Aνάλυση των κινδύνων κατά τη μεταφορά φορτίων κάρβουνου

Aνάλυση των κινδύνων κατά τη μεταφορά φορτίων κάρβουνου

951
Aνάλυση των κινδύνων κατά τη μεταφορά φορτίων κάρβουνου

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Gard P&I Club κατά το τελευταίο διάστημα έχουν σημειωθεί εν πλω μία σειρά από περιστατικά αυτανάφλεξης κάρβουνου. Με αφορμή αυτά τα περιστατικά το Club παρουσιάζει μια ανάλυση για τους κινδύνους που υπάρχουν κατά τη μεταφορά του συγκεκριμένου φορτίου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί πρόσφατο περιστατικό με αυτανάφλεξη κάρβουνου που σημειώθηκε στην περιοχή του Richard’s Bay στη Νότιο Αφρική. Συγκεκριμένα, ενώ το δηλωτικό φορτίου IMSBC ανέφερε πως το φορτίο δεν κινδύνευε από αυτανάφλεξη (not self-heating) αλλά ούτε υπήρχε δυνατότητα έκλυσης μεθανίου στην ατμόσφαιρα, τελικώς μετά από ενδελεχή εξέταση από ειδικούς επιθεωρητές διαπιστώθηκε ότι υπήρχε κίνδυνος τόσο για αυτανάφλεξη όσο και για έκλυση μεθανίου.
Για τον παραπάνω λόγο, το Club συμβουλεύει τα μέλη του να διαχειρίζονται όλα τα φορτία κάρβουνου ως ύποπτα για αυτανάφλεξη μέχρι να διαβεβαιώσουν για το αντίθετο ειδικοί επιθεωρητές.
Επειδή η αυτανάφλεξη μπορεί να προκαλέσει ακόμα και το θάνατο, συστήνεται στους πλοιάρχους σε περίπτωση που έχουν επιφυλάξεις για το φορτίο κάρβουνου που μεταφέρουν η άμεση επικοινωνία τους με το αντίστοιχο Club. Παράλληλα θα πρέπει να λαμβάνουν τα παρακάτω μέτρα προφύλαξης:
• Σε κάθε φόρτωση κάρβουνου πρέπει να πραγματοποιούνται σε τακτική βάση μετρήσεις της θερμοκρασίας του φορτίου. Συγκεκριμένα, ο πλοίαρχος θα πρέπει να παρακολουθεί την διακύμανση της θερμοκρασίας του κάρβουνου κατά την φόρτωση στο πλοίο ακόμα και εάν το φορτίο δηλώνεται ως μη αυτοαναφλεγόμενο. Και αυτό γιατί εάν δεν έχουν δηλωθεί σωστά τα στοιχεία του φορτίου κάρβουνου υπάρχει κίνδυνος για αυτανάφλεξη σε θερμοκρασίες άνω των 55 °C. Ως εκ τούτου συνίσταται σε κάθε περίπτωση ο πλοίαρχος να ζητά επιθεώρηση από ειδικούς για την εξακρίβωση των στοιχείων που έχουν δηλωθεί για το φορτίο.
• Συχνά οι μετρήσεις θερμοκρασίας των φορτίων κάρβουνου παρέχονται από το ίδιο το terminal. Οι μετρήσεις αυτές, όμως, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με σχετική επιφύλαξη και ως εκ τούτου το Club προτρέπει τους πλοιάρχους να ελέγχουν την θερμοκρασία στα αμπάρια του πλοίου κάθε φορά που υπάρχει «νεκρός χρόνος», όπως σε κάποια διακοπή ή καθυστέρηση κατά την φόρτωση του κάρβουνου.
• Εκτός από τη μέτρηση της θερμοκρασίας θα πρέπει να πραγματοποιούνται και έλεγχοι για την παρουσία εύφλεκτων αερίων μέσα στα αμπάρια, ειδικά για παρουσία μεθανίου. Το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο για παρουσία μεθανίου αντιστοιχεί στο 20% του Lower Explosive Limit (LEL). Να σημειωθεί ότι καθώς το μεθάνιο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα, βρίσκεται σε μεγαλύτερη πυκνότητα στην οροφή του αμπαριού.
• Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στον εξοπλισμό και τη σωστή συντήρηση του συστήματος πυρασφάλειας του πλοίου και ειδικά του αμπαριού.
Αξίζει να αναφερθεί πως φορτία κάρβουνου που έχουν δηλωθεί ως αυτοαναφλεγόμενα δεν θα πρέπει να στοιβάζονται μαζί με κάρβουνο που έχει δηλωθεί ως «δυνάμενο να εκλύσει μεθάνιο» (liable to emit methane), καθώς υπάρχει πολύ σοβαρός κίνδυνος έκρηξης.
Η συνήθης πρακτική που ακολουθείται για την αποφυγή φαινομένων αυτανάφλεξης είναι η αεροστεγής μόνωση του φορτίου κάρβουνου, περιορίζοντας έτσι την εισαγωγή οξυγόνου. Από την άλλη για τα φορτία κάρβουνου που αναδύουν μεθάνιο συστήνεται ο εξαερισμός του αμπαριού. Στην περίπτωση που το πλοίο είναι εν πλω οι κανονισμοί ασφαλείας ορίζουν ότι προηγείται ο εξαερισμός αντί της αεροστεγούς μόνωσης.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.