
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Για άλλη μία φορά η προβλέψιμη πια ΕΚΤ προχώρησε σε μείωση των επιτοκίων, το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει αλλά και με την μικρότερη, έως και αμελητέα θετική επήρεια στην οικονομία της Ευρωζώνης και πιο πολύ έχοντας καθαρά συμβολικό χαρακτήρα.
Με πολύ απλά λόγια, η κίνηση από την ΕΚΤ έγινε σε μία στιγμή όπου η Ευρωζώνη παρουσιάζει σχεδόν μηδενική ανάπτυξη εδώ και ένα χρόνο παρά το γεγονός ότι τα επιτόκια είναι αρνητικά και η κίνηση αυτή σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγήσει τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις να δανειστούν περαιτέρω ώστε να κινηθεί η πραγματική οικονομία, τη στιγμή δε που η ανεργία χτυπάει κόκκινο.
Η πραγματική ανάπτυξη έρχεται μέσω των επενδύσεων που οδηγεί στην δημιουργία θέσεων εργασίας και στην αύξηση των καταναλωτικών δαπανών.
Από την άλλη, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η «νομισματική» αυτή κίνηση της ΕΚΤ είναι ευθυγραμμισμένη με τις κύριες αρμοδιότητες της που είναι η διατήρηση της ισοτιμίας του Ευρώ σε ανταγωνιστικά επίπεδα και καλώς έγινε, απλά δεν επαρκεί για την ανάταση της Ευρωπαϊκής οικονομίας και σχεδόν όλοι, συμπεριλαμβανομένου και του Draghi αλλά εξαιρουμένης της Γερμανίας, συμφωνούν ότι είναι αναγκαίο ένα πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, αντίστοιχο με αυτό που ακολούθησαν οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία σαν επιλογή εξόδου από την κρίση και αντιμετώπισης του κινδύνου του αποπληθωρισμού ή μακράς διάρκειας χαμηλού πληθωρισμού.
Με αυτά και αυτά, η Eurostat επιβεβαίωσε τη στασιμότητα της Ευρωζώνης, ανακοινώνοντας ότι το ΑΕΠ παρουσίασε μηδενική ανάπτυξη το 2ο τρίμηνο σε σχέση με το 1ο τρίμηνο που η ανάπτυξη είχε διαμορφωθεί στο 0,2%.
Την ίδια στιγμή, απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για τον ιδιωτικό τομέα. Ο συνολικός PMI τον Αύγουστο, υποχώρησε στο 52,5 – το χαμηλότερο επίπεδο για φέτος – με αντίστοιχη πτώση των PMI μεταποίησης στις 50,7 και PMI υπηρεσιών στις 53,1 μονάδες.
Παράλληλα, ο PMI λιανικών πωλήσεων, για 2ο συνεχόμενο μήνα έκλεισε κάτω από τις 50 μονάδες, που δηλώνουν ανάπτυξη, στις 45,8 μονάδες που είναι και το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 16 μηνών. Να επισημάνουμε πως ο δείκτης διαμορφώθηκε αρνητικός και στις 3 μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία. Επιγραμματικά να αναφέρουμε πως στη Γαλλία η ανεργία το 2ο τρίμηνο σημείωσε άνοδο στο 10,2 %, η Ιταλία επέστρεψε σε ύφεση με το ΑΕΠ να υποχωρεί 0,2% στο 2ο τρίμηνο και την ανεργία τον Ιούλιο να αυξάνεται στο 12,6%.
Αντίθετα, στις ΗΠΑ τον Αύγουστο η ανεργία υποχώρησε στο 6,1% από 6,2% τον Ιούλιο και ο συνολικός δείκτης βαρόμετρο Chicago PMI σκαρφάλωσε στις 64,3 μονάδες από 52,6 τον Ιούλιο με τον επιμέρους δείκτη για τις νέες παραγγελίες να εκτινάσσεται στις 65,6 μονάδες από 55,7 τον Ιούλιο. Την ίδια στιγμή το εμπορικό έλλειμμα συρρικνώθηκε τον Ιούλιο, αντανακλώντας την ισχυρότερη ζήτηση για τα Αμερικανικά προϊόντα στο εξωτερικό.
Σε γενικές γραμμές, η μείωση του ελλείμματος βοηθάει την οικονομία μακροπρόθεσμα, καθώς οι Αμερικάνοι δαπανούν μεγάλο ποσοστό των εισοδημάτων τους στις ΗΠΑ, ενώ η ζήτηση στο εξωτερικό αυξάνεται για τα Αμερικανικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Μικτά τα μηνύματα από την Κίνα, με τον PMI μεταποίησης της HSBC να υποχωρεί τον Αύγουστο στις 50,2 μονάδες από το υψηλό των 51,7 μονάδων τον Ιούλιο ενώ ο PMI υπηρεσιών της HSBC ανάκαμψε σε υψηλό 17 μηνών και συγκεκριμένα στις 54,1 μονάδες από τις 50 μονάδες του Ιουλίου που ήταν και το χαμηλότερο επίπεδο των περίπου 9 ετών ιστορία του δείκτη.
Σύμφωνα με την HSBC, εκτός της ανάκαμψης του δείκτη υπηρεσιών, οι υπόλοιποι δημιουργούν μία μικτή εικόνα παρά μία ευρεία βελτίωση.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ