυξης είναι break even σε αυτές τις τιμές και άρα θα συνεχίσουν να παράγουν.

Όσον αφορά την Ιαπωνία, σίγουρα επηρεάζει αρνητικά το LNG η επιστροφή στην πυρηνική ενέργεια, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι σημειώθηκε πάλι σεισμός στη Φουκουσίμα πριν από μερικές ημέρες και άρα η επιστροφή στην πυρηνική ενέργεια μπορεί να αργήσει πολύ ακόμα.

Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των ειδικών τερματικών σταθμών προβληματίζει τις ναυτιλιακές εταιρείες;

Αυτό είναι ένα κλασικό πρόβλημα στην αγορά αερίου. Τα πλοία παραδίδονται στην ώρα τους, ενώ οι σταθμοί πάντα καθυστερούν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης ή τεχνικών προβλημάτων. Σε αυτό οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να κάνουν και πολλά, εκτός από το να είναι λίγο πιο εγκρατείς όταν συζητούν για νέες παραγγελίες, ειδικά τώρα που οι περισσότερες γιάρδες είναι άδειες και προσφέρουν πολύ φθηνά πλοία αλλά και χρηματοδότηση για νέες παραγγελίες.

Συνέντευξη του κ. Χάρη Βαφειά στο περιοδικό Ναυτικά Χρονικά, 195, Δεκέμβριος 2016, σ. 34.

(Τα παλαιότερα τεύχη του περιοδικού μπορείτε να τα βρείτε σε ηλεκτρονική μορφή εδώ.)

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.