
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Με αμείωτο, η πιο σωστά με εντεινόμενο ενδιαφέρον, η παγκόσμια οικονομική κοινότητα παρακολουθεί της εξελίξεις στην Ευρωζώνη και ιδιαίτερα όσον αφορά τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τις επικείμενες διαπραγματεύσεις.
Πολλοί, ιδιαίτερα από το εσωτερικό περιβάλλον, παρομοιάζουν την τρέχουσα κατάσταση με την ανάλυση της οικονομικής θεωρίας, της «Θεωρίας των Παιγνίων», που ακολουθεί ο υπουργός Οικονομικών, η οποία αναμφισβήτητα μας είχε «γοητέψει» όταν την διδαχθήκαμε, αλλά δεν παύει να είναι μία σημαντική μεν, θεωρία δε.
«Παίγνιο» είναι η κατάσταση εκείνη κατά την οποία δύο η περισσότεροι ορθολογικοί παίκτες με αντικρουόμενους στόχους επιλέγουν τρόπους ενέργειας δημιουργώντας συνθήκες αλληλεξάρτησης. Αυτοί που συμμετέχουν σε ένα παίγνιο περισσότερων προσώπων μπορούν να σχηματίσουν κατά τη διάρκεια του παιγνίου μία συμμαχία διαρκείας ή περιορισμένου χρόνου, οπότε μεταφερόμαστε πάλι στα παίγνια δύο προσώπων. Όλα τα παίγνια περιέχουν το χαρακτηριστικό του ανταγωνισμού μεταξύ των παικτών τους και το αποτελέσμά τους οδηγεί σε παίγνια μηδενικού αθροίσματος (Zero Sum Game) όπου η ζημία του ενός είναι το κέρδος του άλλου η σε παίγνια μη μηδενικού αθροίσματος όπου η λύση επέρχεται μέσω ισορροπίας (Nash Equilibrium).
Στην παρούσα φάση, δεν μπορούμε να προεξοφλήσουμε ότι οι παίκτες λειτουργούν απόλυτα ορθολογικά και σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συμμαχίες από την πλευρά της Ελλάδας ώστε να έχουμε κάποια βεβαιότητα ότι η λύση θα επέλθει μέσω ισορροπίας (Nash Equilibrium).
Την ίδια στιγμή, αισιόδοξα είναι τα μηνύματα από την Ε.Ε., καθώς για πρώτη φορά από το 2007 όλα τα κράτη μέλη της Ένωσης θα έχουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης.
Η Κομισιόν αναβάθμισε την ανάπτυξη για την Ευρωζώνη στο 1,3% από 1,1% και για το 2016 στο 1,9% από 1,7% επισημαίνοντας όμως τον κίνδυνο των γεωπολιτικών εντάσεων, την απόκλιση στη νομισματική πολιτική που ακολουθούν μεγάλες οικονομίες, αλλά και την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Παράλληλα, για τρίτο διαδοχικό μήνα και με τον ταχύτερο ετήσιο ρυθμό σε διάστημα οκτώ μηνών, κατά 0,3% αυξήθηκαν οι λιανικές πωλήσεις το Δεκέμβριο, ενώ σε ετήσιο επίπεδο αυξήθηκαν κατά 2,8%.
Ταυτόχρονα, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο βρέθηκε ο συνολικός δείκτης PMI τον Ιανουάριο, στις 52,6 μονάδες όπου μεταξύ των 4 μεγαλύτερων οικονομιών, η παραγωγή επεκτάθηκε σε Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία, αλλά η πτωτική πορεία της Γαλλίας συνεχίζεται επί ένατο μήνα. Αντίστοιχα, ο PMI υπηρεσιών ενισχύθηκε στο 52,7 από 51,6 το Δεκέμβριο.
Στις ΗΠΑ, το εμπορικό έλλειμμα εκτινάχθηκε σε υψηλό 2 ετών στα $ 46,6 δισ. τον Δεκέμβριο, κυρίως λόγω των μεταβολών στις αγορές πετρελαίου, αν και ρόλο είχε και η άνοδος του δολαρίου και η μείωση της Παγκόσμιας ζήτησης. Το έλλειμμα αυξήθηκε κατά 17,1% με τις εξαγωγές να μειώνονται κατά 0,8% και τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 2,2%.
Στην Κίνα, τα στοιχεία για το Εμπορικό ισοζύγιο κατέδειξαν περαιτέρω εξαγωγική αποδυνάμωση με τις εξαγωγές να υποχωρούν 3,3% τον Ιανουάριο σε ετήσια βάση, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν 19,9%.
Την ίδια στιγμή, το Πεκίνο ανακοίνωσε νέα μείωση στο λόγο υποχρεωτικών τραπεζικών αποθεμάτων κατά 0,5% στο 19,5% με στόχο την αύξηση της ρευστότητας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Η μείωση αυτή είναι το αντίστοιχο με μείωση επιτοκίων σε οποιαδήποτε ανεπτυγμένη οικονομία.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα με $ 128 δισ. ξεπέρασε τις ΗΠΑ με $ 86 δισ. και έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο σε άμεσες ξένες επενδύσεις, ύστερα από την εφαρμογή ελκυστικών πολιτικών προς αυτό το στόχο, επιβεβαιώνοντας την νέα πολιτική προς φιλελευθεροποίηση της αγοράς.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ