
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, η εβδομάδα που πέρασε, λόγω Ευρωεκλογών, απασχόλησε επί το πλείστον το δεύτερο συνθετικό της λέξης “Econopolitics” δηλαδή τα “Politics” τα οποία όμως έχουν τον πλέον βαρύνοντα λόγο στη χάραξη της οικονομικής πολιτικής.
Εν συντομία λοιπόν να επισημάνουμε πως η καταγεγραμμένη αύξηση του Αντιευρωπαϊσμού και του Ευρωσκεπτικισμού, αλλά και η τεράστια αποχή, καθώς μόνο το 43% των πολιτών από τις 28 χώρες συμμετείχαν στην διαδικασία, επιτάσσει το να ενταθούν οι προσπάθειες για περισσότερη Ευρώπη, με αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών μελών και χάραξη σοβαρής αναπτυξιακής οικονομικής πολιτικής.
Μόλις πριν λίγες ημέρες, το ΔΝΤ για άλλη μία φορά, κατηγόρησε τη Γερμανία για έλλειψη αλληλεγγύης προς την Ευρωζώνη διαπιστώνοντας σαφή έλλειψη εξάπλωσης των οικονομικών ωφελειών της Γερμανίας προς τις υπόλοιπες χώρες.
Συγκεκριμένα αναφέρει πως κλειδί για την Ευρωπαϊκή οικονομία συνιστά η τόνωση της εγχώριας ζήτησης της Γερμανίας, η οποία θα επιτευχθεί χάρη στην αύξηση των δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων ενώ κρίνει αναγκαία την τόνωση των εισαγωγών.
Την ίδια στιγμή η Goldman Sachs, αναφέρει πως το ισχυρό Ευρώ είναι απειλή για την Ευρωζώνη και πως όλο και περισσότερες χώρες ασκούν πίεση στην ΕΚΤ να δράσει για να σταματήσει η άνοδος του νομίσματος και να στηριχθεί η ανάπτυξη σημειώνοντας μάλιστα ότι στη Συνθήκη της ΕΕ υπάρχει διάταξη που επιτρέπει παρέμβαση σε πολιτικό επίπεδο για τη ρύθμιση των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Αναφορικά με την επικείμενη μείωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ τον Ιούνιο, η Deutsche Bank εκτιμά πως ο αντίκτυπος θα είναι μικρής διάρκειας αν δεν συνοδευθεί με ταυτόχρονη παροχή ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι δεν πρέπει να χορηγηθεί επιπλέον ρευστότητα στις τράπεζες του ισχυρού Ευρωπαϊκού Βορρά αφού την διαθέτουν ήδη, αλλά οι τράπεζες του ισχυρού πυρήνα μέσω της διατραπεζικής αγοράς να χορηγήσουν ρευστότητα στις τράπεζες της περιφέρειας που πραγματικά την έχουν ανάγκη.
Στα ανωτέρω επίμαχα ζητήματα ο επικεφαλής της Bundesbank, Jens Weidmann, εκφράζει την αντίθεση του λέγοντας πως δεν είναι ξεκάθαρο αν πρέπει η ΕΚΤ να προχωρήσει σε μείωση επιτοκίων ενώ για την ισοτιμία του Ευρώ τόνισε πως οι ανησυχίες είναι υπερβολικές αφού έχει βρεθεί και στο παρελθόν σε αυτά τα επίπεδα.
Στην Κίνα, ο PMI μεταποίησης της HSBC τον Μάιο διαμορφώθηκε στις 49,7 μονάδες, από 48,1 τον Απρίλιο, επίπεδο που είναι και το υψηλότερο των τελευταίων 5 μηνών. Σύμφωνα με την HSBC η βελτίωση αυτή οφείλεται στα πρόσφατα μίνι-μέτρα τόνωσης και του χαμηλότερου κόστους δανεισμού σε μία προσπάθεια της κυβέρνησης να τονώσει την οικονομία.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Κεντρική Τράπεζα σχεδιάζει να ρίξει στο σύστημα $ 19,2 δισ., το μεγαλύτερο ποσό από τα τέλη Ιανουαρίου, ώστε να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση από επιχειρήσεις και να ενισχύσει την οικονομία που επιβραδύνει.
Να υπενθυμίσουμε πως τον περασμένο χρόνο, η Κεντρική Τράπεζα απείχε από κινήσεις ενίσχυσης των κεφαλαίων στο σύστημα προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να μειώσει τις πρακτικές του ριψοκίνδυνου δανεισμού αλλά δημιουργώντας όμως έτσι μία πιστωτική κρίση που ξεκίνησε στα τέλη Μαΐου, στερώντας από τις εταιρείες την πρόσβαση στην ρευστότητα.
Στην Ιαπωνία, το ΑΕΠ αναπτύχθηκε κατά 5,9% το 1ο τρίμηνο παρά την υποτονική παγκόσμια ανάπτυξη, επίπεδο που είναι το υψηλότερο των 2 τελευταίων ετών. Η ιδιωτική κατανάλωση παρουσίασε αύξηση κατά 8,5% σε ετήσια βάση και κατάφερε να αντισταθμίσει την οποιαδήποτε πτώση στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ τον μεγαλύτερο της εξαγωγικό προορισμό.
Η επόμενη πρόκληση για την Ιαπωνία θα είναι οι προσωπικές δαπάνες καθώς οι τιμές θα αυξάνονται ταχύτερα από τους μισθούς αφού πρωταρχικός στόχος είναι η τόνωση του πληθωρισμού.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ