Επιδιώκω ένα διαφορετικό ΥΝΑ, χωρίς ανορθολογισμούς, στεγανά, σύγχυση ρόλων και αρμοδιοτήτων

Επιδιώκω ένα διαφορετικό ΥΝΑ, χωρίς ανορθολογισμούς, στεγανά, σύγχυση ρόλων και αρμοδιοτήτων

77
Επιδιώκω ένα διαφορετικό ΥΝΑ, χωρίς ανορθολογισμούς, στεγανά, σύγχυση ρόλων και αρμοδιοτήτων

Ένα διαφορετικό υπουργείο Ναυτιλίας επιδιώκει να δημιουργήσει ο αναπληρωτής υπουργός Θοδ. Δρίτσας, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης.

Στόχος του κ. Δρίτσα είναι οι υπηρεσίες επιτελικού σχεδιασμού όλων των τομέων της ναυτιλίας να περάσουν σταδιακά και μετά από μελέτη και διαβούλευση στις πολιτικές δομές του υπουργείου με αναβαθμισμένη αξιοποίηση τόσο του πολιτικού προσωπικού όσο και στελεχών του Λιμενικού Σώματος.

Αναφερόμενος απαριθμώντας τα άμεσα ζητήματα «τεράστιας σημασίας», όπως τα χαρακτήρισε, σημείωσε :

  • Πρώτον είναι η δραστική μείωση της ανεργίας των ναυτικών και η επανακαταξίωση του ναυτικού επαγγέλματος. Εξαγγείλαμε ήδη στην τελετή παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου την πρόσκληση μας προς κάθε κατεύθυνση για μια νέα ισχυρή και βιώσιμη συμφωνία που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς κυρίως στην ποντοπόρο ναυτιλία, στην ακτοπλοΐα, στα τουριστικά σκάφη. Λύσεις μπορούν να εξεταστούν πολλές. Σταθερή προϋπόθεση όμως για μια έντιμη συμφωνία δεν μπορεί παρά να είναι οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
  • Δεύτερον είναι ο τερματισμός της απλήρωτης εργασίας των ναυτικών, φαινόμενο που ενδημεί κυρίως στην ακτοπλοΐα και εμφανίζεται μάλιστα ακόμα και σε πλοία που εκτελούν δρομολόγια με κρατική επιδότηση. Στη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Ένωσης Ακτοπλόων πήραμε τη διαβεβαίωση ότι το αργότερο μέχρι το Πάσχα δεν θα υπάρχει ούτε ένας ναυτικός απλήρωτος. Μελετάμε ήδη συνδυαστικά μέτρα για να εκλείψει αυτό το φαινόμενο.
  • Τρίτον είναι η ομαλή και τακτική διεξαγωγή όλων των προγραμματισμένων δρομολογίων και η ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων μη εκτέλεσης από κάθε αιτία. Ήδη αποφασίσαμε τη διενέργεια τεχνικών ελέγχων ώστε πολύ σύντομα το Υπουργείο να διαθέτει μια πλήρη εικόνα για την έγκαιρη πρόληψη βλαβών που αποδρομολογούν πλοία. Πρόκειται για μια πρακτική που είχε εφαρμοστεί με επιτυχία στο παρελθόν και είχε διακοπεί τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα στοχεύουμε σε αυτή την πρώτη φάση σχεδιασμού, στην επαναλειτουργία γραμμών υψηλής ανάγκης που για διάφορους λόγους διακόπηκαν όπως για παράδειγμα τη σύνδεση της Ιθάκης και της Κεφαλλονιάς με την Πάτρα.

Στην κατεύθυνση αυτή, οι προγραμματικοί στόχοι της κυβέρνησης είναι:

Η αναβάθμιση του ρόλου του πολιτικού προσωπικού του υπουργείου.

Η δημιουργία νέων λειτουργικών οργανογραμμάτων.

Η ανάπτυξη απαραίτητων εργαλείων για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με την ενίσχυση της στελέχωσης και την πιστοποίηση της αρμόδιας Διεύθυνσης.

 

Τι δήλωσε για την ποντοπόρο ναυτιλία

Αναφερόμενος στο μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό του υπουργείου ο κ. Δρίτσας απαρίθμησε τους κρίσιμους τομείς αρχής γενομένης από την ποντοπόρο ναυτιλία για την οποία δήλωσε τα εξής:

«Κατ’ αρχήν η ποντοπόρος ναυτιλία είναι αναμφίβολα ο πιο δυναμικός τομέας της ελληνόκτητης ναυτιλιακής δραστηριότητας. Το γεγονός ότι πρόκειται για διεθνοποιημένη δραστηριότητα δεν μειώνει καθόλου τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει σε αυτή η ελληνική σημαία. Θέλουμε την ελληνική σημαία ισχυρή στην παγκόσμια ναυτιλία. Είναι όμως σαφώς μονομερής κάθε υποβάθμιση της συνεισφοράς του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας, ιδιαίτερα των ναυτικών σε αυτό το δυναμισμό. Ιδιαίτερα σήμερα στις συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής καταστροφής που περνάει η χώρα μας και βιώνει ο λαός μας, είναι επιτακτικά αναγκαία η αύξηση της ανταπόδοσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου προς την ελληνική κοινωνία. Η ανταπόδοση αυτή πρέπει να περιλάβει πρώτα από όλα την ενίσχυση της απασχόλησης όπως αναφέρθηκε παραπάνω αλλά και να επεκταθεί. Παράλληλα πρέπει να ξανανοίξει, αλλά αυτή τη φορά με σοβαρούς και ρεαλιστικούς όρους, η συζήτηση για την ανάδειξη του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο, δηλαδή η συζήτηση για τη διαμόρφωση των αναγκαίων προϋποθέσεων γι΄αυτό».

 

Για τα λιμάνια και τις μαρίνες

Στην ομιλία του ο αναπληρωτής υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ δηλώνοντας ότι ήδη έχει σταματήσει η ιδιωτικοποίηση τους.

Όπου υπάρχει εγκαθιδρυμένη εκμετάλλευση λιμανιών ή μαρινών από ιδιώτες, τα τέσσερα αναγκαία προαπαιτούμενα είναι: α) η κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων, β) η προστασία του περιβάλλοντος και γ) η διασφάλιση εμπλοκής μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε αυτή την παραγωγική δραστηριότητα με στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της κοινωνικής ωφέλειας και δ) η διαφάνεια.

Τα λιμάνια όπως και οι μαρίνες δεν θα είναι πια παραδεκτό να αποτελούν χώρους ανάπτυξης λαθρεμπορίου καυσίμων, εισφοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας.

Η ένταξη των μεγάλων κυρίως λιμανιών στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, η αξιοποίηση των εργαζομένων και της εμπειρίας τους στην πορεία αυτή, η ουσιαστική σύνδεση των λιμανιών με τις τοπικές κοινωνίες αλλά και η συμμετοχή τους στη διοίκηση και στον έλεγχο της λειτουργίας τους είναι μερικά από τα προαπαιτούμενα του συνολικού σχεδίου.

Στη συνέχεια στάθηκε ιδιαίτερα στα λιμάνια του Ηρακλείου, του Βόλου και της Θεσσαλονίκης σημειώνοντας ότι λόγω έλλειψης προσωπικού κρίσιμων ειδικοτήτων απειλούνται με κατάρρευση.

Κλείνοντας την ομιλία του για τα λιμάνια ο κ. Δρίτσας τόνισε ότι «ουσιαστικό ζήτημα για τη λειτουργία των λιμανιών είναι η διαχείριση των αποβλήτων πλοίων με την εξάλειψη των φαινομένων αδιαφανών μονοπωλιακών πρακτικών που και το κόστος λειτουργίας των πλοίων επιβαρύνουν και η περιβαλλοντική προστασία καθίσταται ανύπαρκτη αλλά και απαράδεκτα φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς γεννούν. Ήδη μετά το περιστατικό απόπειρας δωροδοκίας στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας προχωράμε στην επανεξέταση όλων των συμβάσεων διαχείρισης αποβλήτων σε όλα τα λιμάνια της χώρας. Εννοείται βέβαια ότι θα επανεξεταστεί και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».

 

Δημόσιο δίκτυο ακτοπλοΐας

Στο στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης περιλαμβάνονται επίσης :

  • Ο σχεδιασμός του δημόσιου δικτύου ακτοπλοΐας και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου.
  • Η ναυτική εργασία με κατοχυρωμένα δικαιώματα. Οι μειωμένες συνθέσεις, οι επιχειρησιακές συμβάσεις, το πλοίο ασφαλείας και πολλές άλλες νεοφιλελεύθερης κοπής ή και μνημονιακές επινοήσεις οδηγούν στην απαξίωση της εργασίας και καμιά αναπτυξιακή ωφέλεια δεν έχουν.
  • Οι δημόσιες δομές για την εύρεση ναυτικής εργασίας θα στηριχτούν για να χτυπήσουν αποτελεσματικά τα εκμεταλλευτικά κυκλώματα μεσιτείας.
  • Η επιστράτευση ναυτεργατών είναι οριστικά παρελθόν.
  • Ο εκσυγχρονισμός του συνδικαλιστικού ναυτεργατικού κινήματος είναι πλέον υπερώριμο αίτημα.

 

Ναυτική εκπαίδευση

Λιτότερες ήταν οι αναφορές του για τη ναυτική εκπαίδευση για την  οποία ζήτησε κατοχύρωση, ο επανασχεδιασμός και ποιοτική αναβάθμιση ενώ μίλησε για την αξιοποίηση καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και ουσιαστική στήριξη της ιδιαίτερης συνεισφοράς των ναυτοδασκάλων.

Επίσης σημείωσε:

  • Επέκταση ναυτικής εκπαίδευσης και στα κατώτερα πληρώματα και υποστήριξη των συνθηκών διαβίωσης των σπουδαστών.

 

Συντάξεις, ΝΑΤ και Οίκος του Ναύτου

  • Για την εξασφάλιση των συντάξεων και της υγειονομικής περίθαλψης των ναυτικών και των οικογενειών τους το ΝΑΤ πρέπει να μπορεί να εισπράττει τις οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές.
  • Έχει ανάγκη εκσυγχρονισμού και στελέχωσης ενώ υπάρχουν θέματα θεσμικής λειτουργίας που θα τα εξετάσουμε συνολικότερα.
  • Ο Οίκος Ναύτου μπορεί και πρέπει να έχει μια ξεχωριστή θέση στο σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης με εξασφάλιση της προτεραιότητας εξυπηρέτησης των ναυτικών.

Επιγραμματικά επίσης αναφέρθηκε:

  • Για έναν δημόσιο φορέα σημειώνοντας ότι «τα μεγάλα ναυπηγεία, η ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα αλλά και τα μικρότερα ναυπηγεία δεν μπορούν να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν αν δεν ενταχθούν σε ένα κεντρικό σχεδιασμό».
  • Η ενίσχυση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.
  • Η στήριξη των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών.
  • Η γενικευμένη αναβάθμιση της νησιωτικής πολιτικής με την ενεργοποίηση του Ινστιτούτου και του Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής.

Κλείνοντας την ομιλία του ο αναπληρωτής υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στον ανασχεδιασμό της οργάνωσης και λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος για τα οποία ο κ. Δρίτσας θα στοχεύσει στα παρακάτω σημεία:

  • Αλλαγή του Κώδικα του Προσωπικού Λιμενικού Σώματος
  • Διαμόρφωση νέου αναβαθμισμένου, δημοκρατικού και δίκαιου πλαισίου για την εισαγωγή των στελεχών στις παραγωγικές σχολές
  • Αναβάθμιση της εκπαίδευσης και της μετεκπαίδευσης, η συγγραφή σύγχρονων συγγραμμάτων για τις παραγωγικές σχολές
  • Συμπλήρωση της νομοθετικής πρόβλεψης για την οριστική ίδρυση και λειτουργία ελεγκτηρίου υγειονομικών δαπανών στο Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος.

 

Ποιοι είναι οι στόχοι εν γένει

Τελειώνοντας την παρουσίαση των προγραμματικών θέσεων για το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ο νέος αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι για να πραγματοποιηθούν αυτοί οι σχεδιασμοί και οι αναγκαίες μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις χρειάζεται:

Η αναβάθμιση του ρόλου του πολιτικού προσωπικού του υπουργείου.

Η δημιουργία νέων λειτουργικών οργανογραμμάτων.

Η ανάπτυξη απαραίτητων εργαλείων για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με την ενίσχυση της στελέχωσης και την πιστοποίηση της αρμόδιας διεύθυνσης.

Οι θεσμικές και λειτουργικές παρεμβάσεις για τον έλεγχο των πλοίων, για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την πρόληψη ατυχημάτων, για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ειδική έμφαση στη στελέχωση και αναβάθμιση της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων.

Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε κρίσιμες για τον κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας λειτουργικές περιοχές που σχετίζονται με τη διαχείριση και το μητρώο των νηολογούμενων πλοίων, τη διαχείριση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, την έκδοση πιστοποιητικών πλοίων που απαιτούνται για τον απόπλου των πλοίων και την εναρμόνιση με τους διεθνείς κανονισμούς

Η υιοθέτηση νέου σύγχρονου μοντέλου ολοκληρωμένης ψηφιακής εξυπηρέτησης των συναλλασσομένων.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.