
«Η αναβάθμιση ενός κοινωνικά ευαίσθητου φορέα όπως το ΓΕΝΕ αποτελεί ουσιαστική πρόκληση καθήκοντος» τόνισε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης επισκεπτόμενος το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας(ΓΕΝΕ). Και πρόσθεσε: «Αυτό σηματοδοτεί άλλωστε και η παρουσία εδώ του Γενικού Γραμματέα κ. Α.Μπούσιου, του Διευθυντή της ΔΝΕΡ κ. Ν.Ισάκογλου, του Προέδρου του Δ.Σ. Ν.Σπανού και των συνεργατών μου». Ο υπουργός απευθυνόμενος προς όλους έκανε έκκληση «να έχετε τις καρδιές σας ανοιχτές στους άνεργους ναυτικούς και να ακούτε τα προβλήματά τους ακόμα και αν δεν μπορείτε να δώσετε λύση. Πολλές φορές η προθυμία και ο καλός ο λόγος, είναι το ίδιο σημαντικά».
Ο ΥΝΑ κ. Μουσουρούλης ξεκίνησε την ομιλία του προς το προσωπικό του ΓΕΝΕ υπογραμμίζοντας τέσσερις διαπιστώσεις:
(1) Η ναυτική εργασία διαφέρει από τις άλλες μορφές απασχόλησης. Είναι ευέλικτη ως προς τις συνθήκες, το χρόνο και το χώρο στον οποίο παρέχεται. Γι’ αυτό και απαιτεί εξειδικευμένη αντιμετώπιση.
(2) Η ναυτιλιακή αγορά, δηλαδή η προσφορά, έχει δημιουργήσει δικές της διαδικασίες εξεύρεσης προσωπικού. Η ναυτική εργασία, δηλαδή η ζήτηση, δεν λειτουργεί ανεξάρτητα από την αγορά αυτή.
(3) Η οικονομική κρίση έχει εκτινάξει στα ύψη την ανεργία. Η ναυτική εργασία δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Εκείνοι που θίγονται περισσότερο είναι όσοι βρίσκονται κοντά στη σύνταξη και οι νεοεισερχόμενοι.
(4) Οι λανθασμένες αποφάσεις του πρόσφατου παρελθόντος συνέτειναν στην αύξηση των προβλημάτων διοίκησης όλων των τομέων του Υπουργείου.
«Αυτές οι διαπιστώσεις μας αφορούν περισσότερο από ποτέ άλλοτε στο παρελθόν» τόνισε ο Υπουργός και πρόσθεσε: «Γιατί σήμερα ειδικά, περιμένουμε από τη ναυτιλία περισσότερα από ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος του ΓΕΝΕ, του μόνου θεσμικού αυτοτελούς φορέα για τη στήριξη της ναυτικής εργασίας, δεν μπορεί να είναι τυπικός ή διακοσμητικός. Θα πρέπει να είναι ο πλέον ουσιαστικός. Γιατί το ΓΕΝΕ είναι η απόληξη ενός ολόκληρου συστήματος. Και η ζωογόνος δύναμη κάθε συστήματος δεν είναι τίποτε άλλο από τα ίδια τα αποτελέσματά του. Ότι δηλαδή σημαίνει ο πελάτης για μια επιχείρηση. Εκεί καθρεπτίζεται η επιτυχία ή η αποτυχία.
Το ερώτημα είναι τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να βελτιώσουμε τους όρους λειτουργίας του συστήματος. Πολλά εξαρτώνται από την οργάνωση. Θα δώσω δυο παραδείγματα:
(1) Η καταγραφή και η επεξεργασία στατιστικών στοιχείων σχετικά με το διαθέσιμο ναυτεργατικό δυναμικό, θα μας βοηθήσει στην ορθή απεικόνιση του προφίλ του άνεργου ναυτικού. Η απεικόνιση αυτή θα μας επιτρέψει να χαράξουμε καλύτερα τις πολιτικές μας για την προώθησή του στην αγορά ναυτικής εργασίας. Αν τα καταφέρουμε, θα μειώσουμε και τα φαινόμενα μεσιτείας. Τι χρειάζεται λοιπόν; Ένα άρτιο μηχανογραφικό σύστημα.
(2) Το ΓΕΝΕ είναι όπως προανέφερα ένας αυτοτελής θεσμικός φορέας για την εξεύρεση ναυτικής εργασίας. Ακόμα και αν μηχανογραφηθεί άρτια, αυτό δεν αρκεί αν δεν υποστηριχθεί από όλο το φάσμα των εμπλεκόμενων στην προσφορά και τη ζήτηση της ναυτικής εργασίας. Τι θα μπορούσε να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση; H δημιουργία ενός δικτυακού τόπου στην ελληνική και αγγλική.
Και ο υπουργός κατέληξε λέγοντας: «Η μηχανοργάνωση και η εξωστρέφεια δεν είναι μόνο θέμα πληροφόρησης ή εξυπηρέτησης χωρίς στρεβλώσεις ή διακρίσεις. Είναι ζήτημα αξιοπιστίας. Και η αξιοπιστία κτίζεται βήμα βήμα. Η λειτουργική διασύνδεση του ΓΕΝΕ με τις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου και η περαιτέρω στελέχωσή του είναι δυο από αυτά τα βήματα.
Υπάρχουν και άλλα που γίνονται ή πρέπει ακόμα να γίνουν. Η ναυτική εργασία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη ναυτική εκπαίδευση αλλά και με τη βελτίωση των δεξιοτήτων των ανέργων ναυτικών. Για τη ναυτική εκπαίδευση, ανακοινώσαμε προ μηνός ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο, αξιοποιώντας στο έπακρο το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας «Εκπαίδευση & Δια βίου Μάθηση». Η κατάρτιση είναι εξίσου σημαντική με την εκπαίδευση γιατί ενδυναμώνει την κινητικότητα της εργασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, σύντομα θα ανακοινώσουμε αντίστοιχο πλαίσιο αξιοποιώντας τις δυνατότητες του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας «Ανάπτυξη Ανθρώπινου δυναμικού».
####
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο «STEROPE», με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής για την παραγωγή καθαρών καυσίμων από βιομηχανικές εκπομπές CO2,…

Μετά την πρόσφατη «ανακωχή» ΗΠΑ-Κίνας και την απόφαση αναστολής των αμοιβαίων λιμενικών τελών στις 30 Οκτωβρίου για ένα έτος, τα σημάδια για τα bulk…

Ο Όμιλος AKTOR και η ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως ανακοίνωσαν, προχώρησαν στη σύσταση της εταιρείας ATLANTIC – SEE LNG TRADE Α.Ε., η οποία έχει ως…

H ταχεία μετατροπή της τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής της Αυστραλίας στον τομέα των υποβρύχιων ρομποτικών συστημάτων επιβεβαιώνεται από την Anduril. Συγκεκριμένα, στο Σίδνεϊ άνοιξε…

Το νέο υπερσύγχρονο σύστημα φωτισμού CoeLux, το οποίο δημιουργεί την αίσθηση του φυσικού φωτισμού με στόχο τη βελτίωση της εύθραυστης ψυχολογίας των παιδιών με…

Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ