
Σύμφωνα με τον διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης των Δανών Εφοπλιστών, Simon Bergulf, είναι εξαιρετικά επείγουσα η ανάγκη συγκρότησης μίας κοινής ευρωπαϊκής ακτοφυλακής, που θα επιτρέψει την διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ αλλά και το συντονισμό των δράσεων έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο.
Όπως υποστηρίζει η Ένωση των Δανών Εφοπλιστών ο ρόλος της εμπορικής ναυτιλίας σε περιπτώσεις έρευνας και διάσωσης είναι σαφώς σημαντικός, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μία βιώσιμη λύση.
Ο Simon Bergulf σε άρθρο του στην εφημερίδα «Politiken» της Δανίας σημειώνει ότι πλησιάζει και πάλι εκείνη η εποχή αιχμής, όπου χιλιάδες πρόσφυγες θα επιλέξουν το επικίνδυνο ταξείδι που θα τους οδηγήσει από τις ακτές της Λιβύης προς την Ιταλία, αλλά ίσως και από τα παράλια της Τουρκίας εκ νέου προς τα ελληνικά νησιά.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, από τις αρχές του 2016 πάνω από 200.000 άτομα έχουν προσπαθήσει να περάσουν σε ιταλικό έδαφος, μέσα σε σκάφη ακατάλληλα για πλόες στην ανοικτή θάλασσα, με άμεσο τον κίνδυνο της βύθισής τους, όπως συνέβη και πρόσφατα στα ανοικτά των λιβυκών ακτών.
Στις περιπτώσεις αυτές ο ρόλος των πλοίων του εμπορικού ναυτικού είναι άκρως σημαντικός, με τα εμπορικά πλοία να προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια στις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης στα νερά της Μεσογείου, με δεδομένο ότι οι επιχειρησιακές ικανότητες των ευρωπαϊκών κρατών είναι σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκείς.
Ο Simon Bergulf σημειώνει στο άρθρο του ότι την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου ένα εμπορικό σκάφος της Δανίας διέσωσε συνολικά 127 άνδρες, γυναίκες και παιδιά, που επέβαιναν σε μία έτοιμη να βυθιστεί λέμβο. Αυτή ήταν και η πρώτη διάσωση που πραγματοποίησε δανέζικο εμπορικό πλοίο κατά το τρέχον έτος. Να σημειωθεί, ότι κατά το περασμένο έτος δανέζικα εμπορικά πλοία, που έπλεαν στη Μεσόγειο, κατάφεραν να διασώσουν πάνω από 2.600 πρόσφυγες.
Τα εμπορικά πλοία, επισημαίνει η Ένωση Δανών Εφοπλιστών, επιτελούν το έργο της έρευνας και της διάσωσης κάθε φορά που οι τοπικές αρχές των ευρωπαϊκών χωρών το ζητούν ή όταν τα ίδια τα μέλη του πληρώματος αντιληφθούν άτομα σε λέμβους ή σε σκάφη να διατρέχουν κίνδυνο. Αλλά σε κάθε περίπτωση αυτή είναι μία διαδικασία που δεν μπορεί να έχει μόνιμο χαρακτήρα, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες, δανέζικες ή μη, δε μπορούν να επωμιστούν ευθύνες, που αφορούν τους κρατικούς μηχανισμούς των ευρωπαϊκών χωρών. Άλλωστε «πώς μπορεί» τονίζει ο Simon Bergulf «ένα πλήρωμα 10-25 ατόμων ενός εμπορικού πλοίου που δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένο ή κατάλληλα εκπαιδευμένο να χειριστεί τέτοιες καταστάσεις»;
Για την Ένωση Δανών Εφοπλιστών αυτή η δράση της έρευνας και διάσωσης αφορά τα κράτη μέλη της ΕΕ και για αυτό βλέπει θετικά την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την δημιουργία μίας Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής, με στόχο την «κοινή διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ» και την «προστασία του χώρου Σένγκεν». Και για την Δανία, με δεδομένο ότι αποτελεί ένα από τα ναυτικά κράτη της Ευρώπης, η πρόκληση είναι να τελεσφορήσει όλη αυτή η πρωτοβουλία, και με την δική της συνδρομή μέσω μεταφοράς της τεχνογνωσίας της.
Η Ένωση Δανών Εφοπλιστών υποστηρίζει σθεναρά την άποψη ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα πρέπει να κινηθούν προς την κατεύθυνση της λήψης των αναγκαίων πρωτοβουλιών άμεσα, έτσι ώστε μέσα στο καλοκαίρι να ξεκινήσει η λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής. Και αυτό γιατί -σημειώνει ο διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης των Δανών Εφοπλιστών, Simon Bergulf -σαφώς και το εμπορικό ναυτικό διαδραματίζει ένα σπουδαίο ρόλο, αλλά δε μπορεί να αναλάβει περισσότερες ευθύνες από αυτές που του αναλογούν, αλλά και από αυτές που μπορεί να επιτελέσει.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης…

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος ισχυρών επιδόσεων για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά, ωστόσο ο τομέας των Panamaxes κινήθηκε σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ