
Η οικονομία της Νορβηγίας τους τελευταίους μήνες αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, ακόμα και τον κίνδυνο να εισέλθει σε φάση ύφεσης, εξαιτίας της σημαντικής πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Η οικονομία της Νορβηγίας είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τον κλάδο του πετρελαίου, που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της. Με αυτό το δεδομένο, η μείωση στην παραγωγή πετρελαίου -λόγω των μειωμένων διεθνών τιμών του μαύρου χρυσού- έχει ήδη οδηγήσει από τον Ιανουάριο του 2014 σε απώλεια σχεδόν 30.000 θέσεων εργασίας, ενώ για πρώτη φορά το ποσοστό ανεργίας στη Νορβηγία έχει φτάσει το 4,6%, το υψηλότερο ποσοστό της τελευταίας δεκαετίας.
Για τους ειδικούς η Νορβηγία έχει πλέον εισέλθει σε φάση «ασθενείας» και μάλιστα την επονομαζόμενη «ολλανδική ασθένεια», που με άλλα λόγια σημαίνει την υπερβολική εξάρτηση μίας οικονομίας από έναν βιομηχανικό τομέα, που στην περίπτωση της Νορβηγίας είναι ο τομέας της παραγωγής πετρελαίου και βεβαίως φυσικού αερίου.
Και μπορεί την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες χρειάστηκαν να διέλθουν από περιόδους μεγάλης ύφεσης και επώδυνων μέτρων οικονομικής λιτότητας, οι Νορβηγοί αξιοποιώντας τα έσοδα από τις πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου μπορούσαν να ζουν με σχετικά μεγάλη άνεση. Αρκεί μόνο να σημειωθεί ότι οι τιμή του πετρελαίου Brent είχε αυξηθεί από $ 40 το βαρέλι στα τέλη του 2008 σε πάνω από $ 120 στις αρχές του 2011.
Όμως και στα χρόνια που ακολούθησαν μετά το 2011 η Νορβηγία συνέχιζε να θεωρείται ως μία από τις πλέον ευημερούσες χώρες του πλανήτη, με την τιμή του πετρελαίου Brent να κινείται στα υψηλά επίπεδα των $ 100 και $ 120 το βαρέλι.
Στη συνέχεια, όμως, και κυρίως μετά το 2013 όταν οι τιμές του πετρελαίου άρχισαν να πέφτουν, έγινε φανερό ότι πέρα από τη λάμψη της η νορβηγική οικονομία έχει γίνει απίστευτα ανισόρροπη.
Η πρωθυπουργός της Νορβηγίας, Erna Solberg, σημειώνει σε δηλώσεις της ότι ο πετρελαϊκός τομέας καθώς και ο τομέας παραγωγής φυσικού αερίου απέκτησε μεγάλη βαρύτητα για τη νορβηγική οικονομία τα τελευταία τέσσερα με πέντε έτη, με αποτέλεσμα η οικονομία της χώρας να αναπτύσσεται εν πολλοίς εξαιτίας των δύο αυτών τομέων.
Όμως το τελευταίο διάστημα με τις ανακοινώσεις για απολύσεις εκατοντάδων εργαζομένων από εταιρείες πετρελαϊκές και παραγωγής φυσικού αερίου να διαδέχονται η μία την άλλη, έχει καταστεί φανερό ότι η Νορβηγία βιώνει ένα ισχυρό σοκ και χρειάζεται άμεσα η λήψη μέτρων για αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, που μπορεί να οδηγήσει σε ύφεση το 2016 τη νορβηγική οικονομία.
Μάλιστα υπάρχουν περιοχές, όπως για παράδειγμα το Stavanger όπου και εδρεύει ο νορβηγικός πετρελαϊκός κολοσσός Statoil, που έχουν χτυπηθεί έντονα από την ανεργία και την ύφεση.
Όμως ακόμα και στην πρωτεύουσα της χώρας, το Όσλο, η κρίση έχει αρχίσει να δείχνει τις αρνητικές της συνέπειες, που ενισχύονται από τη συνεχώς αποδυναμούμενη κορώνα, εξέλιξη που κάνει την ζωή των Νορβηγών ολοένα και πιο ακριβή. Μάλιστα, ήδη αρκετοί Νορβηγοί επιλέγουν να περιορίσουν τις καταναλωτικές τους αγορές ακόμα και τις διακοπές τους, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, που κάνει την εμφάνισή της σιγά σιγά στην χώρα.
Η πρωθυπουργός Solberg μάλιστα, τονίζει, ότι κανείς πλέον δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το αύριο με δεδομένο ότι κανείς δεν γνωρίζει πως θα κινηθούν οι τιμές του πετρελαίου στο άμεσο μέλλον. Αυτός είναι και ο λόγος που ωθεί την πρωθυπουργό της χώρας και επικεφαλής του συντηρητικού κόμματος «Høyre» να τονίζει ότι «η νορβηγική οικονομία πρέπει να διαφοροποιηθεί».
Η ίδια υποστηρίζει, βέβαια, ότι η οικονομία της χώρας της θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την κρίση και να εξέλθει σε λίγο καιρό ισχυρότερη από αυτήν, πιο διαφοροποιημένη και βασισμένη στην πράσινη οικονομία.
Φωτό: Flickr.com/Sjonnie van der Kist
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ