
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA
Όπως αναφέραμε στη χθεσινή παγκόσμια οικονομική ανάλυση ο δείκτης BDI συνεχίζει την οριακή πτωτική του διόρθωση, όπου εν μέρει οφείλεται και στις αργίες στην Κίνα, οπότε αναμένουμε από την επόμενη εβδομάδα να δούμε τι τάση θα ακολουθήσει αν και υπάρχει μία ανησυχία ότι η ανοδική περίοδος, όπως ιστορικά αποδεικνύεται το τελευταίο τρίμηνο, θα είναι περιορισμένη σε διάρκεια και όχι τόσο θεαματική.
Στην προηγούμενη μας ανασκόπηση αναφερθήκαμε στις γενικές διορθωτικές πτωτικές προβλέψεις του WTO για την πορεία του Παγκόσμιου Εμπορίου, τις οποίες συγκεκριμενοποίησε, εκτιμώντας τες στο 2,8% για το 2015 από 3,3%, σημαντική διόρθωση και στο 3,9% από 4% για το 2016, οριακή διόρθωση.
Θεωρούμε ότι βάσει των δεδομένων που επικρατούν στην Παγκόσμια οικονομία, η οποία καθορίζει την πορεία του Παγκόσμιου Εμπορίου, ενδεχομένως η πρόβλεψη του WTO για αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου στο 3,9% το 2016 να είναι «λίγο» αισιόδοξη, καθώς το Παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι το 2016 θα πρέπει να απορροφήσει αρκετούς κραδασμούς, όπως αύξηση επιτοκίων, υποτιμήσεις νομισμάτων, επιβράδυνση αναπτυσσόμενων οικονομιών συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, μείωση της τιμής των εμπορευμάτων κλπ.
Αναλύοντας τα πρόσφατα στοιχεία, ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων του 2ου τριμήνου του 2015 δεν κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα συγκριτικά με το 1ο τρίμηνο του 2015 το οποίο δεν ήταν καθόλου καλό, αλλά και με το αντίστοιχο του 2014.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία, ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων των Supramax του 2ου τριμήνου το 2015 έκλεισε στα $ 6,766 όταν το 1ο τρίμηνο του έτους έκλεισε στα $ 6,434 και το αντίστοιχο 2ο τρίμηνο του 2014 στα $ 8,982. Στα Panamax ο μέσος όρος του 2ου τριμήνου φέτος ήταν στα $ 5,183, έναντι $ 4,185 το προηγούμενο τρίμηνο και $ 6,034 το 2ο τρίμηνο του 2014. Κλείνοντας, τα Capes το 2ο τρίμηνο του έτους είχαν μέσο όρο $ 4,600 με $ 4,582 το 1ο τρίμηνο και $ 11,901 το αντίστοιχο 2ο τρίμηνο του 2014.
Παράλληλα, αναλύοντας και τα στοιχεία της προσφοράς και ζήτησης σε συνδυασμό με τα ανωτέρω στοιχεία για τον μέσο όρο των ημερησίων εσόδων καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο δείκτης στην παρούσα φάση, δηλαδή τον τελευταίο χρόνο, επηρεάζεται πιο πολύ από την μειωμένη ζήτηση παρά από την αύξηση της προσφοράς.
Σχετικά με την προσφορά πλοίων, το πρώτο εξάμηνο του έτους παραδόθηκαν κάτω από 27 εκ. DWT και συγκεκριμένα έπεσαν στο νερό 110 Handysize, 159 Handymaxes/Supramaxes, 88 Panamaxes/Kamsarmaxes και 57 Capes. Την ίδια στιγμή, οι διαλύσεις το πρώτο εξάμηνο έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ, καθώς 300 πλοία άνω των 10,000 DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση, έχοντας σαν αποτέλεσμα η αύξηση του στόλου και συγκεκριμένα στα Handysize και τα Capes να είναι ουσιαστικά μηδενική.
Στον αντίποδα, σχετικά με την ζήτηση, το 2ο τρίμηνο του έτους υπήρξε μία ελαφριά βελτίωση συγκριτικά με το 1ο τρίμηνο που δεν ήτανε και ιδιαίτερα θετικό. Αναλύοντας τη ζήτηση σε τονομίλια, είναι χαρακτηριστικό πως η ζήτηση το 2ο τρίμηνο αυξήθηκε κατά 1% συγκριτικά με το 1ο τρίμηνο του έτους αλλά παρέμεινε μειωμένη κατά -1% συγκριτικά με το αντίστοιχο 2ο τρίμηνο του 2014.
Τα στοιχεία αυτά συμπίπτουν και αιτιολογούν τη συμπεριφορά και τις αυξομειώσεις του μέσου όρου ημερησίων εσόδων όπως τα περιγράψαμε παραπάνω, όπου το 2ο τρίμηνο του 2015 ήταν καλύτερο από το 1ο αλλά χειρότερο από το αντίστοιχο 2ο του 2014.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘ERMIS’ και το ‘ALPINE TRADER’ 53.800 DWT (2009 – Jiangsu Eastern) αγοράστηκαν en bloc από Αμερικανικά συμφέροντα στα $ 20 εκ., το ‘GL OBAL ACE’ 52.301 DWT (2004 – Oshima) πουλήθηκε στα $ 7.8 εκ. και το ‘LOTUS’ 52.416 DWT 52.416 DWT (2001 – Hyundai), Tess 52, αγοράστηκε από Έλληνες στα χαμηλά $ 6 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘NEW LAUREL’ 31.025 DWT (1999 – Hyundai) πουλήθηκε στα υψηλά $ 4.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα LR 1, το ‘GENMAR COMPANION’ και το ‘GENMAR COMPATRIOT’ 72.749 DWT (2004 – Dalian), πουλήθηκαν en bloc σε Γερμανικά συμφέροντα στα $ 22 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Handysize, το ‘ELBANK ITALY’ 36.993 DWT (2006 – Hyundai), ICE 1A, αγοράστηκε από την Maersk Tankers στα $ 18 εκ. περίπου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Εγκαινιάζουμε ένα σύγχρονο σύστημα προσομοίωσης, που θα επιτρέψει στα στελέχη μας να αποκτούν σε ελεγχόμενα και κλιμακούμενα σενάρια, την εμπειρία η οποία απαιτείται. Είμαστε…

Αεροσκάφος της Aegean Airlines από την Αθήνα προσγειώθηκε σήμερα στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Βαγδάτης – στην πρώτη απευθείας πτήση που εκτελεί έπειτα από 35…

Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) convened the 39th Hellenic Marine Technical Committee meeting in Athens on December 3, bringing together leading stakeholders of…

Σφίγγει ο κλοιός της ΕΕ προς τη Μόσχα με το καθεστώς κυρώσεων σε βάρος νομικών και φυσικών προσώπων που διευκολύνουν το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου…

Σε κλίμα άρτιας συνεργασίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ενεργώντας υπό την ιδιότητά του ως εργοδοτικός σύνδεσμος, υπέγραψε στις 15 Δεκεμβρίου 2025 την ανανέωση της…

Η CEVA Logistics ανακοίνωσε στις 15 Δεκεμβρίου την υπογραφή συμφωνίας αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% του Fagioli Group, που επίσης δραστηριοποιείται στα…

Σε τροχιά «στρατοσφαιρικής» ανόδου κινείται η αγορά του χαλκού, σύμφωνα με το CNBC, με τις τιμές spot στο London Metals Exchange (LME) να καταγράφουν…

Tη συμφωνία της για την απόκτηση της σκανδιναβικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Grieg Shipbrokers ανακοίνωσε η SSY. Η Grieg Shipbrokers, η οποία θα ενταχθεί στην SSY…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ