
ΤουΓιώργουΛογοθέτη, CFO George Moundreas & Company S.A. Finance & Research
Βάσει ιστορικών στοιχείων, το 2ο και 3ο τρίμηνο κάθε χρόνου θεωρούνται τα πιο δυναμικά στον τομέα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, όπως αυτό αντικατοπτρίζεται από τον δείκτη BDI. Φυσικά σε κάθε κανόνα υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που τον επιβεβαιώνουν, και η φετινή χρονιά κατά κάποιο τρόπο το επιβεβαιώνει αυτό. Τους 2 πρώτους μήνες του 2012 ο δείκτης ήτανε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα φτάνοντας και σε ιστορικά χαμηλά των τελευταίων δεκαετιών. Από τον Μάρτιο και μέχρι σήμερα είχε μία ανοδική πορεία και κατάφερε να απορροφήσει την αρνητική απόδοση των 2 πρώτων μηνών αφού κατάφερε να φτάσει σήμερα σε διπλάσια σχεδόν επίπεδα, στις 1141 μονάδες. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι τα σημερινά επίπεδα του δείκτη, παρά την ανοδική πορεία που επέδειξε, δεν αντιστοιχούν σε «υγιή» επίπεδα ημερησίων εσόδων των πλοίων. Η εικόνα αυτή προφανώς θα συνεχιστεί και για τους επόμενους μήνες καθώς ο BDI δεν δείχνει να έχει ιδιαίτερη δυναμική αφού έχει να αντιμετωπίσει αρκετά σημεία αντίστασης – υπέρ-προσφορά πλοίων, οικονομική επιβράδυνση και ύφεση, μείωση της ζήτησης και του εμπορίου και έλλειψη ρευστότητας για να αναφέρουμε κάποια.
Το γεγονός είναι ότι σε αυτό το δυσμενές οικονομικό και ναυτιλιακό περιβάλλον οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται είτε σε κατασκευές νέων πλοίων η σε αγορές μοντέρνων μεταχειρισμένων πλοίων γίνεται όλο και πιο έντονο, αλλά πιο έντονο είναι και το γεγονός ότι αυτές τις ευκαιρίες μπορούν να τις εκμεταλλευθούν μόνο οι εταιρίες που έχουν πλεόνασμα κεφαλαιακής επάρκειας καθώς η χρηματοδότηση έχει ουσιαστικά στερεύσει. Το 1ο τρίμηνο του 2012 ο όγκος δανειοδοτήσεων μειώθηκε δραματικά φτάνοντας σε χαμηλά 5αετίας. Πιο συγκεκριμένα το ποσό των δανειοδοτήσεων το 1ο τρίμηνο ανήρθε στα 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια , δηλαδή μείωση της τάξης του 60% συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο. Σύμφωνα με κορυφαίους Ευρωπαίους τραπεζίτες η πρακτική που είχε ξεκινήσει συνεχίζεται ακόμη και σήμερα όπου λόγω έλλειψης ρευστότητας δολαρίων, οι Ευρωπαϊκές τράπεζες συνεχίζουν να ανταλλάσσουν χρυσό για να εξασφαλίσουν ρευστότητα λίγων εβδομάδων. Η έλλειψη χρηματοδότησης όμως δεν επηρεάζει μόνο τις εταιρίες που έχουν επενδυτική στρατηγική αλλά και αυτές που έχουν ανάγκη από κεφάλαιο κίνησης καθώς τα έσοδα τους είναι μειωμένα η και ανύπαρκτα λόγω των χαμηλών ναύλων.
Η αρνητική ψυχολογία και η έλλειψη ρευστότητας έχει δε επηρεάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό και τον κλάδο των κατασκευών καθώς τον Απρίλιο οι νέες παραγγελίες έφτασαν τις 51 με συνολική ικανότητα μεταφοράς 1,8 εκατομμύρια DWT, μειωμένες κατά 30% από τον Μάρτιο. Στο σύνολο του τετράμηνου, ο αριθμός των πλοίων που παραγγέλθηκαν ήτανε 277, με μεταφορική ικανότητα 12 εκατομμύρια DWT, αναδεικνύοντας μία μείωση 55% σε αριθμό πλοίων από την αντίστοιχη περίοδο του 2011 όπου οι παραγγελίες ήτανε 622 πλοία.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με δηλώσεις ορισμένων πλοιοκτητών, η πτώση στις νέες παραγγελίες δεν οφείλεται μόνο στην έλλειψη ρευστότητας αλλά και στην πεποίθηση ότι δεν υπάρχει βιασύνη στο να παραγγείλουν πλοία καθώς ο συνδυασμός των αρνητικών εξελίξεων σε συνδυασμό με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία θα οδηγήσει τις τιμές σε περεταίρω πτώση, ενδεχομένως μέχρι και 15%, οπότε είναι σε στάση αναμονής. Αντιθέτως θεωρούν ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων έχουν φτάσει στο όριο τους και δεν αναμένονται ιδιαίτερα σοβαρά πτωτικές τάσεις στις τιμές τους.
Ουσιαστικά ανύπαρκτη ήτανε η αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων την εβδομάδα που πέρασε, με την καταγραφή μόνο 2 πωλήσεων στον τομέα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτιού. Έντονο ενδιαφέρον όμως έχει εκδηλωθεί τις τελευταίες 2 εβδομάδες για μοντέρνα πλοία ειδικότερα για πλοία κατασκευασμένα στην Ιαπωνία η για distressed re-sales από ναυπηγεία της Κίνας.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘TREASURE ISLAND’ 52.489 DWT (2005 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκε στα $ 20,1 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘NENA A’ 42.975 DWT (1994 – Hyundai H.I) έκλεισε περίπου στα $ 10 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ