
Ένα διαφορετικό υπουργείο Ναυτιλίας επιδιώκει να δημιουργήσει ο αναπληρωτής υπουργός Θοδ. Δρίτσας, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης.
Στόχος του κ. Δρίτσα είναι οι υπηρεσίες επιτελικού σχεδιασμού όλων των τομέων της ναυτιλίας να περάσουν σταδιακά και μετά από μελέτη και διαβούλευση στις πολιτικές δομές του υπουργείου με αναβαθμισμένη αξιοποίηση τόσο του πολιτικού προσωπικού όσο και στελεχών του Λιμενικού Σώματος.
Αναφερόμενος απαριθμώντας τα άμεσα ζητήματα «τεράστιας σημασίας», όπως τα χαρακτήρισε, σημείωσε :
Στην κατεύθυνση αυτή, οι προγραμματικοί στόχοι της κυβέρνησης είναι:
Η αναβάθμιση του ρόλου του πολιτικού προσωπικού του υπουργείου.
Η δημιουργία νέων λειτουργικών οργανογραμμάτων.
Η ανάπτυξη απαραίτητων εργαλείων για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με την ενίσχυση της στελέχωσης και την πιστοποίηση της αρμόδιας Διεύθυνσης.
Τι δήλωσε για την ποντοπόρο ναυτιλία
Αναφερόμενος στο μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου ο κ. Δρίτσας απαρίθμησε τους κρίσιμους τομείς αρχής γενομένης από την ποντοπόρο ναυτιλία για την οποία δήλωσε τα εξής:
«Κατ’ αρχήν η ποντοπόρος ναυτιλία είναι αναμφίβολα ο πιο δυναμικός τομέας της ελληνόκτητης ναυτιλιακής δραστηριότητας. Το γεγονός ότι πρόκειται για διεθνοποιημένη δραστηριότητα δεν μειώνει καθόλου τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει σε αυτή η ελληνική σημαία. Θέλουμε την ελληνική σημαία ισχυρή στην παγκόσμια ναυτιλία. Είναι όμως σαφώς μονομερής κάθε υποβάθμιση της συνεισφοράς του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας, ιδιαίτερα των ναυτικών σε αυτό το δυναμισμό. Ιδιαίτερα σήμερα στις συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής καταστροφής που περνάει η χώρα μας και βιώνει ο λαός μας, είναι επιτακτικά αναγκαία η αύξηση της ανταπόδοσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου προς την ελληνική κοινωνία. Η ανταπόδοση αυτή πρέπει να περιλάβει πρώτα από όλα την ενίσχυση της απασχόλησης όπως αναφέρθηκε παραπάνω αλλά και να επεκταθεί. Παράλληλα πρέπει να ξανανοίξει, αλλά αυτή τη φορά με σοβαρούς και ρεαλιστικούς όρους, η συζήτηση για την ανάδειξη του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο, δηλαδή η συζήτηση για τη διαμόρφωση των αναγκαίων προϋποθέσεων γι΄αυτό».
Για τα λιμάνια και τις μαρίνες
Στην ομιλία του ο αναπληρωτής υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ δηλώνοντας ότι ήδη έχει σταματήσει η ιδιωτικοποίηση τους.
Όπου υπάρχει εγκαθιδρυμένη εκμετάλλευση λιμανιών ή μαρινών από ιδιώτες, τα τέσσερα αναγκαία προαπαιτούμενα είναι: α) η κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων, β) η προστασία του περιβάλλοντος και γ) η διασφάλιση εμπλοκής μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε αυτή την παραγωγική δραστηριότητα με στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της κοινωνικής ωφέλειας και δ) η διαφάνεια.
Τα λιμάνια όπως και οι μαρίνες δεν θα είναι πια παραδεκτό να αποτελούν χώρους ανάπτυξης λαθρεμπορίου καυσίμων, εισφοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας.
Η ένταξη των μεγάλων κυρίως λιμανιών στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, η αξιοποίηση των εργαζομένων και της εμπειρίας τους στην πορεία αυτή, η ουσιαστική σύνδεση των λιμανιών με τις τοπικές κοινωνίες αλλά και η συμμετοχή τους στη διοίκηση και στον έλεγχο της λειτουργίας τους είναι μερικά από τα προαπαιτούμενα του συνολικού σχεδίου.
Στη συνέχεια στάθηκε ιδιαίτερα στα λιμάνια του Ηρακλείου, του Βόλου και της Θεσσαλονίκης σημειώνοντας ότι λόγω έλλειψης προσωπικού κρίσιμων ειδικοτήτων απειλούνται με κατάρρευση.
Κλείνοντας την ομιλία του για τα λιμάνια ο κ. Δρίτσας τόνισε ότι «ουσιαστικό ζήτημα για τη λειτουργία των λιμανιών είναι η διαχείριση των αποβλήτων πλοίων με την εξάλειψη των φαινομένων αδιαφανών μονοπωλιακών πρακτικών που και το κόστος λειτουργίας των πλοίων επιβαρύνουν και η περιβαλλοντική προστασία καθίσταται ανύπαρκτη αλλά και απαράδεκτα φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς γεννούν. Ήδη μετά το περιστατικό απόπειρας δωροδοκίας στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας προχωράμε στην επανεξέταση όλων των συμβάσεων διαχείρισης αποβλήτων σε όλα τα λιμάνια της χώρας. Εννοείται βέβαια ότι θα επανεξεταστεί και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».
Δημόσιο δίκτυο ακτοπλοΐας
Στο στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης περιλαμβάνονται επίσης :
Ναυτική εκπαίδευση
Λιτότερες ήταν οι αναφορές του για τη ναυτική εκπαίδευση για την οποία ζήτησε κατοχύρωση, ο επανασχεδιασμός και ποιοτική αναβάθμιση ενώ μίλησε για την αξιοποίηση καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και ουσιαστική στήριξη της ιδιαίτερης συνεισφοράς των ναυτοδασκάλων.
Επίσης σημείωσε:
Συντάξεις, ΝΑΤ και Οίκος του Ναύτου
Επιγραμματικά επίσης αναφέρθηκε:
Κλείνοντας την ομιλία του ο αναπληρωτής υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στον ανασχεδιασμό της οργάνωσης και λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος για τα οποία ο κ. Δρίτσας θα στοχεύσει στα παρακάτω σημεία:
Ποιοι είναι οι στόχοι εν γένει
Τελειώνοντας την παρουσίαση των προγραμματικών θέσεων για το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ο νέος αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι για να πραγματοποιηθούν αυτοί οι σχεδιασμοί και οι αναγκαίες μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις χρειάζεται:
Η αναβάθμιση του ρόλου του πολιτικού προσωπικού του υπουργείου.
Η δημιουργία νέων λειτουργικών οργανογραμμάτων.
Η ανάπτυξη απαραίτητων εργαλείων για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με την ενίσχυση της στελέχωσης και την πιστοποίηση της αρμόδιας διεύθυνσης.
Οι θεσμικές και λειτουργικές παρεμβάσεις για τον έλεγχο των πλοίων, για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την πρόληψη ατυχημάτων, για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ειδική έμφαση στη στελέχωση και αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων.
Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε κρίσιμες για τον κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας λειτουργικές περιοχές που σχετίζονται με τη διαχείριση και το μητρώο των νηολογούμενων πλοίων, τη διαχείριση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, την έκδοση πιστοποιητικών πλοίων που απαιτούνται για τον απόπλου των πλοίων και την εναρμόνιση με τους διεθνείς κανονισμούς
Η υιοθέτηση νέου σύγχρονου μοντέλου ολοκληρωμένης ψηφιακής εξυπηρέτησης των συναλλασσομένων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ