
Η κυβέρνηση της Νορβηγίας προχώρησε προ ολίγων ημερών σε εκχώρηση νέων αδειών για εξόρυξη πετρελαίου σε περιοχές της Αρκτικής σε 13 εταιρείες. Μάλιστα, μία από τις περιοχές που δόθηκε άδεια για γεωτρήσεις είναι και ένα ανεξερεύνητο -μέχρι σήμερα- τμήμα της Θάλασσας του Μπάρεντς, προκαλώντας ισχυρές αντιδράσεις από αρκετές περιβαλλοντικές οργανώσεις.
Αυτή είναι η πρώτη φορά από το 1994 που η νορβηγική κυβέρνηση αποφασίζει να επιτρέψει γεωτρήσεις σε μία νέα θαλάσσια περιοχή. Και μάλιστα αυτό συμβαίνει ενώ η παραγωγή πετρελαίου στην χώρα έχει μειωθεί σε σχέση με το 2000 κατά σχεδόν 50%, λόγω της κατάρρευσης των τιμών του αργού, που με τη σειρά τους έχουν οδηγήσει σε μεγάλη μείωση και τα κρατικά έσοδα.
Επιπλέον, έχει ενδιαφέρον ότι τρεις από τις άδεις που δόθηκαν αφορούν σε οικόπεδα που γειτνιάζουν άμεσα με τα θαλάσσια σύνορα Νορβηγίας και Ρωσίας, σε μία περιοχή την οποία μέχρι πρότινος διεκδικούσαν και οι δύο χώρες και η οποία από το 2010 και μετά -έπειτα από σύναψη σχετικής συμφωνίας- βρίσκεται υπό την κυριότητα της Νορβηγίας.
Από αυτές τις συγκεκριμένες τρεις νέες άδειες, η μία δόθηκε στον κρατικό πετρελαϊκό γίγαντα Statoil, και αφορά στο βορειότερο θαλάσσιο οικόπεδο, για το οποίο έχουν δοθεί ποτέ δικαιώματα γεώτρησης από τη νορβηγική κυβέρνηση. Η δεύτερη άδεια δόθηκε, επίσης, σε μία νορβηγική εταιρεία την Det Norske, ενώ η τρίτη πήγε στην ρωσική Lukoil.
Από την πλευρά του ο υπουργός πετρελαίου και ενέργειας της χώρας Tord Lien σε δήλωσή του τόνισε ότι ανοίγει πλέον για τη Νορβηγία και την πετρελαϊκή της βιομηχανία ένα νέο σημαντικό κεφάλαιο. Και επισήμανε ότι «για πρώτη φορά προσφέρουμε νέες περιοχές για εξερεύνηση. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για αύξηση της απασχόλησης αλλά και οικονομικής ανάπτυξης».
Βέβαια, την αισιοδοξία της νορβηγικής κυβέρνησης δε συμμερίζονται οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Greenpeace. Με τον επικεφαλής της τελευταίας στη Νορβηγία να δηλώνει ότι το οικοσύστημα της Θάλασσας του Μπάρεντς είναι ιδιαιτέρως πλούσιο αλλά και ευαίσθητο και ότι εάν συμβεί ένα ατύχημα, όπως αυτό στον Κόλπο του Μεξικού στην πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου της BP, τότε αυτό θα σημάνει μία ανυπολόγιστη καταστροφή για αυτήν την θαλάσσια περιοχή.
Φωτό: flickr.com/GeirB
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντοναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιβάλλουν «πολύ αυστηρούς δασμού» στην Ρωσία σε 50 ημέρες εάν δεν υπάρξει…
Σκάφος της Frontex βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Βορειοδυτικά της Λέσβου μετά από πρόσκρουση σε ξέρα. Οι έξι επιβαίνοντες παρελήφθησαν καλά στην υγεία τους από…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Η τιμή του Βitcoin ξεπέρασε το επίπεδο των $123.000 για πρώτη φορά σήμερα, Δευτέρα 14 Ιουλίου, σηματοδοτώντας ένα ορόσημο για το κορυφαίο κρυπτονόμισμα παγκοσμίως.…
Η αξιοποίηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στη ναυτιλία δεν είναι νέα πρακτική, ωστόσο το «Blue Marlin» γίνεται το πρώτο πλοίο εσωτερικής ναυσιπλοΐας παγκοσμίως που αξιοποιεί ηλιακή…
Οι πλωτές ανεμογεννήτριες παρέχουντι μεγαλύτερη ευελιξία χωροθέτησης, μειωμένες οπτικές επιπτώσεις για παράκτιες κοινότητες και τη δυνατότητα για εγκατάσταση μονάδων μεγάλης ισχύος. Στο πλαίσιο αυτό,…
Με ανησυχητικούς ρυθμούς αυξήθηκαν τα περιστατικά πειρατικών επιθέσεων σε εμπορικά πλοία το α΄ εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με δεδομένα της ReCAAP. Η αύξηση ανήλθε…
Η ναυλαγορά τακτικών γραμμών εμφανίζει έντονες αυξομειώσεις τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, βάσει δεδομένων της Xeneta. Με την προσφορά να υπερβαίνει τις απαιτήσεις της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ