
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department
Ο Ιανουάριος τερματίζει με την οικονομία της Ελλάδος να δημιουργεί εντάσεις και να ενισχύει την αστάθεια της ευρωζώνης και την Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη παγκόσμια οικονομική δύναμη, να προβάλλει ασθενή εικόνα για το μέλλον.
Τα σημάδια της οικονομικής απόδοσης της ευρωζώνης για το πρώτο μήνα του έτους προβάλουν αισιοδοξία εν αντιθέσει με το τωρινό κλίμα, καθώς ο σύνθετος δείκτης PMI για την πορεία του κλάδου των υπηρεσιών και της μεταποίησης αυξήθηκε στις 52,2 μονάδες από 51,4 μονάδες το Δεκέμβριο, σύμφωνα με την προκαταρκτική μέτρηση της Markit. Ο μεταποιητικός PMI διαμορφώθηκε σε υψηλό έξι μηνών στις 51,0 μονάδες, από 50,6 μονάδες τον Δεκέμβριο, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών.
Η Ευρωζώνη γνώρισε ένα θετικό ξεκίνημα στο 2015, με την έρευνα PMI να δείχνει ενίσχυση στο ρυθμό της οικονομικής ανάπτυξης σε υψηλό πέντε ετών, δήλωσε ο Chris Williamson, επικεφαλής οικονομολόγος της Markit. Ο ρυθμός της επέκτασης ωστόσο παραμένει ανησυχητικά αδύναμος, με τον PMI να τρέχει σε ένα επίπεδο συμβατό με αύξηση του ΑΕΠ με τριμηνιαίο ρυθμό μόλις 0,2% και την οικονομία εύθραυστη και ευάλωτη σε αναταράξεις και περαιτέρω πιέσεις, πρόσθεσε.
Στην οικονομία της Κίνας, προκαταρκτικά στοιχεία από το δείκτη μεταποίησης PMI HSBC παρουσιάζουν ήπια άνοδο σε 49.8 μονάδες τον Ιανουάριο, από 49.6 τον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, ο δείκτης παραμένει σταθερά κάτω από το όριο 50 που διαχωρίζει τα επίπεδα συρρίκνωσης από την εξάπλωση. Επιπλέον, πηγές αναφέρουν ότι η κυβέρνηση της Κίνας προγραμματίζει το Μάιο να μειώσει το στόχο της για ανάπτυξη σε 7% για το 2015, από 7.5% το 2014, που αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο τα τελευταία 11 έτη. Το έτος 2004, η Κίνα είχε θέσει ξανά 7% στόχο οικονομικής ανάπτυξης και σημείωσε τελικά 10.1%.
Για την παγκόσμια ναυλαγορά, το τέλος του Ιανουαρίου επιβεβαιώνει τη διατήρηση της ύφεσης για τα πλοία bulkers, ενώ η ναυλαγορά των tankers δημιουργεί αισιοδοξία για το 2015 με τους ναυτιλιακούς παίκτες να προσανατολίζουν τα επενδυτικά τους σχέδια ολοένα και περισσότερο προς τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το επενδυτικό συναίσθημα στην αγορά των ναυπηγήσεων για τα πλοία bulkers έχει αποδυναμωθεί από την έντονη αβεβαιότητα της σημερινής καθοδικής τάσης δεδομένου και της υπερπροσφοράς των πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2014 σημειώθηκαν 25 νέες παραγγελίες πλοίων από 184 στη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2013, παρουσιάζοντας 86% ετήσια μείωση.
Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, o γενικός δείκτης σημείωσε αυτή τη βδομάδα νέα κατώτατα επίπεδα ρεκόρ, με το μεγαλύτερο μέγεθος capesize να προσπαθεί να παρουσιάσει μια υγιής εικόνα απόδοσης χωρίς όμως ελπίδες πριν το τέλος της Κινέζικης χρονιάς.
Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων διακυμαίνονται σε λιγότερο από $7,000/ημέρα με το μέγεθος panamax να εμφανίζει επίπεδα κάτω από $5,000/ημέρα. Ο γενικός δείκτης έφτασε στις 666 μονάδες στα μέσα της βδομάδας, επίπεδα τα οποία έχουν σημειωθεί στην αγορά ξανά στις 4 Δεκεμβρίου 2008 και στις 10 Σεπτεμβρίου 2012.
Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 632 μονάδες, 119 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας, όταν στο κλείσιμο του Ιανουαρίου 2014, η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,472 μονάδες. Η χθεσινή τιμή του δείκτη αποτελεί το κατώτατο επίπεδο που έχει βιώσει η αγορά από τις 22 Αυγούστου 1986.
Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε μια μικρή μείωση για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα μόλις 0,5 μονάδων από τη περασμένη βδομάδα σε WS37. Τα τωρινά επίπεδα της ναυλαγοράς παρουσιάζουν αύξηση 13 μονάδων από τις αρχές του Σεπτεμβρίου 2014. Η πτώση των τιμών του πετρελαίου επιμένει κάτω από $50/βαρέλι με τον πρόεδρο από Goldman Sachs να προβλέπει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα συνεχίσουν πιθανότατα την πτωτική τους πορεία αγγίζοντας τα $30/βαρέλι.
Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παρουσίασε περαιτέρω άνοδο από την περασμένη βδομάδα. Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη διατήρησε την ανάκαμψη της περασμένη βδομάδας και καθοδήγησε σε εβδομαδιαία άνοδο του δείκτη 36 μονάδων. Ο δείκτης τερμάτισε στις 1091 μονάδες την περασμένη βδομάδα, με 25% εβδομαδιαία άνοδο στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη λίγο πριν το ξεκίνημα του Κινέζικου νέου έτους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Οι θαλάσσιοι ελέφαντες, το κυριότερο είδος φώκιας στον κόσμο, αποδεκατίστηκαν από τη γρίπη των πτηνών, προειδοποιούν οι επιστήμονες, βασιζόμενοι στη ραγδαία μείωση του πληθυσμού…

Η DHL Group προχωρά σε ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά εγχειρήματά της στην Ασία, δεσμεύοντας 1 δισ. ευρώ έως το 2030 για την αναβάθμιση…

Το 2025 οδεύει με βεβαιότητα προς τη λίστα των τριών θερμότερων ετών που έχουν καταγραφεί ποτέ, σύμφωνα με την υπηρεσία κλιματικής παρακολούθησης Copernicus της…

Η Fleet Management Limited έχει ισχυρό παγκόσμιο αποτύπωμα. Πόσο σημαντική είναι η ελληνική ναυτιλιακή αγορά για τη συνολική στρατηγική σας; Η ομάδα έχει αναπτυχθεί…

Η Σερβία εξασφάλισε τρίμηνη αναστολή σχετικά με τη ρωσικής ιδιοκτησίας πετρελαϊκή εταιρία NIS, που υπόκειται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ οι οποίες απειλούν τον…

Η επιβίωση των πιγκουίνων Χούμπολτ, ενός είδους πτηνών που κατοικούν σε βραχώδεις ακτογραμμές της Χιλής, συνεχίζει να απειλείται αδιάλειπτα από παράγοντες όπως η κλιματική…

Η ξαφνική επιβράδυνση των κινεζικών αγορών αμερικανικής σόγιας, μόλις λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της εμπορικής εκεχειρίας ΗΠΑ-Κίνας, δημιουργεί νέα αβεβαιότητα, όπως αναφέρει το…

Η συνεργασία της ΕΤΜΕ και των Ναυπηγείων Σαλαμίνας – Salamis Shipyards με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περνά στη φάση υλοποίησης, με την έναρξη των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ