
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
«Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στις αγορές να καταστρέψουν τους καρπούς της εργασίας των λαών. Οι υπερχρεωμένες χώρες πρέπει να αναμορφώσουν τις οικονομίες τους, ενώ αξίζουν την αλληλεγγύη των υπόλοιπων χωρών της Ευρωζώνης. Οι αγορές δεν υπηρετούν το λαό, επιτρέποντας σε λίγους να πλουτίζουν σε βάρος των πολλών.» Ποιος θα πίστευε μέχρι πριν ένα μήνα ότι οι ανωτέρω δηλώσεις έγιναν από την Καγκελάριο της Γερμανίας Angela Merkel. Και όμως κατά τη διάρκεια του Αυγούστου ενώ δεν υπήρξε καμία ουσιαστική πρόοδος στη λύση του προβλήματος χρέους στην Ευρωζώνη, η αντιστροφή του κλίματος από το σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης, σχετικά με τις προσπάθειες που καταβάλουν οι χώρες του Νότου και ειδικότερα της Ελλάδας είναι θεαματική και άξια αναφοράς.
Διατηρούμε βέβαια τεράστιες επιφυλάξεις για τη γνησιότητα αυτής της αλλαγής κλίματος, καθώς όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν οι πολιτικές σκοπιμότητες αποτελούν τη μεγαλύτερη τροχοπέδη στην επίλυση του προβλήματος της Ευρωζώνης και ελπίζουμε να μην επιβεβαιωθεί το ρητό που όλοι γνωρίζουμε αλλά με αντίστροφη σειρά «Ουδέν καλό αμιγές κακού».
Μία από τις πιο κρίσιμες ημερομηνίες για την Ευρωζώνη είναι η 12 Σεπτεμβρίου όπου το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο θα συνεδριάσει προκειμένου να επικυρώσει το μόνιμο μηχανισμό στήριξης, τον ESM.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει επικύρωση, όλη η παγκόσμια οικονομική κοινότητα προσδοκά ότι θα δημιουργηθεί πανικός και λουτρό αίματος στις αγορές.
Γι’ αυτό το λόγο, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Schaeuble, προέβη σε επίσημη δήλωση βεβαιώνοντας την έγκριση του ESM.
Ταυτόχρονα, όλοι αναμένουν τις αποφάσεις του Προέδρου της ΕΚΤ, Mario Draghi, όπου είναι ανοικτός σε αγορές κρατικών 2ετών και 3ετών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά, καθώς μία τέτοια κίνηση θα βοηθήσει τις προβληματικές χώρες, χωρίς όμως να αποτελεί παραβίαση της συνθήκης, πρόταση που ασπάζεται και ο ΟΟΣΑ.
Εντονότατη ήτανε η αντίδραση προς αυτή την πρόταση από τον επικεφαλής της Γερμανικής Κεντρικής Τράπεζας (Bundesbank), Jens Weidmann, ο οποίος μάλιστα απειλεί και με παραίτηση αν η πρόταση της ΕΚΤ υιοθετηθεί.
Την ίδια χρονική στιγμή η οικονομία της Ευρωζώνης συρρικνώθηκε 0,2% στο β’ τρίμηνο σε σχέση με το πρώτο και οι τάσεις δείχνουν ότι το μοτίβο αυτό θα συνεχιστεί, ενώ η ανεργία διαμορφώθηκε σε νέα ιστορικά υψηλά τον Ιούλιο, στο 11,3%.
Ο PMI μεταποίησης συνεχίζει να συρρικνώνεται και τον Αύγουστο διαμορφώθηκε στο 45,1% ενώ ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε σε χαμηλό 3 ετών στο 86,1. Στη Γερμανία, αύξηση για 5ο συνεχόμενο μήνα παρουσίασαν οι αιτήσεις για επιδόματα ανεργίας, ενώ τον Ιούλιο υποχώρησαν οι εργοστασιακές παραγγελίες κατά 18% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2011 και οι πωλήσεις λιανικής κατά 0,9% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Η Κίνα συνεχίζει να βρίσκεται σε μία πορεία διόρθωσης της οικονομίας της με τον μεταποιητικό δείκτη PMI, να είναι σε χαμηλό 9 μηνών στις 49,2 μονάδες και σύμφωνα με αναλυτές, θα απαιτηθούν περισσότερα μέτρα από την κυβέρνηση.
Αντίστοιχα η Ιαπωνία αναπτύχθηκε με ρυθμό χαμηλότερο των προσδοκιών, κατά 1,4% στο 3μηνο Απριλίου-Ιουνίου καθώς οι εξαγωγές συρρικνώθηκαν και δεν παρουσιάζει δείγματα άμεσης ανάκαμψης της οικονομίας της.
Τέλος στις ΗΠΑ, ο Bernanke της FED, εμφανίστηκε ιδιαιτέρως ανήσυχος όσον αφορά στη στασιμότητα που παρουσιάζει η αγορά εργασίας και χαρακτήρισε την ανάπτυξη στην απασχόληση «άτονη» και την αμερικανική οικονομία «κάθε άλλο παρά ικανοποιητική» αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέο κύκλο νομισματικής χαλάρωσης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ