Το οικονομικό περιβάλλον της ναυτιλίας

Το οικονομικό περιβάλλον της ναυτιλίας

276
Το οικονομικό περιβάλλον της ναυτιλίας

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Στον «αγώνα» της Ελλάδας με τους Θεσμούς, το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί στις καθυστερήσεις. Kαθυστερ ήσεις που αυτή την φορά έχουν αρχίσει και επιδιώκονται από την πλευρά των Θεσμών, με την Ελληνική πλευρά βέβαια να δίνει «πατήματα» ώστε οι Θεσμοί να λειτουργούν με αυτό τον τρόπο.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το αρχικό σχέδιο των μέτρων για την ρύθμιση του χρέους, που ήθελε έως τα τέλη Δεκεμβρίου να εφαρμοστούν τα βραχυπρόθεσμα, στα μέσα του 2017 τα μεσοπρόθεσμα και το 2018 θα γίνονταν οι τελικές συζητήσεις, άλλαξε και στην παρούσα φάση το σύνολο των ανωτέρω μέτρων ενοποιείται για να εφαρμοστεί στα τέλη του 2017 ή αρχές του 2018. Αυτό φυσικά σημαίνει ότι τα Ελληνικά ομόλογα δεν θα ενταχθούν ακόμη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, αλλά υπάρχει μία μικρή πιθανότητα η ΕΚΤ να δεχτεί μόνο τη συμφωνία για το πλαίσιο των μέτρων και όχι την υλοποίηση, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα δεχτεί τα Ελληνικά ομόλογα έως τον Απρίλιο του 2017.
Αναφορικά με την Ευρωζώνη, που παρά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης δεν έχει καταφέρει ακόμη να πλησιάσει τον στόχο για τον πληθωρισμό στο 2% και την απαιτούμενη βιώσιμη σταθεροποίηση της οικονομίας της, ο Otmar Issing, οικονομολόγος, πρώην μέλος του Δ.Σ της ΕΚΤ και ένας από τους αρχιτέκτονες του Ευρώ, δήλωσε πως η Ευρωζώνη είναι σαν μία ωρολογιακή βόμβα που αργά η γρήγορα θα εκραγεί. Συνεχίζοντας, χαρακτηριστικά επισήμανε ότι μία μέρα αυτό το φτιαγμένο από τραπουλόχαρτα σπίτι θα καταρρεύσει καθώς πρόκειται για μία περίπτωση που θα τα κουτσοκαταφέρνει, θα βγαίνει από τη μία κρίση και θα βυθίζεται κατευθείαν σε μία άλλη. Παράλληλα, επέκρινε την Ευρωζώνη για την πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης και προειδοποίησε πως μία έξοδος από την πολιτική αυτή καθίσταται όλο και πιο δύσκολη και οι συνέπειες δυνητικά θα μπορούσαν να είναι καταστροφικές. Να υπενθυμίσουμε πως ο Issing, ήταν από τους οικονομολόγους που το 2010 ήταν ενάντια στην διάσωση της Ελλάδας και της Ιρλανδίας, θεωρώντας ότι ουσιαστικά το θέμα δεν ήταν η διάσωση της Ελλάδας αλλά των Γερμανικών και Γαλλικών τραπεζών που χρηματοδοτούσαν την Ελλάδα.
Σε συνέχεια των οικονομικών στοιχείων από την Ιαπωνία όπου την προηγούμενη εβδομάδα αναφερθήκαμε στην πτώση των εξαγωγών και των εισαγωγών, αυτή την εβδομάδα ανακοινώθηκε η πτώση του δείκτη λιανικών πωλήσεων για 7ο συνεχόμενο μήνα. Συγκεκριμένα οι λιανικές πωλήσεις του Σεπτεμβρίου υποχώρησαν κατά -1,9% σε ετήσια βάση, με τις πωλήσεις στα καταστήματα μεγάλης κλίμακας να έχουν μειωθεί κατά -3,2%, καταδυκνείοντας την συνεχιζόμενη αδυναμία της εγχώριας κατανάλωσης.
Αναφορικά με την επενδυτική πολιτική της Κίνας, σύμφωνα με έκθεση της Price Waterhouce Coopers, Κινεζικές επιχειρήσεις επενδύουν ολοένα και περισσότερο σε Γερμανικές τεχνολογίες και Brands. Σύμφωνα με την εταιρεία, ο αριθμός των συγχωνεύσεων και εξαγορών έχει σχεδόν διπλασιαστεί συγκριτικά με πέρυσι επιδιώκοντας στρατηγικές αγορές σε τομείς κλειδιά στον χώρο της υψηλής τεχνολογίας, ενώ παρατηρείται ότι οι Κινέζοι δεν είναι μόνο καλοί εργοδότες αλλά βελτιώνουν και την προοπτική των εταιρειών.
Η Γερμανία αρχικά δεν είχε κανένα πρόβλημα με την αύξηση των επενδύσεων καθώς βοηθά στην αύξηση των θέσεων εργασίας, αλλά τελευταία το Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας έχει αρχίσει και εκφράζει τις ανησυχίες του, λόγω του ότι οι κινήσεις αυτές γίνονται με κρατικά κατευθυνόμενες και επιδοτούμενες προσπάθειες και εξετάζει την δυνατότητα παρέμβασης ενάντια σε επενδυτές εκτός της Ε.Ε και ειδικότερα από την Κίνα.
Αν θέλαμε να χαρακτηρίσουμε την ναυλαγορά θα την παρομοιάζαμε με αυτή της Παγκόσμιας οικονομίας όπου ταλανίζεται από μία επίμονη στασιμότητα σε μετριοπαθή επίπεδα και με το outlook αν όχι αρνητικό, τουλάχιστον ιδιαίτερα εύθραυστο.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.