
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Shipping Analyst Golden Destiny Research & Valuations Department
Ο Ιανουάριος τερματίζει με την οικονομία της Ελλάδος να δημιουργεί εντάσεις και να ενισχύει την αστάθεια της ευρωζώνης και την Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη παγκόσμια οικονομική δύναμη, να προβάλλει ασθενή εικόνα για το μέλλον.
Τα σημάδια της οικονομικής απόδοσης της ευρωζώνης για το πρώτο μήνα του έτους προβάλουν αισιοδοξία εν αντιθέσει με το τωρινό κλίμα, καθώς ο σύνθετος δείκτης PMI για την πορεία του κλάδου των υπηρεσιών και της μεταποίησης αυξήθηκε στις 52,2 μονάδες από 51,4 μονάδες το Δεκέμβριο, σύμφωνα με την προκαταρκτική μέτρηση της Markit. Ο μεταποιητικός PMI διαμορφώθηκε σε υψηλό έξι μηνών στις 51,0 μονάδες, από 50,6 μονάδες τον Δεκέμβριο, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών.
Η Ευρωζώνη γνώρισε ένα θετικό ξεκίνημα στο 2015, με την έρευνα PMI να δείχνει ενίσχυση στο ρυθμό της οικονομικής ανάπτυξης σε υψηλό πέντε ετών, δήλωσε ο Chris Williamson, επικεφαλής οικονομολόγος της Markit. Ο ρυθμός της επέκτασης ωστόσο παραμένει ανησυχητικά αδύναμος, με τον PMI να τρέχει σε ένα επίπεδο συμβατό με αύξηση του ΑΕΠ με τριμηνιαίο ρυθμό μόλις 0,2% και την οικονομία εύθραυστη και ευάλωτη σε αναταράξεις και περαιτέρω πιέσεις, πρόσθεσε.
Στην οικονομία της Κίνας, προκαταρκτικά στοιχεία από το δείκτη μεταποίησης PMI HSBC παρουσιάζουν ήπια άνοδο σε 49.8 μονάδες τον Ιανουάριο, από 49.6 τον Δεκέμβριο.
Ωστόσο, ο δείκτης παραμένει σταθερά κάτω από το όριο 50 που διαχωρίζει τα επίπεδα συρρίκνωσης από την εξάπλωση. Επιπλέον, πηγές αναφέρουν ότι η κυβέρνηση της Κίνας προγραμματίζει το Μάιο να μειώσει το στόχο της για ανάπτυξη σε 7% για το 2015, από 7.5% το 2014, που αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο τα τελευταία 11 έτη. Το έτος 2004, η Κίνα είχε θέσει ξανά 7% στόχο οικονομικής ανάπτυξης και σημείωσε τελικά 10.1%.
Για την παγκόσμια ναυλαγορά, το τέλος του Ιανουαρίου επιβεβαιώνει τη διατήρηση της ύφεσης για τα πλοία bulkers, ενώ η ναυλαγορά των tankers δημιουργεί αισιοδοξία για το 2015 με τους ναυτιλιακούς παίκτες να προσανατολίζουν τα επενδυτικά τους σχέδια ολοένα και περισσότερο προς τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το επενδυτικό συναίσθημα στην αγορά των ναυπηγήσεων για τα πλοία bulkers έχει αποδυναμωθεί από την έντονη αβεβαιότητα της σημερινής καθοδικής τάσης δεδομένου και της υπερπροσφοράς των πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2014 σημειώθηκαν 25 νέες παραγγελίες πλοίων από 184 στη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2013, παρουσιάζοντας 86% ετήσια μείωση.
Στην αγορά των bulkers- πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, o γενικός δείκτης σημείωσε αυτή τη βδομάδα νέα κατώτατα επίπεδα ρεκόρ, με το μεγαλύτερο μέγεθος capesize να προσπαθεί να παρουσιάσει μια υγιής εικόνα απόδοσης χωρίς όμως ελπίδες πριν το τέλος της Κινέζικης χρονιάς.
Την τρέχουσα βδομάδα, τα επίπεδα ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων διακυμαίνονται σε λιγότερο από $7,000/ημέρα με το μέγεθος panamax να εμφανίζει επίπεδα κάτω από $5,000/ημέρα. Ο γενικός δείκτης έφτασε στις 666 μονάδες στα μέσα της βδομάδας, επίπεδα τα οποία έχουν σημειωθεί στην αγορά ξανά στις 4 Δεκεμβρίου 2008 και στις 10 Σεπτεμβρίου 2012.
Ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε χθες στις 632 μονάδες, 119 μονάδες κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης βδομάδας, όταν στο κλείσιμο του Ιανουαρίου 2014, η μέση τιμή του δείκτη ήταν 1,472 μονάδες. Η χθεσινή τιμή του δείκτη αποτελεί το κατώτατο επίπεδο που έχει βιώσει η αγορά από τις 22 Αυγούστου 1986.
Στη ναυλαγορά των crude tankers – πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου- η διαδρομή AG/USG για τα πλοία very large crude carriers, σημείωσε μια μικρή μείωση για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα μόλις 0,5 μονάδων από τη περασμένη βδομάδα σε WS37. Τα τωρινά επίπεδα της ναυλαγοράς παρουσιάζουν αύξηση 13 μονάδων από τις αρχές του Σεπτεμβρίου 2014. Η πτώση των τιμών του πετρελαίου επιμένει κάτω από $50/βαρέλι με τον πρόεδρο από Goldman Sachs να προβλέπει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα συνεχίσουν πιθανότατα την πτωτική τους πορεία αγγίζοντας τα $30/βαρέλι.
Στην αγορά των containers – πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, o γενικός δείκτης Shanghai Container Freight Index παρουσίασε περαιτέρω άνοδο από την περασμένη βδομάδα. Η απόδοση της ναυλαγοράς στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη διατήρησε την ανάκαμψη της περασμένη βδομάδας και καθοδήγησε σε εβδομαδιαία άνοδο του δείκτη 36 μονάδων. Ο δείκτης τερμάτισε στις 1091 μονάδες την περασμένη βδομάδα, με 25% εβδομαδιαία άνοδο στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη λίγο πριν το ξεκίνημα του Κινέζικου νέου έτους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Έντονη είναι η ανησυχία στους κλάδους της παραγωγικής βιομηχανίας της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με ΜΜΕ από την ασιατική χώρα, οι ΗΠΑ απαίτησαν από τη…
Τα εννέα νέα shuttle tankers του Ομίλου Τσάκου θα ενσωματώσουν προηγμένα συστήματα ναυτικής τεχνολογίας της Kongsberg Maritime. Συγκεκριμένα, η Kongsberg Maritime επελέγη από τη…
Η παγκόσμια μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών βρίσκει στην αμμωνία έναν υποσχόμενο σύμμαχο. Η ναυτιλιακή τεχνολογία εισέρχεται πλέον σε μια εποχή, με την κατασκευή…
Με τεχνολογικό επίκεντρο το προηγμένο σύστημα HiNAS Control της Avikus, η Hyundai Glovis προχωρά στην πρώτη εκτεταμένη εφαρμογή αυτόνομης ναυσιπλοΐας στον στόλο των πλοίων…
Άνοδο 5,2% καταγράφει η επιβατική κίνηση, για το α΄ εξάμηνο του 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό…
Νέους σκοπέλους συναντά η Αίγυπτος στο μέτωπο της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς ένας σημαντικός αριθμός φορτίων LNG που αναμένονταν τον Ιούλιο επαναπρογραμματίζονται για τον Αύγουστο.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ