O BDI κατάφερε να ξεπεράσει και το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων

O BDI κατάφερε να ξεπεράσει και το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων

8
O BDI κατάφερε να ξεπεράσει και το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Η Ιταλία δεν νίκησε το Euro 2012 αλλά κατάφερε να πετύχει μία μεγάλη νίκη στην Σύνοδο κορυφής και να κάμψει την αλαζονική αντίσταση της Γερμανίας.

Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι πρόκειται για την πρώτη υποχώρηση, αν όχι ήττα, της Γερμανίδας καγκελαρίου από τότε που ξεκίνησε η κρίση.

Η Merkel συμφώνησε με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Νότου, Ιταλία και Ισπανία, παρά το γεγονός ότι πριν από τη Σύνοδο δήλωνε ότι θα ήταν ανυποχώρητη.

Η συμφωνία που επιτευχθεί στη Σύνοδο και που ουσιαστικά αφορά την Ιταλία και την Ισπανία είναι α) τα ταμεία διάσωσης της Ευρωζώνης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να σταθεροποιηθούν οι αγορές ομολόγων, χωρίς να αναγκάζονται οι χώρες που συμμορφώνονται με τους κανονισμούς για τους προϋπολογισμούς της Ε.Ε να υιοθετούν επιπλέον μέτρα λιτότητας η οικονομικές μεταρρυθμίσεις, β) ο μόνιμος μηχανισμός διάσωσης της Ευρωζώνης, ο ESM, θα μπορεί να δανείζει άμεσα τράπεζες για την ανακεφαλαιοποίηση τους, χωρίς να αυξάνεται το έλλειμμα του προϋπολογισμού των κρατών και γ) την ύπαρξη ενός αναπτυξιακού πακέτου € 120 δισ. για τον Ευρωπαϊκό νότο με στόχο τη στήριξη των επιχειρήσεων και τη μείωση της ανεργίας.

Οι ανωτέρω αποφάσεις φυσικά που συμφωνήθηκαν για την Ιταλία και Ισπανία έχουν ήδη προκαλέσει αντίστοιχα αιτήματα και από άλλες χώρες.

Ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας Enda Kenny δήλωσε πως η συμφωνία θα πρέπει να ανοίξει το δρόμο για να επανασχεδιάσουμε το βάρος του χρέους που επωμίζονται οι φορολογούμενοι μας, η Ελληνική κυβέρνηση θα ρίξει το θέμα στο τραπέζι κατά την επίσκεψη της Τρόικας στην Ελλάδα διεκδικώντας την απευθείας ένταξη των € 50 δισ. για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών στη νέα συμφωνία, άρα και τη μείωση του δημόσιου χρέους κατά € 50 δισ. ενώ και η Κύπρος θα επιδιώξει να πετύχει το ίδιο για τη σωτηρία των τραπεζών της χωρίς να επιβαρύνει το χρέος της και χωρίς να ενταχθεί σε μνημόνιο όπως η Ελλάδα.

Ο Πρόεδρος του Eurogroup, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, σε δήλωση του μεταξύ άλλων είπε ότι υπό συνθήκες η απόφαση της Συνόδου για την ανακεφαλαιοποίηση θα μπορούσε να είχε και εφαρμογή στην Ελλάδα και πως όλοι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να καταλάβουν ότι δεν έχουνε το δικαίωμα να προκαλέσουν μία ανθρωπιστική κρίση στην Ελλάδα.

Την ίδια στιγμή ο Αμερικανικός οίκος Egan Jones, υποβάθμισε τη Γερμανία κατηγορώντας τη Merkel πως προκαλεί εντάσεις ενώ το Ινστιτούτο Μακροοικονομίας και Ανάπτυξης (ΙΜΚ) του Γερμανικού Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ προβλέπει ότι θα συνεχιστεί και θα βαθύνει η στασιμότητα της Γερμανικής οικονομίας το 2013.

Ταυτόχρονα, οι μεγάλοι επενδυτικοί οίκοι είναι σε στάση αναμονής καθώς ακόμη δεν είναι πεπεισμένοι, παρά και τις αποφάσεις της Συνόδου, ότι η Ευρώπη θα τα καταφέρει.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του El-Erian της Pimco που συνιστά ιδιαίτερη προσοχή καθώς οι Ευρωπαϊκές αποφάσεις δεν είναι αρκετές και θεωρεί τα Αμερικανικά ομόλογα τα καθαρότερα από τα άπλυτα πουκάμισα.

Στον αντίποδα όμως οι δηλώσεις του Jim O’Neil, επικεφαλής της Goldman Sachs που δήλωσε ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικονομία των ΗΠΑ και ειδικά η αγορά εργασίας, αποτελούν πολύ μεγαλύτερη απειλή για τις αγορές από την Ευρωπαϊκή κρίση χρέους και το Ευρωπαϊκό ζήτημα δεν είναι τόσο σημαντικό για τις αγορές εκτός Ευρώπης.

Αισίως, την Παρασκευή ο BDI κατάφερε να ξεπεράσει και το ψυχολογικό φράγμα των 1.000 μονάδων, ότι φυσικά αυτό μπορεί να σημαίνει αφού η άνοδος του χαρακτηρίστηκε από μία αργή και βασανιστική πορεία χωρίς ιδιαίτερη δυναμική καθώς χρειάστηκε 16 (εργάσιμες) ημέρες θετικό σερί για να περάσει τις 1,000 μονάδες από τις 872 που ήτανε στις 7 Ιουλίου 2012.

Προς ευκολότερη κατανόηση της πορείας αλλά και της δυναμικής του BDI, αξίζει να σημειώσουμε ότι για το 2010 ο μέσος όρος του δείκτη ήτανε 2,758 μονάδες, το 2011 ο μέσος όρος σημείωσε πτώση 44% στις 1,529 μονάδες, ενώ για το 1ο εξάμηνο του 2012 ο μέσος όρος είναι πιο κάτω από τις 950 της μονάδες. Αποδείχτηκε ότι οι οποιεσδήποτε καθυστερήσεις στα λιμάνια λόγω συμφόρεσης και η αύξηση ζήτησης για εμπορεύματα χύδην φορτίου δεν ήταν αρκετά για να απορροφήσουν την μεγάλη εισχώρηση νέων πλοίων από προηγούμενες παραγγελίες.  Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, για το 2012 η αύξηση των εμπορευμάτων χύδην φορτίου υπολογίζεται στους 3,6 δισ. τόνους, αύξηση η οποία δεν είναι επαρκή για να ικανοποιήσει την υπέρ-προσφορά τονάζ.

Υπολογίζεται ότι το μέχρι στιγμής για το 2012 έχουν παραδοθεί 529 πλοία τα οποία αντιπροσωπεύουν 44,1 εκατομμύρια DWT ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να παραδοθούν άλλα 1,148 πλοία που αντιστοιχούν σε 93,5 εκατομμύρια DWT.

Ο συνολικός αριθμός πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου σήμερα είναι 9,251 πλοία μεταφορικής ικανότητας 625,5 εκατομμυρίων DWT.

Ο μέσος όρος ηλικίας όλων των πλοίων είναι περίπου 11 χρόνια ενώ το 61,8% είναι κάτω των 10 χρόνων.

Βάσει των ανωτέρω στοιχείων, κανείς μπορεί να υποθέσει με αρκετή βεβαιότητα ότι οι τιμές των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου όπως και τα έσοδα τους θα παραμείνουν πιεσμένες για αρκετό διάστημα και όπως αναφέραμε στην προηγούμενη ανάλυση, δεδομένης και της πορείας της παγκόσμιας οικονομίας, η εικόνα αυτή θα συνεχιστεί τουλάχιστον και για τις αρχές του 2014.

Θετικό στοιχείο μέχρι στιγμής είναι η σοβαρή μείωση των νέων παραγγελιών καθώς για τους πρώτους 5 μήνες του 2012 μόνο 68 πλοία έχουν παραγγελθεί.

Άλλο σημαντικό στοιχείο είναι οι διαλύσεις, αφού για τους πρώτους 5 μήνες περίπου 225 πλοία που αντιστοιχούν σε 13,8 εκατομμύρια DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση, αριθμός που σηματοδοτεί ότι για το 2012 οι διαλύσεις θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, αλλά χωρίς να μπορούν να αντιστρέψουν την κατάσταση από την τεράστια προσφορά πλοίων.

Την ίδια χρονική στιγμή η Αυστραλία μείωσε τις εκτιμήσεις της για τα φορτία Iron Ore και Metallurgical Coal παγκοσμίως για το 2012 καθώς η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα ήταν με χαμηλότερους ρυθμούς από αυτούς που προσδοκούσαν.

Τα 2 ανωτέρω εμπορεύματα αντιπροσωπεύουν το 35% των φορτίων παγκοσμίως που μεταφέρονται από πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και η εκτιμώμενη μείωση τους αντιστοιχεί σε 100 λιγότερα φορτία τα οποία μεταφέρονται από Capes των 160,000 DWT.

Η Αυστραλία, η μεγαλύτερη εξαγωγική χώρα σε Ore, μείωσε τις εκτιμήσεις της για το 2012 στους 479 εκατομμύρια τόνους από 493 εκατομμύρια τόνους, ενώ οι παγκόσμιες εξαγωγές Ore προς την Κίνα που εισάγει το 53% παγκοσμίως, θα μειωθούν στους 699 εκατομμύρια τόνους από την προηγούμενη εκτίμηση των 713 εκατομμυρίων τόνων.

Το μοτίβο των χαμηλών αγοραπωλησιών έχει γίνει πια κανόνας και η εβδομάδα που μας πέρασε δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏  Στα Handysize, το ‘EMERALD OCEAN’ 33.355 DWT (2009 – Shin Kochi H.I) πουλήθηκε στα $ 18,6 εκ. σε Έλληνες, το ‘OCEAN BELLE’ 32,130 DWT (1999 – Saiki Heavy Ind.) αγοράστηκε στα $ 9,8 εκ., και στα παλαιότερα, το ‘FENIX’ 30.026 DWT (1985 – Mitsubishi) και το ‘CICLOPE’ 29.319 DWT (1985 – Sumitomo) αγοράστηκαν από Τούρκους στα $ 3 εκ. και $ 3,1 εκ αντίστοιχα.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η ανησυχία συνεχίζει να είναι έκδηλη τόσο στους Cash Buyers όσο και στους End Buyers καθιστώντας τους ιδιαίτερα επιφυλακτικούς στο να προχωρήσουν σε οποιοδήποτε κλείσιμο.

Παρά την επιφυλακτικότητα των αγοραστών, δειλά-δειλά έχει αρχίσει να κτίζεται ένα κλίμα αισιοδοξίας καθώς πιστεύουν ότι τα χειρότερα πέρασαν και από εδώ και πέρα η αγορά θα ομαλοποιηθεί και σιγά-σιγά θα επιδείξει ανοδικές τάσεις.

Η έστω και ελάχιστη αλλαγή ψυχολογίας, οφείλεται στην σταθεροποίηση και μικρή αύξηση της ρουπίας, καθώς και στην σταθεροποίηση των τιμών του σιδήρου, στοιχεία που θα επιδράσουν θετικά σε όλες τις αγορές και λογικά θα επιφέρουν και θετική αντίδραση στις προσφερόμενες τιμές.

Στην Ινδία, αρχίζει και φαίνεται φως στο τούνελ και η εμπιστοσύνη των αγοραστών αρχίζει και επανακτάται καθώς ύστερα από κρατική παρέμβαση η ρουπία κέρδισε 2% ύστερα από μία πτώση 20% τους τελευταίους 6 μήνες.

Το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει και παρατηρείται η επαναφορά των αγοραστών με τους End Buyers να δείχνουν διάθεση να ξαναμπούν στο παιχνίδι αλλά ακόμη οι τιμές παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτά της Κίνας.

Το Πακιστάν, όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει συνεχίζει να δείχνει προτίμηση στα δεξαμενόπλοια, όπου και οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να το προτιμούν λόγω του πλεονεκτήματος Gas Free for Man Entry.

Στο Μπαγκλαντές, καθώς οι τοπικές τιμές του σιδήρου έδειξαν μία μικρή άνοδο, αρχίζει και φαίνεται κάποιο ενδιαφέρον από τους αγοραστές να επαναδραστηριοποιηθούν και να αγοράσουν στα τωρινά χαμηλά επίπεδα.

Στην Κίνα, η έλλειψη αγοραστικού ενδιαφέροντος σε συνδυασμό με την πτώση των προσφερομένων τιμών, οδήγησε αρκετούς πλοιοκτήτες να στρέψουν το ενδιαφέρον τους προς την Ινδία η το Μπαγκλαντές που είναι και ο πιο άμεσος ανταγωνιστής της γεωγραφικά.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 545,556 DWT εκ των οποίων περίπου το 64% (348,360 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 19% (103,728 DWT) Tankers, και το 17% (93,468 DWT) Reefers και Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κινήθηκαν ως εξής:

✏  Ινδία:  Από $ 350 – $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Πακιστάν:  Από $ 350 – $ 380 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏  Μπαγκλαντές:  Από $ 370 – $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

✏  Κίνα:  Από $ 340 – $ 360 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.