
Του Μιχάλη Σαρλή, Ναυτιλιακού Συμβούλου
Την 1/9 το Κεντρικό Περιφερειακό Δικαστήριο της Σεούλ (Τμήμα 6 Πτωχεύσεων) ενέκρινε την αίτηση της Hanjin για την υπαγωγή της εταιρείας, σε αναμορφωτικές διαδικασίες (rehabilitation proceedings).
Η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί έκπληξη για τον κλάδο των τακτικών γραμμών όπου το τοπίο συνεχώς μεταβάλλεται όσο σε κανένα άλλο κλάδο της Ναυτιλίας και των μεταφορών γενικότερα.
Πριν από 15 χρόνια περίπου ο Πρόεδρος και CEO ενός από τους μεγαλύτερους liner operators, μου είχε πει ότι σε 20 χρόνια θα έχουν απομείνει 4-5 global carriers (2-3 Ευρωπαϊκές, 1-2 Ασιατικές και ίσως 1 Αμερικανική) και η προφητεία του επαληθεύεται.
Το 1996 λειτουργούσαν 23 σημαντικού μεγέθους εταιρείες τακτικών γραμμών συνασπισμένες σε 9 συμμαχίες (alliances). Σήμερα από αυτές έχουν απομείνει 13 εταιρείες πού συμμετέχουν σε 3 μόνο συμμαχίες. Στο διάστημα αυτό των 20 ετών το μερίδιο αγοράς των μεγάλων αυτών εταιρειών, είναι αυξημένο έναντι του μεριδίου στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς containers, που κατείχαν οι 23 τότε εταιρείες. Οι εταιρείες που δεν λειτουργούν πλέον, έχουν όλες απορροφηθεί από άλλες σε μία διαδικασία ενοποίησης (consolidation) πού συνεχίζεται, ενώ δεν υπήρξε πτώχευση μεγάλης εταιρείας τακτικών γραμμών που να οδήγησε σε εκκαθάρισή της. Σημειωτέον ότι οι αποδόσεις των εταιρειών, στην 20ετία αυτή, ήταν οριακές.
Η Hanjin λειτουργεί 99 πλοία (618.000 TEU) από τα οποία τα 36 είναι ιδιόκτητα και τα 63 ναυλωμένα. Από πλευράς slot capacity κατατάσσεται 8η μεταξύ των εταιρειών τακτικών γραμμών, συμμετέχει στο THE alliance μαζί με Hapag Lloyd, K Line, MOL, NYK και Yang Ming. Η κύρια αγορά της είναι το Transpacific.
Οι πιθανότερες εξελίξεις αναφορικά με την Hanjin είναι είτε να συγχωνευθεί με την Hyundai Merchant Marine (56 πλοία 390.000 TEU), προοπτική που ενισχύεται καθότι ο CEO δεν αντικαταστάθηκε, είτε να εξαγοραστεί (μερίδιο αγοράς και assets) από άλλον μεγάλο operator.
Συνεπεία της υπαγωγής της εταιρείας σε καθεστώς αναμόρφωσης, τα ναύλα από την Ασία στις ΗΠΑ (Δυτική και Ανατολική Ακτή) καθώς και στην Β. Ευρώπη, σημείωσαν άμεσα πολύ σημαντικές αυξήσεις που είναι αμφίβολο εάν θα διατηρηθούν δεδομένου του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών, ανεξάρτητα το εάν συμμετέχουν στην ίδια συμμαχία.
Οι συμμαχίες είναι αποκλειστικά επιχειρησιακού χαρακτήρα και όχι εμπορικού, περίπτωση πού θα αποτελούσε σοβαρή παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην τελετή υπογραφής μνημονίων συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για…

Μία ακόμα συμφωνία στα logistics, αυτή τη φορά με την Africa Oil Supply (AOS) στη Γουινέα, υπέγραψε πρόσφατα η NORDEN. Πρόκειται για τη δεύτερη τέτοια συμφωνία της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ