
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
«Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στις αγορές να καταστρέψουν τους καρπούς της εργασίας των λαών. Οι υπερχρεωμένες χώρες πρέπει να αναμορφώσουν τις οικονομίες τους, ενώ αξίζουν την αλληλεγγύη των υπόλοιπων χωρών της Ευρωζώνης. Οι αγορές δεν υπηρετούν το λαό, επιτρέποντας σε λίγους να πλουτίζουν σε βάρος των πολλών.» Ποιος θα πίστευε μέχρι πριν ένα μήνα ότι οι ανωτέρω δηλώσεις έγιναν από την Καγκελάριο της Γερμανίας Angela Merkel. Και όμως κατά τη διάρκεια του Αυγούστου ενώ δεν υπήρξε καμία ουσιαστική πρόοδος στη λύση του προβλήματος χρέους στην Ευρωζώνη, η αντιστροφή του κλίματος από το σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης, σχετικά με τις προσπάθειες που καταβάλουν οι χώρες του Νότου και ειδικότερα της Ελλάδας είναι θεαματική και άξια αναφοράς.
Διατηρούμε βέβαια τεράστιες επιφυλάξεις για τη γνησιότητα αυτής της αλλαγής κλίματος, καθώς όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν οι πολιτικές σκοπιμότητες αποτελούν τη μεγαλύτερη τροχοπέδη στην επίλυση του προβλήματος της Ευρωζώνης και ελπίζουμε να μην επιβεβαιωθεί το ρητό που όλοι γνωρίζουμε αλλά με αντίστροφη σειρά «Ουδέν καλό αμιγές κακού».
Μία από τις πιο κρίσιμες ημερομηνίες για την Ευρωζώνη είναι η 12 Σεπτεμβρίου όπου το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο θα συνεδριάσει προκειμένου να επικυρώσει το μόνιμο μηχανισμό στήριξης, τον ESM.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει επικύρωση, όλη η παγκόσμια οικονομική κοινότητα προσδοκά ότι θα δημιουργηθεί πανικός και λουτρό αίματος στις αγορές.
Γι’ αυτό το λόγο, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Schaeuble, προέβη σε επίσημη δήλωση βεβαιώνοντας την έγκριση του ESM.
Ταυτόχρονα, όλοι αναμένουν τις αποφάσεις του Προέδρου της ΕΚΤ, Mario Draghi, όπου είναι ανοικτός σε αγορές κρατικών 2ετών και 3ετών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά, καθώς μία τέτοια κίνηση θα βοηθήσει τις προβληματικές χώρες, χωρίς όμως να αποτελεί παραβίαση της συνθήκης, πρόταση που ασπάζεται και ο ΟΟΣΑ.
Εντονότατη ήτανε η αντίδραση προς αυτή την πρόταση από τον επικεφαλής της Γερμανικής Κεντρικής Τράπεζας (Bundesbank), Jens Weidmann, ο οποίος μάλιστα απειλεί και με παραίτηση αν η πρόταση της ΕΚΤ υιοθετηθεί.
Την ίδια χρονική στιγμή η οικονομία της Ευρωζώνης συρρικνώθηκε 0,2% στο β’ τρίμηνο σε σχέση με το πρώτο και οι τάσεις δείχνουν ότι το μοτίβο αυτό θα συνεχιστεί, ενώ η ανεργία διαμορφώθηκε σε νέα ιστορικά υψηλά τον Ιούλιο, στο 11,3%.
Ο PMI μεταποίησης συνεχίζει να συρρικνώνεται και τον Αύγουστο διαμορφώθηκε στο 45,1% ενώ ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε σε χαμηλό 3 ετών στο 86,1. Στη Γερμανία, αύξηση για 5ο συνεχόμενο μήνα παρουσίασαν οι αιτήσεις για επιδόματα ανεργίας, ενώ τον Ιούλιο υποχώρησαν οι εργοστασιακές παραγγελίες κατά 18% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2011 και οι πωλήσεις λιανικής κατά 0,9% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Η Κίνα συνεχίζει να βρίσκεται σε μία πορεία διόρθωσης της οικονομίας της με τον μεταποιητικό δείκτη PMI, να είναι σε χαμηλό 9 μηνών στις 49,2 μονάδες και σύμφωνα με αναλυτές, θα απαιτηθούν περισσότερα μέτρα από την κυβέρνηση.
Αντίστοιχα η Ιαπωνία αναπτύχθηκε με ρυθμό χαμηλότερο των προσδοκιών, κατά 1,4% στο 3μηνο Απριλίου-Ιουνίου καθώς οι εξαγωγές συρρικνώθηκαν και δεν παρουσιάζει δείγματα άμεσης ανάκαμψης της οικονομίας της.
Τέλος στις ΗΠΑ, ο Bernanke της FED, εμφανίστηκε ιδιαιτέρως ανήσυχος όσον αφορά στη στασιμότητα που παρουσιάζει η αγορά εργασίας και χαρακτήρισε την ανάπτυξη στην απασχόληση «άτονη» και την αμερικανική οικονομία «κάθε άλλο παρά ικανοποιητική» αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέο κύκλο νομισματικής χαλάρωσης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ