
Ο Χάρης Βαφειάς, ιδρυτής και πρόεδρος του ΔΣ της StealthGas Inc., παρουσιάζει τις σκέψεις του για το παρόν και το μέλλον των εξειδικευμένων δεξαμενοπλοίων:
Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι το 2017 θα είναι μια θετική χρονιά για τα LNG. Διαφαίνεται όμως ότι οι προβλέψεις θα διαψευστούν. Ποιοι είναι οι λόγοι για την παρατεταμένη ύφεση; Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο άμεσο μέλλον;
Πιστεύω πως όντως θα είναι μια καλή χρονιά για τα LNG η επόμενη. Ήδη έχουμε δει μια σταδιακή αύξηση των ναύλων αυτών των πλοίων, ενώ τα νεότευκτα μειώνονται. Σε συνδυασμό με την υψηλότερη τιμή πετρελαίου αλλά και την έμφαση των χωρών σε πιο καθαρά είδη ενέργειας, το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για το αέριο.
Πόσο πιστεύετε ότι θα επηρεάσει τη συγκεκριμένη αγορά η διαπλάτυνση της διώρυγας του Παναμά;
Η διαπλάτυνση του Παναμά είναι σίγουρα ένα πολύ σημαντικό έργο για όλα τα είδη των πλοίων. Τώρα, συγκεκριμένα για τα LNG πλοία, είναι οπωσδήποτε ένας ταχύτερος τρόπος μεταφοράς του αερίου από την Ανατολή στη Δύση και αντίστροφα. Ειδικά όταν οι ναύλοι γυρίσουν στα παλιά επίπεδα των 80-100.000 USD ημερησίως, όλο και περισσότεροι ναυλωτές θα προτιμούν την πιο γρήγορη διαδρομή για τα φορτία τους.
Η παρατεταμένη ύφεση στις τιμές του μαύρου χρυσού αντανακλά σε αναστολή δραστηριοτήτων και εργασιών τόσο σε θέματα εξόρυξης όσο και κατασκευής τερματικών σταθμών από τις μεγάλες πολυεθνικές. Πώς επηρεάζει η «δραματική» κατάσταση στις τιμές του πετρελαίου τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο της εξερεύνησης αλλά και της εμπορίας κοιτασμάτων φυσικού αερίου; Επίσης, η επιστροφή της Ιαπωνίας στην «πυρηνική ενέργεια» πόσο θα επηρεάσει τον κλάδο;
Σίγουρα η ύφεση στην τιμή του πετρελαίου επηρεάζει πολύ την παραγωγή αερίου είτε από shale είτε όχι. Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι τελευταία οι τιμές του πετρελαίου έχουν ανακάμψει και είναι γύρω στα 50 δολ./βαρέλι.
Οι μικρές εταιρείες δεν αντέχουν σε αυτές τις τιμές και κλείνουν. Όμως οι μεγαλύτερες και αυτές που έχουν μειωμένο κόστος εξόρυξης είναι break even σε αυτές τις τιμές και άρα θα συνεχίσουν να παράγουν.
Όσον αφορά την Ιαπωνία, σίγουρα επηρεάζει αρνητικά το LNG η επιστροφή στην πυρηνική ενέργεια, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι σημειώθηκε πάλι σεισμός στη Φουκουσίμα πριν από μερικές ημέρες και άρα η επιστροφή στην πυρηνική ενέργεια μπορεί να αργήσει πολύ ακόμα.
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των ειδικών τερματικών σταθμών προβληματίζει τις ναυτιλιακές εταιρείες;
Αυτό είναι ένα κλασικό πρόβλημα στην αγορά αερίου. Τα πλοία παραδίδονται στην ώρα τους, ενώ οι σταθμοί πάντα καθυστερούν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης ή τεχνικών προβλημάτων. Σε αυτό οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να κάνουν και πολλά, εκτός από το να είναι λίγο πιο εγκρατείς όταν συζητούν για νέες παραγγελίες, ειδικά τώρα που οι περισσότερες γιάρδες είναι άδειες και προσφέρουν πολύ φθηνά πλοία αλλά και χρηματοδότηση για νέες παραγγελίες.
Συνέντευξη του κ. Χάρη Βαφειά στο περιοδικό Ναυτικά Χρονικά, 195, Δεκέμβριος 2016, σ. 34.
(Τα παλαιότερα τεύχη του περιοδικού μπορείτε να τα βρείτε σε ηλεκτρονική μορφή εδώ.)
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ